Prejsť na hlavný obsah

Cookie settings

We use cookies to ensure the basic functionalities of the website and to enhance your online experience. You can configure and accept the use of the cookies, and modify your consent options, at any time.

Essential

Preferences

Analytics and statistics

Marketing

Strategická časť AP OV BB

Strategická vízia Akčného plánu otvoreného vládnutia mesta Banská Bystrica 2024 – 2026 (AP OV BB 24-26)
1. Trvanie obdobia implementácie AP OV BB 24-26
1

apríl 2024 - august/2026

2. Úvod
2

Partnerstvo pre otvorené vládnutie (z ang. Open Government Partnership, ďalej len OGP) je medzinárodná iniciatíva, v ktorej je aktuálne zapojených viac ako 75 štátov, 100 regionálnych a miestnych samospráv a 1 000 subjektov z radov občianskej spoločnosti. Členovia OGP sú reformátori, ktorí spoločne presadzujú otvorený prístup k správe vecí verejných, postavený na princípoch transparentnosti, spolupráce a participácie. Od r. 2018 sa do OGP môžu zapojiť aj miestne samosprávy (tzv. OGP Local), následne, v r. 2020, mesto Banská Bystrica vstúpilo do OGP Local ako 1. samospráva na Slovensku. OGP Local v Banskej Bystrici je iniciatívou pre rozvoj otvoreného spravovania v miestnej samospráve, ktorá má svoj neformálny poradný orgán – Radu Spolupracovne. Akčný plán otvoreného vládnutia mesta Banská Bystrica 2024 – 2026 (ďalej ako AP OV BB 24-26) je záväzkom nášho mesta pokračovať v rozvíjaní princípov spolupráce, participácie a transparentnosti a v ďalšej kooperácii s medzinárodnou iniciatívou OGP.
AP OV BB 24-26 je implementačným mechanizmom koncepcie rozvoja otvoreného vládnutia – tzv. Mapy otvoreného vládnutia v Banskej Bystrici 2030. AP OV BB 24-26 kladie dôraz na inovácie vo vnútri mestského úradu, budovanie kapacít a na zmierňovanie polarizácie v meste. Ide o živý dokument, aplikácia akčných krokov sa bude realizovať na báze experimentovania a priebežného monitorovania a vyhodnocovania. Akčné kroky sa v závislosti od dynamicky meniacich sa podmienok môžu v priebehu realizačného procesu meniť aj dopĺňať, ich implementácia závisí od dostupnosti finančných prostriedkov a kapacít. Tvorbu a implementáciu AP OV BB 24-26 sa podarilo prepojiť s akčným plánom, ktoré mesto tvorí a bude testovať v rámci projektu AGENTI KOEXISTENCIE prostredníctvom programu URBACT IV, ktorého záväzky budú integrované do AP OV BB 24-26.
Vďaka projektu tak mesto získalo finančné prostriedky na testovanie niektorých akčných krokov AP OV BB 24-26 a komunitu odborníkov a zapojených EÚ miest, s ktorými má mesto možnosť vymieňať si skúsenosti, navzájom sa učiť. Na implementácii AP OV 24-26 sa budú podieľať odborníci z MsÚ, odborníci z občianskej spoločnosti, vrátane členov Rady Spolupracovne, stážisti a koordinátorky pre participáciu a otvorené vládnutie, resp. spravovanie. Ponuka spolupráce bude otvorená počas celého obdobia plnenia záväzkov.

3. Výzvy otvoreného vládnutia, príležitosti a strategická vízia
3.1. Dlhodobá vízia otvoreného vládnutia v samospráve Banská Bystrica
3

Mesto sa rozhodlo rozvíjať otvorené vládnutie, resp. spravovanie s presvedčením, že kvalitný dialóg, dôvera a spolupráca aktérov z rôznych sektorov a rôznych úrovní verejnej správy môže viesť ku kolektívnej inteligencii a odborným poznatkom, potrebným pre inovatívne, efektívne a udržateľné riešenia súčasných komplexných výziev. Komplexné, nové a dynamicky sa meniace výzvy a spoločenské javy, na ktoré musí samospráva reagovať, zahŕňajú: robustná polarizácia spoločnosti, technologické inovácie (najmä v oblasti priemysel 4.0 a 5.0 – digitalizácia, nástup umelej inteligencie), radikálne zmeny klímy, bezpečnostné výzvy globálneho charakteru, prežívanie migračných javov na miestnej úrovni.
Zvyšujúca sa náročnosť a komplexnosť výziev a spoločenských javov vyžaduje nové prístupy v správe vecí verejných, akým je prístup otvoreného spravovania. Z dlhodobého hľadiska mesto považuje Iniciatívu pre otvorené vládnutie, resp. spravovanie ako inovačný proces, ktorého dlhodobou víziou je dosiahnuť kultúrnu zmenu – posun v myslení a praxi spôsobu spravovanie vecí verejných v samospráve Banská Bystrica, s cieľom zabezpečiť inštitucionalizáciu otvoreného vládnutia, resp. spravovania, tzv. systematické využívanie princípov transparentnosti, participácie a spolupráce. Doterajšia prax ukázala, že ide o komplexný a systematický inovačný proces, vyžadujúci si experimentáciu, čas, konzistenciu a vytrvalosť.

3.2. Doterajšie úspechy/výsledky v otvorenom vládnutí v samospráve Banská Bystrica
4

Pre podporu inovácie v oblasti otvoreného vládnutia, resp. spravovania v uplynulých dvoch rokoch boli vytvorené a zavedené nástroje ako napr.:
- Mapa otvoreného vládnutia mesta Banská Bystrica 2030, ktorá rámcuje strategické smerovanie rozvoja otvoreného spravovania,
- Rada Spolupracovne ako medzisektorový poradný orgán Iniciatívy pre otvorené spravovanie v BB (aktuálny počet členov rady je 26), členstvo v rade je podmienené nosným kritériom – schopnosť viesť konštruktívny dialóg,
- Spolupracovňa ako špecializovaný nástroj pre podporu medzisektorových participatívnych procesov spolupráce a dialógu,
- DECIDIM pre realizáciu participatívnych procesov v online prostredí,
- Interné raňajky na podporu neformálnych stretnutí na mestskom úrade.
Pre podporu inovácie v oblasti otvoreného vládnutia, resp. spravovania boli rozvinuté aj zahraničné spolupráce a projekty:
- zapojenie mesta v projekte Agenti Koexistencie realizovaného cez program URBACT IV. (do siete je zapojených 9 EU miest pod vedením mesta Genk Belgicko) s cieľom výmeny skúseností pri tvorbe a testovaní akčného plánu zameraného na inovačné iniciatívy vo vnútri MsÚ a budovanie kapacít zamestnancov MsÚ, s cieľom podpory otvoreného spravovania vecí verejných,
- spolupráca s OECD a DG REGIO (projekt Innovative implementation of partnership principle in cohesion policy) a JRC (Peer review of the Integrated territorial urban strategy).

5

V uplynulých dvoch rokoch boli zrealizované kvalitné participatívne procesy Zelené Sídliská, Mestský Park, Ideathon – v rámci Integrovanej územnej stratégie funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica, zrealizovala sa transformácia fyzického hlasovania na online hlasovanie o Participatívnom rozpočte,
uskutočnilo sa rozšírenie tímu v rámci novovzniknutého Referátu participácie a inovácie v oblasti otvoreného spravovania na MsÚ – aktuálne sú vytvorené 2 pracovné pozície.

3.3. Súčasné výzvy v oblasti rozvoja otvoreného vládnutia, ktoré chce samospráva adresovať
6

Výzvy, ktoré súvisia s ďalším rozvojom otvoreného spravovania v našom meste zahrňujú budovanie/rozširovanie kapacít pre rozvoj otvoreného spravovania, inštitucionalizáciu a osvojenie si spôsob otvoreného spravovania naprieč agendami mestského úradu (MsÚ), realizáciu postupného inovačného a transformačného procesu (za pomoci zvyšovania povedomia a vzdelávania) a elimináciu polarizácie v meste.

3.4. Strednodobé ciele otvoreného vládnutia, ktoré chce samospráva dosiahnuť
7

V rámci 1. akčného plánu otvoreného vládnutia 2021 – 2022 bola vytvorená Mapa otvoreného vládnutia mesta Banská Bystrica 2030 (ďalej len Mapa OV BB 2030), ktorá rámcuje strategické smerovanie rozvoja otvoreného vládnutia, resp. spravovania do roku 2030. Vízia otvoreného vládnutia mesta Banská Bystrica do roku 2030 je nasledovná: V Banskej Bystrici bude samospráva budovaná na princípoch otvorenej, systematickej, partnerskej komunikácie a spolupráce s obyvateľmi, odbornou verejnosťou, združeniami, podnikmi a ďalšími subjektmi vo všetkých oblastiach týkajúcich sa života obyvateľov a rozvoja mesta. K dosiahnutiu tejto vízie chce mesto dospieť prostredníctvom napĺňania priorít v oblasti inovácie, spolupráce, participácie a transparentnosti prostredníctvom aktivít,
ako napr. experimentovanie s novými nástrojmi a modelmi spolupráce, tvorba smerníc pre OV, budovanie kapacít, výskum a výmena skúseností v oblasti otvoreného vládnutia, mobilizovanie finančných zdrojov pre rozvoj otvoreného vládnutia, skvalitňovanie externých vzťahov pomocou depolarizačných stratégií a neformálnych aktivít, konzultovanie a spolutvorenia politík a projektov s obyvateľmi a odborníkmi prostredníctvom kvalitného plánovania, facilitácie (dialógu a stretnutí) a spracovania participatívnych procesov, špecializované komunikačné stratégie, infografiky a časové osi pre komunikáciu projektov a politík mestského úradu dôležitých pre život obyvateľov a rozvoj mesta, zlepšenie prístupu k informáciám pomocou kvalitnejšieho monitorovania/hodnotenia politík a projektov mestského úradu a analýzy potrieb v oblasti otvorených dát.

3.5. Príspevok AP OV BB 24-26 k dosiahnutiu vízie otvoreného vládnutia v samospráve Banská Bystrica
8

Akčný plán otvoreného vládnutia mesta Banská Bystrica 2024 – 2026 (ďalej ako AP OV BB 24-26) predstavuje implementačný mechanizmus Mapy OV BB 2030, ktorý definuje priority a akčné kroky v oblasti rozvoja otvoreného vládnutia pre obdobie 2024 – 2026. Priority AP OV BB 24-26 sú nasledovné:
- kontinuálne pokračovať v inovačnom procese v oblasti otvoreného vládnutia,
- budovať kapacity pre otvorené vládnutie v meste,
- systematicky aplikovať princíp spolupráce vo vnútri MsÚ, aj externe,
- podporovať depolarizáciu v meste.

4. Participatívny proces tvorby a AP OV BB 24-26
4.1. Spolupráca medzi samosprávou a občianskou spoločnosťou pri tvorbe AP OV BB 24-26
9

Nosnou platformou zoskupujúcou zainteresovaných aktérov pre tvorbu AP OV BB 24-26 bola Rada Spolupracovne, teda komunita pozostávajúca z ľudí z rôznych sektorov (verejnej správy, resp. mestského úradu, občianskej spoločnosti a radov poslancov), ktorých spája spoločný záujem o rozvoj otvoreného spravovania v meste. Zoznam členov Rady Spolupracovne je dostupný tu: Rada spolupracovne - Tabuľky Google
Dôležitými aktérmi tvorby AP OV BB 24-26 boli aj odborníci mestského úradu, politické vedenie (primátor a 2. viceprimátor mesta Banská Bystrica), exekutívne vedenie mestského úradu (prednostka) a širšia verejnosť. Aktéri sa počas procesu pravidelne stretávali prostredníctvom neformálnych stretnutí a platforiem Spolupracovňa, Interné raňajky v rámci MsÚ a konferencie Human Forum. Výstupy zo stretnutí sa zaznamenávali prostredníctvom textových zápisov zverejňovaných v rámci google disku a grafických zápisov na Miroboarde. Interpretácia dát a finalizácia akčného plánu prebiehala najmä v 2. etape stretnutí na jeseň so všetkými skupinami participantov. V rámci finalizácie akčného plánu prebiehali intenzívne diskusie aj s politickým vedením mesta a exekutívou mestského úradu.

4.2. Prijaté opatrenia pre zabezpečenie rôznorodosti participantov spolutvorby AP OV BB 24-26
10

Pre podporu zabezpečenia rôznorodosti reprezentácie aktérov, ktorí tvorili akčný plán, sme využili Radu Spolupracovne, teda komunitu pozostávajúcej z ľudí z rôznych sektorov (verejnej správy, resp. mestského úradu, občianskej spoločnosti a radov poslancov). Zoznam ľudí Rady Spolupracovne je dostupný na tomto linku: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-XnGCkWw_xPSphv74DCLBhZr-N0mpJCkFgln-BJoQ90/edit
Pre podporu diverzity participantov sme tiež realizovali stretnutia na rôznych miestach, ako napr. priamo na mestskom úrade alebo vo verejnom priestore, ako napr. workshop k tvorbe AP OV 24-26 na konferencii Human Forum, kedy sa stretnutia k tovrbe AP PV BB 24-26 zúčastnilo 15 študentov z univerzitného prostredia.

4.3. Skupiny participantov, ktorí sa zapájali do tvorby AP OV BB 24-26
11

- členovia Rady Spolupracovne (komunita pozostávajúca z ľudí z rôznych sektorov verejnej správy, resp. Mestského úradu, občianskej spoločnosti a radov poslancov),
- študenti VŠ
- odborníci v rámci MsÚ,
- politické vedenie samosprávy,
- exekutívne vedenie MsÚ,
- externí experti (cez projekt Agenti Ko-existencie)

4.4. Spolupráca pri implementácii AP OV BB 24-26
12

Spoluprácu interných aktérov MsÚ a externých aktérov z prostredia občianskej spoločnosti budeme zabezpečovať najmä prostredníctvom pravidelných stretnutí, ktoré budeme organizovať cez Radu Spolupracovne v rámci platformy Spolupracovňa.

5. Monitoring AP OV BB 24-26
5.1 . Nezávislý monitorovací orgán AP OV BB 24-26
13

Monitorovanie bude prebiehať aj prostredníctvom nezávislého monitorovacieho orgánu (výber členov do monitorovacieho tímu sfinalizujeme najneskôr do dvoch mesiacov od odovzdania akčného plánu). Evaluácia implementácie AP OV BB 24-26 bude prebiehať v strede jeho realizačného obdobia (r. 2025) a po skončení plánovaného implementačného obdobia.

5.2. Monitorovacie aktivity
14

Za kľúčové považujeme pravidelné a priebežné monitorovanie progresu rozvoja otvoreného vládnutia a napĺňanie/realizáciu akčných krokov AP OV BB 24-26, prostredníctvom pravidelných neformálnych porád a stretnutí s politickým vedením samosprávy a vedením mestského úradu, odborníkmi MsÚ, členmi Rady Spolupracovne, ad hoc pracovnými skupinami a ďalšími zainteresovanými aktérmi. Spoluprácu interných aktérov MsÚ, ako aj externých aktérov z prostredia občianskej spoločnosti budeme zabezpečovať najmä prostredníctvom pravidelných stretnutí, ktoré budeme organizovať cez Radu Spolupracovne v rámci platformy Spolupracovňa.

5.3. Ďalšie informácie k implementácii akčného plánu otvoreného vládnutia 24-26
15

Z pohľadu finančných prostriedkov a odborných kapacít pre zabezpečenie realizácie akčných krokov AP OV BB 24-26 je signifikantnou výhodou, že sa nám tvorbu, ako aj implementáciu AP OV BB 24-26 podarilo prepojiť s akčným plánom, ktoré mesto tvorí a testuje v rámci projektu AGENTI KOEXISTENCIE. Vďaka účasti mesta na tomto projekte získalo nielen finančné prostriedky na testovanie niektorých akčných krokov, ale má k dispozícii aj komunitu odborníkov a ďalších EÚ miest, s ktorými má mesto možnosť vymieňať si skúsenosti, vzájomne sa učiť. Na implementácii AP OV BB 24-26 sa budú podieľať tak ako odborníci z MsÚ, tak aj odborníci z občianskej spoločnosti, vrátane členov Rady Spolupracovne, stážistov a koordinátoriek pre participáciu a otvorené spravovanie vecí verejných. Zároveň bude ponuka spolupráce otvorená počas celého obdobia plnenia záväzkov.
Z hľadiska finančného zabezpečenia je pre kvalitnú implementáciu akčných krokov AP OV BB 24-26 potrebné zabezpečiť aj ďalšie externé zdroje. Aktuálne je veľkou príležitosťou možnosť získanie financií prostredníctvom Integrovanej územnej stratégie funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica, resp. prostredníctvom Operačného programu Slovensko 2021 – 2027 vzhľadom na to, že súčasný Akčný plán otvoreného vládnutia 2024 – 2026 úzko korešponduje s cieľmi, opatreniami a aktivitami tohto programu.

5.4. Zdieľanie výsledkov monitorovania s verejnosťou
16

Samozrejmosťou bude komunikačná kampaň, ktorej cieľom bude informovať o pokrokoch implementácie AP OV BB 24-26 prostredníctvom inštitucionálnej webovej stránky, webovej stránky partnerských občianskych organizácií, sociálnych médií, ale aj špecializovanej konferencie k téme otvoreného vládnutia, ktorú plánujeme organizovať v r. 2025.

6. Koncepcia otvoreného vládnutia mesta Banská Bystrica
17

Koncepcia otvoreného vládnutia mesta Banská Bystrica – Mapa Otvoreného vládnutia Mesta Banská Bystrica 2030 je dostupná tu: https://docs.google.com/document/d/1fNE1ft5YvwbWS9XmqRImVRmjTnKim0fx/edit?rtpof=true

7. Online proces spolutvorby a konzultácií
18

V rámci tvorby AP OV 24-26 sa realizuje aj konzultačný proces prostredníctvom nástroja DECIDIM – link je dostupný tu: https://tvormespolu.banskabystrica.sk/processes/apovbb

19

V rámci tvorby AP OV 24-26 sme zachytávali výstupy jednotlivých stretnutí prostredníctvom MIRO-boardu – link je dostupný tu: TOVRBA 2. AP - link do AP, Visual Workspace for Innovation (miro.com)

Potvrdenie

Please log in

Heslo je príliš krátke.

Zdieľať