Pripomienkovací proces finálneho návrhu IÚS FMO Banská Bystrica
Pripomienkovací proces finálneho návrhu IÚS FMO Banská Bystrica
4.1. Implementačný mechanizmus IÚS FMO Banská Bystrica
Štruktúra riadenia implementácie IÚS je stanovená v súlade so znením článku 29 všeobecného nariadenia EÚ a Zákona o príspevkoch z fondov Európskej únie. Mechanizmus implementácie IÚS je založený na princípe partnerstva a viacúrovňového riadenia, ktoré sa uplatňujú v celom procese od príprav, schvaľovania, implementácie, monitorovania až po hodnotenie IÚS BB. Vzhľadom na osobitnú územnú alokáciu prostriedkov fondov EÚ na podporu udržateľného rozvoja funkčných mestských oblastí, bola pre FMO Banská Bystrica zriadené Kooperačná rada UMR Banská Bystrica s vlastným štatútom a rokovacím poriadkom. V programovom období 2021-2027 sa bude časť špecifických cieľov v Programe Slovensko ako jedinom operačnom programe pre SR a Partnerskej dohode implementovať prostredníctvom integrovaných územných investícií (IÚI).
Kooperačná rada UMR Banská Bystrica je v zmysle zákona kľúčovým inštitucionálnym mechanizmom pre rozvoj územia FMO prostredníctvom IÚS FMO Banská Bystrica a implementáciu v rámci Programu Slovensko. Kooperačná rada UMR Banská Bystrica nie je komorou Rady partnerstva BBSK, ale má zástupcu v komore samosprávy. Predsedom Kooperačnej rady FMO Banská Bystrica je primátor jadrového mesta Banská Bystrica. Predseda Kooperačnej rady UMR Banská Bystrica koordinuje a informuje o činnosti Kooperačnej rady UMR Banská Bystrica ostatné komory Rady partnerstva BBSK, vrátane Komory štátnej správy Rady partnerstva BBSK.
.Rada partnerstva BBSK a Kooperačná rada UMR Banská Bystrica sú zodpovedné najmä za:
• procesy spojené s prípravou, schvaľovaním a implementáciou IÚS FMO Banská Bystrica a IÚS BBSK,
• tvorbu databázy a zásobníka projektových zámerov investičných a neinvestičných akcií, integrovaných investičných balíčkov a PZ IÚI,
• schvaľovanie projektových zámerov investičných a neinvestičných akcií, integrovaných investičných balíčkov a PZ IÚI, ¬ • koordináciu implementácie IÚS FMO Banská Bystrica, ¬resp. IÚS SPR Banská Bystrica – Brezno na základe územnej dohody alebo iného dohodnutého postupu vrátane IÚS BBSK,
• monitorovanie a hodnotenie implementácie IÚS FMO Banská Bystrica a IÚS BBSK,
Schválený implementačný mechanizmus IÚS definuje:
• rozsah špecifických cieľov a opatrení P SK, ktoré sa môžu implementovať v rámci IÚS BB priamo z vyčlenenej územnej alokácie v tzv. nedopytovom systéme a rozsah špecifických cieľov v tzv. zvýhodnenom dopytovom systéme,
• metodiku rozdelenia alokácie medzi subjekty IÚS (8 VÚC a 18 mestských oblastí),
• kompetencie Rád partnerstva VÚC a Kooperačných rád UMR a spôsob schvaľovania zámerov investičných akcií IÚS vo vzťahu k iným SO a RO (MIRRI),
• systém administratívnej podpory IÚS (Technické sekretariáty Rád partnerstva na úrovni VÚC a Administratívne kapacity mestských oblastí – AK UMR).
Pre územné alokácie po presunoch v roku 2024 bolo alokovaných viac ako 240,4 mil. eur pre IÚS BBSK a pre IÚS FMO Banská Bystrica 70,97 mil. eur vrátane spolufinancovania. Alokácie sú rozdelené na pevnú časť (VÚC 90%, FMO 70%) a tzv. výkonnostnú rezervu (VÚC 10 %, FMO 30%), ktorá bude pridelená vo fáze strednodobého prehodnotenia v roku 2025. V prípade BBSK je možné počítať aj s dodatočnými zdrojmi z Fondu spravodlivej transformácie a Iniciatívy Catching-up regions, resp. fázované projekty. Vo vzťahu k financovaniu aktivít z fondov EÚ sú kľúčové 2 úrovne, a to zoznam investičných a neinvestičných akcií formou integrovaných investičných balíčkov (vo fáze prípravy a schvaľovania IÚS) a konkrétne zámery investičných a neinvestičných akcií (po schválení IÚS). Zoznam investičných a neinvestičných akcií formou integrovaných investičných balíčkov obsahuje základný popis navrhovaných investičných a neinvestičných akcií všetkých partnerov v území. Zoznam je vedený ako pravidelne aktualizovaná databáza. Vhodnou kombináciou akcií/intervencií v pôsobnosti miestnej samosprávy, regionálnej samosprávy a ústredných orgánov štátnej správy a sociálno-ekonomických partnerov (SEP) vznikne integrovaný investičný balíček (ďalej „IIB“, detailnejší popis v prílohe č. 4).
Kooperačná rada UMR Banská Bystrica schvaľuje IÚS FMO Banská Bystrica vrátane návrhu IIB a po schválení IÚS BB postupne Kooperačná rada UMR Banská Bystrica, Rada partnerstva BBSK alebo ústredné orgány štátnej správy, a to na základe svojej kompetencie a schválených hodnotiacich kritérií schvaľujú jednotlivé investičné a neinvestičné akcie ako PZ IÚI pre vypracovanie ŽoNFP na základe príslušnej výzvy RO/SO.
V prípade, že nie je možné investičnú alebo neinvestičnú akciu schváliť ako tzv. bezpečnú akciu a teda schválený PZ IÚI financovaný z územnej alokácie a intervencia je súčasťou IIB/IÚI, Kooperačná rada môže schváliť túto akciu pre podanie ŽoNFP pre dopytovú výzvu. Administratívne kapacity UMR Banská Bystrica ako súčasť Mestského úradu v Banskej Bystrici zabezpečujú podporu pri implementácii, monitorovaní a aktualizácii IÚS FMO Banská Bystrica a príprave projektových zámerov investičných a neinvestičných akcií/IÚI. Na úrovni BBSK Technický sekretariát Rady partnerstva BBSK ako súčasť Úradu BBSK zabezpečuje podporu pri implementácii spoločných investičných akcií ako PZ IÚI v rámci IÚS BBSK a IÚS FMO Banská Bystrica. Implementačná štruktúra IÚS FMO Banská Bystrica Implementačná štruktúra vychádza čiastočne z odporúčanej metodiky pre prípravu a implementáciu PHRSR a najlepšej praxe z predchádzajúceho programového obdobia a v procese prípravy bola tvorená Kooperačnou radou UMR Banská Bystrica, tematickými pracovnými skupinami a konzultačným fórom a spoločným expertným tímom (externí konzultanti a vybraní zamestnanci MsÚ Banská Bystrica), ktorí dočasne zabezpečoval funkciu administratívnej kapacity FMO Banská Bystrica počas prípravy IÚS FMO Banská Bystrica.
Po schválení IÚS FMO Banská Bystrica môžu v prípade potreby tematické pracovné skupiny pokračovať ako strategické projektové tímy v súlade so schválenými investičnými a neinvestičnými akciami administratívne podporované pracovníkmi MsÚ – Administratívnou kapacitou IÚS FMO Banská Bystrica.
Implementačnú štruktúru IÚS FMO Banská Bystrica pre fázu prípravy tvorili:
• expertný/riadiaci tím FMO Banská Bystrica tvorený zástupcami jadrového mesta, zástupcami SEP, externými konzultantmi a expertmi,
• tematické pracovné skupiny,
• konzultačné fórum,
• zamestnanci odboru rozvoja MsÚ Banská Bystrica, ktorí dočasne zabezpečovali funkciu administratívnych kapacít FMO BB.
Implementačná štruktúra IÚS FMO Banská Bystrica pre fázu realizácie stratégie je tvorená:
• Kooperačná rada UMR Banská Bystrica,
• riadiaci tím FMO Banská Bystrica tvorený zástupcami jadrového mesta a obcí, zástupcami SEP, externými konzultantmi a expertmi,
• tematické pracovné skupiny,
• zamestnanci odboru rozvoja MsÚ Banská Bystrica s funkciou Administratívnej kapacity FMO Banská Bystrica.
Riadiaci tím FMO Banská Bystrica koordinoval prípravu a spracovanie IÚS a úzko spolupracoval s tematickými pracovnými skupinami. Na čele riadiaceho tímu bol zástupca jadrového mesta. V procese prípravy a spracovania IÚS FMO Banská Bystrica členmi riadiaceho tímu boli aj vedúci tematických pracovných skupín, vybraní experti z radov SEP a externí konzultant a zástupca RZMO. Funkcie riadiaceho tímu v procese realizácie čiastočne prevzala Kooperačná rada UMR Banská Bystrica a administratívne kapacity FMO Banská Bystrica. Hlavnou úlohou riadiaceho tímu v procese realizácie je podpora administratívnych kapacít pri koordinácii a monitorovaní. Kooperačná rada UMR Banská Bystrica je stálym kolektívnym komunikačným a koordinačným orgánom územnej spolupráce. Kooperačná rada UMR Banská Bystrica je vytváraná z iniciatívy jadrového mesta. Jej pôsobenie upravuje schválený Štatút a Rokovací poriadok, ktorý je verejne dostupný na webovom sídle jadrového mesta Banská Bystrica. Tematické pracovné skupiny FMO Banská Bystrica (ďalej len „TPS“) boli a a v prípade potreby môžu byť poradnými a iniciačnými orgánmi Kooperačnej rady UMR Banská Bystrica. Tematické pracovné skupiny sa podieľali na príprave a spracovaní a následne sa môžu z poverenia Kooperačnej rady UMR Banská Bystrica podieľať aj na realizácii IÚS FMO Banská Bystrica, resp. v súlade s metodickými pokynmi alebo najlepšou praxou a v súlade so schváleným štatútom a rokovacím poriadkom Kooperačnej rady UMR Banská bystrica. TPS sú zložené zo zástupcov rôznych aktérov riešených tematických oblastí na území FMO Banská Bystrica, prinášajú špecifické vedomosti o danej problematike, odporúčajú zmeny navrhovaných integrovaných riešení, môžu na požiadanie Kooperačnej rady zabezpečovať hodnotenie navrhovaných investičných a neinvestičných akcií, navrhovať dodatočné výberové a hodnotiace kritériá. Tematické pracovné skupiny a konzultačné fórum predstavujú pilotnú implementáciu Iniciatívy otvoreného vládnutia OGP Local pri príprave a realizácii IÚS FMO Banská Bystrica. Počas fázy prípravy IÚS BB boli pilotné aktivity tiež podporené technickou pomocou EK (DG REGIO) a OECD. Vedúci TPS FMO Banská Bystrica boli menovaní v máji 2021.
V rámci prípravy a spracovania IÚS FMO Banská Bystrica pôsobili tri tematické pracovné skupiny podľa navrhovaných priorít IÚS BB:
• TPS 1 Prosperujúca mestská funkčná oblasť (strategické oblasti – CR, miestna ekonomika, doprava, vzdelávanie a kultúrne dedičstvo)
• TPS 2 Zelená a zdravá mestská funkčná oblasť (strategické oblasti – energetická efektívnosť, adaptácia na zmenu klímy a verejné služby v oblasti zdravia a sociálnej starostlivosti)
• TPS 3 Dobré spravovanie mestskej funkčnej oblasti (strategické oblasti – participácia a komunitný rozvoj, bezpečnosť a sociálne istoty pre mladých a ohrozených, budovanie kapacít pre dobré spravovanie, dátový manažment a digitalizácia) Konzultačné fórum bolo vytvorené s cieľom posilniť participáciu širšej verejnosti a najmä obyvateľstva FMO BB a zapojiť ďalších expertov a aktérov v území do prípravy IÚS FMO Banská Bystrica. Vo fáze realizácie je konzultačné fórum nahradené digitálnym nástrojom DECIDIM.
Administratívne kapacity UMR Banská Bystrica (ďalej len „AK“) zabezpečujú koordináciu, strategické plánovanie, analýzy a podporu pri implementácii konkrétnych akcií /PZ IÚI spojených s realizáciou IÚS FMO Banská Bystrica. Administratívne kapacity UMR Banská Bystrica tvorí poverená organizačná jednotka jadrového mesta Banská Bystrica a ich činnosť je čiastočne hradená z technickej pomoci EÚ. Posudzovanie zámerov investičných a neinvestičných akcií IÚS Posudzovanie konkrétnych zámerov investičných a neinvestičných akcií je realizované na základe vopred schválených výberových/hodnotiacich kritérií s dôrazom na dlhodobú udržateľnosť a dopad zámeru. Určenie kritérií a prípadne nastavenie váh je možné prerokovať v tematických pracovných skupinách a nevyhnutné schváliť v Kooperačnej rade UMR Banská Bystrica. Výber konkrétnych zámerov investičných a neinvestičných akcií sa uskutočňuje v súlade s metodickými pokynmi RO na základe povinných hodnotiacich kritérií podľa príslušného všeobecného nariadenia EK. Do posudzovania budú zaradené iba investičné aktivity, ktoré spĺňajú základné kritériá: • súlad so špecifickými cieľmi PHRSR/IÚS FMO Banská Bystrica, • žiadateľ je v prípade investičnej alebo neinvestičnej akcie oprávneným žiadateľom P SK , POO alebo iného nástroja EÚ.
Pri posudzovaní je možné následne použiť minimálne tieto doplnkové kritériá:
• stav pripravenosti projektu,
• výška spolufinancovania projektu samosprávou a finančné kapacity žiadateľa,
• príspevok investičnej akcie k naplneniu ukazovateľov IÚS FMO Banská Bystrica.
Zdieľať: