Prejsť na hlavný obsah

Cookie settings

We use cookies to ensure the basic functionalities of the website and to enhance your online experience. You can configure and accept the use of the cookies, and modify your consent options, at any time.

Essential

Preferences

Analytics and statistics

Marketing

Príloha č.4

Integrované riešenia- uplatnenie špecificky miestneho a integrovaného prístupu v území FMO Banská Bystrica

Mechanizmus integrovaných územných investícií predpokladá vysokú mieru Integrácie investičných a neinvestičných akcií v konkrétnom vymedzenom území funkčnej mestskej oblasti jadrového mesta Banská Bystrica vychádzajúcu z analýzy identifikácie špecificky miestnych potrieb územia. Integráciu je možné dosiahnuť na rôznych úrovniach, najmä:
• tematická integrácia – kombinácia aktivít v rámci viac ako jedného špecifického cieľa politiky súdržnosti EÚ, P SK a iných programov EÚ,
• územná integrácia – kombinácia aktivít bez ohľadu na administratívne hranice obcí, podpora spoločných projektov viacerých územných samospráv a ostatných aktérov,
• organizačná integrácia – kombinácia činností rôznych zainteresovaných strán a partnerov v území, ¬spolupráca rôznych typov organizácií,
• vertikálna a horizontálna integrácia - spolupráca rôznych úrovní a partnerov, od miestnej úrovne a komunity po národnú až medzinárodnú spoluprácu, medziobecná alebo aj medzi komunitami,
• finančná integrácia – IÚI môže integrovať aktivity podporené prostredníctvom CLLD alebo iných mechanizmov a kombináciou rôznych finančných nástrojov a zdrojov.

͕

Keďže koncept integrácie investičných a neinvestičných akcií nie je v súčasnosti dostatočne legislatívne dostatočne upravený, vychádza len z neformálnych skúseností a pilotných riešení a overených prístupov v zahraničí, napriek tomu navrhovaný implementačný mechanizmus umožňuje integráciu na všetkých úrovniach a rôzneho charakteru zameranú na očakávané výsledky a dopad. Účelom zriadenia Rád partnerstva a Kooperačných rád je zabezpečenie interakcie a zosúladenie strategických rámcov a akcií územných aktérov minimálne prostredníctvom vzájomného informovania o investičných a neinvestičných prioritách a plánovaných investičných a neinvestičných akciách za účelom hľadania synergií a komplementarity v implementácii intervencií v konkrétnom území a v monitorovaní výsledkov a dopadov realizovaných konkrétnych intervencií.

Miera integrácie je dôležitá už v prípravnej fáze strategických dokumentov a návrhov intervencií a vyžaduje si koordináciu aktérov v území, zlaďovanie ich očakávaní, kde nezastupiteľnú úlohu majú tematické pracovné skupiny a konzultácie s aktérmi až po úroveň dosahovania konsenzu o priorizácii intervencií, udržateľnosti a orientácii na výsledok/dopad. Proces tvorby integrovaných investičných balíčkov je znázornený na nasledujúcom obrázku č. 4.1. a predstavuje posun od individuálnych projektov cez integrované projekty až po integrované tematické alebo územné investičné balíčky. Podrobnejší popis návrhu integrovaných investičných balíčkov je uvedený v tejto časti strategického dokumentu a jednotlivé investičné a neinvestičné akcie sú detailnejšie popísané k Prílohe Databáza akcií IÚS FMO Banská Bystrica, Príloha č. 3.

Obrázok 4.1. : Integrácia investičných a neinvestičných akcií

Obrázok 4.1. : (odkaz)

Zdroj: Vlastné spracovanie

Proces tvorby integrovaných investičných balíčkov

Pri tvorbe návrhu IÚS a následných aktualizáciách sa prihliadalo na uplatnenie pravidiel tematickej koncentrácie pre Európsky fond regionálneho rozvoja pre Cieľ politiky súdržnosti 1 – Inovatívnejšia Európa (CP1) a Cieľ politiky súdržnosti 2 – Zelená Európa (CP 2) na regionálnej úrovni, t. j.: • min. 25 % zdrojov na CP1 a 30 % na CP2 v rámci menej rozvinutých regiónov (v celej SR okrem Bratislavského samosprávneho kraja),

Proces tvorby integrovaných investičných balíčkov (ďalej len „ IIB“) v jednotlivých krokoch: Kroky 1 – 6 boli súčasťou úvodnej fázy prípravy IÚS FMO Banská Bystrica a opakujú sa ako súčasť procesu aktualizácie IÚS BB, ďalšie kroky upravujú príslušné metodické pokyny Riadiaceho orgánu (RO, MIRRI) alebo interné predpisy AK UMR.

1. Tvorba databázy akcií (členovia RT a TPS FMO BB, príp. aj verejnosť vytvárajú otvorenú a pravidelne aktualizovanú databázu, AK UMR koordinuje proces).

2. Tvorba návrhu zámeru IIB a jeho aktualizácia po aktualizácii databázy akcií (členovia RT FMO BB a predsedovia TPS FMO BB pripravia návrh IIB, AK UMR koordinuje proces). Každý PZ IÚI je priradený do príslušného IIB.

3. Prediskutovanie integrovaného charakteru zámeru IIB (TPS vypracujú odporúčania k IIB, AK UMR koordinuje proces).

4. Vypracovanie formuláru budúceho projektového zámeru IÚI (partneri vypracujú formulár PZ IÚI zaradeného do IIB, AK UMR koordinuje proces). V prípade spoločných projektových zámerov IÚI partneri určia vedúceho partnera, ktorý spoločne s AK UMR koordinuje proces prípravy PZ IÚI.

5. Posúdenie súladu zámeru akcie/PZ IÚI s cieľmi IÚS BB a príslušných strategických dokumentov napr. IÚS BBSK a regionálnych sektorových stratégií (AK UMR a KR posúdi súlad).

6. Predbežné posúdenie zámeru akcie/PZ IÚI - vypracovaného PZ IÚI (AK UMR môže projektové zámery predložené budúcimi žiadateľmi konzultovať s Regionálnym centrom MIRRI, vypracuje odporúčanie pre KR FMO Banská Bystrica a minimálne informuje príslušnú TPS ).

7. Odborné posúdenie zámeru akcie/ PZ IÚI príslušnou tematickou pracovnou skupinou a vypracovanie stanoviska je dobrovoľné na základe rozhodnutia AK UMR alebo KR UMR BB .

8. Výber/schvaľovanie zámerov akcií/PZ IÚI je predmetom rokovania KR UMR BB, ktorá môže PZ IÚI schváliť alebo odporučí iný postup, AK UMR schválený PZ IÚI zaradí do zásobníka akcií a následne sa riadi metodickými usmerneniami RO. V prípade iného rozhodnutia KR UMR BB koordinuje proces a informuje žiadateľa o ďalšom postupe.

9. Vypracovanie žiadosti o poskytnutie NFP pre schválenú akciu/PZ IÚI realizujú partneri/žiadatelia a vypracujú individuálne žiadosti o NFP, AK UMR koordinuje proces a priebežne konzultuje. AK UMR zaradí vypracovanú a vloženú ŽoNFP do ITMS2021+ do monitorovacieho hárku IÚS FMO BB.

10. Konanie o žiadosti o NFP sa monitoruje prostredníctvom informačného monitorovacieho systému ITMS 2021+, Riadiaci orgán/sprostredkovateľský orgán vydá rozhodnutie o NFP).

11. Schválenie finančnej podpory (žiadateľ a Riadiaci/Sprostredkovací orgán uzatvoria zmluvu o poskytnutí NFP, hlavný partner a partneri uzatvoria osobitné samostatné zmluvy).

12. Úspešný žiadateľ informuje AK UMR BB o schválení finančnej podpory za účelom monitorovania a hodnotenia IÚS BB.

Investičné a neinvestičné akcie IÚS FMO Banská Bystrica

Databáza investičných a neinvestičných akcií IÚS FMO Banská Bystrica bola vytvorená participatívnym procesom a k 30. 11. 2023 bolo do databázy zaradených spolu 191 individuálnych investičných a neinvestičných akcií mesta Banská Bystrica a obcí na území FMO BB, z toho bolo v prvej fáze identifikovaných 7 spoločných akcií s plánovanou realizáciou na úrovni SPR Banská Bystrica – Brezno, 3 spoločné investičné akcie FMO Banská Bystrica a FMO Zvolen (cez dve SPR v BBSK). Investičné akcie boli zoradené prioritne podľa tematických oblastí, ktoré nadväzujú na priority, strategické oblasti a špecifické ciele IÚS Banská Bystrica a následne podľa stavu pripravenosti. Aktualizácia databázy sa realizuje pravidelne a minimálne 2-krát ročne k 30.6 a 31.12. príslušného roku, ak KR UMR BB nerozhodne inak. Databáza akcií umožňuje výber intervencií podľa viacerých kritérií vrátane povinných kritérií, ak KR UMR BB rozhodne o uplatnení doplnkových výberových kritérií alebo si to vyžadujú podmienky poskytnutia príspevku príslušnej výzvy pre PZ IÚI uplatní sa príslušný súbor výberových a hodnotiacich kritérií. Návrh integrovaného investičného balíčka vychádza z databázy investičných a neinvestičných akcií s čiastočnou priorizáciou založenou na troch výberových kritériách a územnej dohode aktérov a to: stav pripravenosti, fázovanie akcií a komplementarita a očakávaný príspevok akcie k výsledkom a dopadu. Databáza akcií ako zoznam akcií územných aktérov vrátane SEP je uvedený v samostatnej Prílohe 3 dokumentu.

Obrázok 4.2. : Integrácia investičných a neinvestičných akcií z pohľadu OGP Local II. fázy

Obrázok 4.2.: (odkaz)
Zdroj: vlastné spracovanie

Integrované investičné balíčky IÚS FMO Banská Bystrica

Integrovaný investičný balíček (IIB) je súbor vzájomne prepojených a súvisiacich investičných a neinvestičných akcií, ktorého realizácia ako celku je minimálne potrebná pre naplnenie niektorej z priorít Integrovanej územnej stratégie alebo viacerých špecifických cieľov a jeho realizácia je financovaná z viacerých zdrojov.
IIB predstavuje investičné portfólio územia umožňuje flexibilitu a komplexnú odpoveď na potreby územia. Jadrom IIB je investičná alebo neinvestičná akcia alebo súbor investičných a neinvestičných akcií tzv. bezpečný alebo strategický PZ IÚI, ktorých realizácia rozhodujúcim spôsobom prispieva k naplneniu ukazovateľov IÚS a má významný dopad na rozvoj územia.
Ostatné akcie, ktoré sú doplnkové je možné realizovať v rámci IIB, pričom ich realizácia nemá rozhodujúci vplyv na výstup/výsledok a dopad IIB ( predpokladaný maximálny 20% podiel na plnení ukazovateľa).

Investičné a neinvestičné akcie identifikované na území FMO Banská Bystrica

boli zoskupené do 3 integrovaných investičných balíčkov. Vzťah medzi prioritami IÚS a IIB UMR Banská Bystrica je uvedený v nasledujúcej tabuľke 4.1. .

Tabuľka 4.1.: Vzťah medzi prioritami IÚS FMO Banská a IIB FMO Banská Bystrica (odkaz)
Zdroj: Vlastné spracovanie

Ku každému IIB je uvedený nasledovný popis:

- problémy a výzvy, na ktoré IIB reaguje,
- zameranie IIB a prepojenie na strategické oblasti,
- špecifické ciele IIB,
- prepojenie na ciele PHRSR/IÚS FMO Banská Bystrica, PRM Banská Bystrica 2030, Program Slovensko a Plán obnovy a odolnosti, resp. iné programy EÚ,
- Súlad s inými schválenými strategickými dokumentmi, sektorovými stratégiami,
- Očakávané výsledky IIB a príspevok IIB k vybraným ukazovateľom IÚS BB,
- Požiadavky na národnú, regionálnu a subregionálnu úroveň (vertikálna územná a tematická integrácia), koordinácia.

Vertikálna integrácia akcií na národnej, regionálnej a subregionálnej úrovni

bola predmetom predbežných rokovaní zástupcov FMO Banská Bystrica s MIRRI a ostatnými sektorovými ministerstvami a BBSK v rámci spracovania návrhu a aktualizácie IÚS FMO Banská Bystrica (návrh december 2021 – november 2022, aktualizácia verzia 2.0 apríl 2024 – september 2024). Investičné a neinvestičné akcie tvoriace IIB sú a budú predmetom rokovania Kooperačnej rady FMO Banská Bystrica. Obrázok 4.3 (odkaz) ukazuje kombináciu integrácie horizontálnej, vertikálnej, finančnej a tematickej na úrovni integrovaného investičného balíčka, kde „ľavý“ stĺpec predstavuje integráciu na miestnej úrovni a „pravý“ stĺpec na vyššej ako miestnej úrovni. Miestna úroveň predstavuje výber akcií/projektov, ktoré sa budú realizovať najmä samosprávou alebo inými aktérmi na území funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica alebo výber projektov, ktoré by mohli byť zvýhodnené v dopytovom systéme alebo financované z vlastnej alokácie a sú rozdelené na dve skupiny podľa miery dopadu na bezpečné/strategické a doplnkové. Regionálna a národná úroveň a výber akcií/projektov, ktoré sa budú realizovať verejnou správou a ich organizáciami alebo inými aktérmi na území funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica alebo výber projektov, ktoré by mohli byť zvýhodnené v dopytovom systéme alebo financované čiastočne z vlastnej alokácie a rozdelené na dve skupiny podľa miery dopadu.

Obrázok 4.3: Príklad Integrovaného investičného balíčka - Intervenčná matica IIB (odkaz)
Vysvetlivky:
• VS - verejná správa • O - ostatní/SEP
Zdroj: vlastné spracovanie

Integrovaný investičný balíček - Prosperujúca FUNKĆNÁ mestská oblasť a mesto Banská Bystrica

Priorita 1 IUS FMO Banská Bystrica IIB reaguje na problémy a výzvy
● dlhodobý demografický vývoj - odchod mladých ľudí z územia, neatraktívnosť pracovného trhu, nesúlad ponuky a dopytu na trhu práce,
● nedostatok inovácií a nedostatočné podmienky pre inovačné prístupy v prioritných sektoroch,
● nedobudovaný ekosystém vzdelávania a kariérneho poradenstva,
● dopyt po nových formách vzdelávania v kontexte celoživotného vzdelávania,
● priemerná kvalita vzdelávania, nerovnosti vo vzdelávaní
● vysoké emisie a hluková záťaž z dopravy v území, vysoký podiel IAD
● nedostatočná bezpečnosť dopravy (vysoký podiel súkromnej prepravy obyvateľov, hustota dopravy na cestách, stav cestnej infraštruktúry),
● nedostatočná dopravná dostupnosť vybraných častí územia ekologickou dopravou,
● nedostatočne využitý potenciál na rozvoj cestovného ruchu a KKP

Špecifické ciele IIB

● vytvoriť podmienky pre zvýšenie inovačnej výkonnosti a vznik nových atraktívnych pracovných príležitostí v perspektívnych odvetviach,
● zlepšiť kvalitu a dostupnosť vzdelávania a poradenstva vrátane infraštruktúry vzdelávania,
● zvýšiť rozsah a kvalitu poskytovaných služieb v oblasti cestovného ruchu a kultúry,
● zlepšiť kvalitu, bezpečnosť a udržateľnosť dopravnej infraštruktúry ,
● vytvoriť podmienky pre udržateľné a ekologické formy mobility .

Strategický cieľ, globálne ciele a špecifické ciele PHRSR mesta Banská Bystrica:

SC: Zvýšiť atraktivitu mesta pre občanov, investorov, podnikateľov a návštevníkov
Globálny cieľ I.: Dosiahnuť vyšší ekonomický rast mobilizáciou vnútorného potenciálu

Špecifické ciele PHRSR mesta Banská Bystrica ( do roku 2024):

1.1 Zvýšiť počet návštevníkov a ich výdavky v Banskej Bystrici.

1.2.1 Zvýšiť počet podnikov v meste a zlepšiť ich ekonomické výsledky.
1.2.2 Znížiť mieru nezamestnanosti.

1.3. Vytvoriť vhodné podmienky na rozvoj vedy a výskumu s prepojením na prax.

1.4 Podporiť udržateľnú zamestnanosť a tvorbu pracovných miest v kultúrnom a kreatívnom sektore a stimulovať rozvoj kreatívneho talentu a netechnologických inovácií.

2.1.1 Skvalitniť fungujúci systém na podporu rozvoja ľudských zdrojov v oblasti školstva v meste.
2.1.2 Zvýšiť úroveň vzdelávacieho procesu.
2.1.3 Posilniť spoluprácu inštitúcií v školstve.

3.1 Vytvoriť optimálnu ponuku dopravnej obslužnosti územia dobudovaním komunikačnej siete a integráciou všetkých druhov dopráv.

Strategické ciele a špecifické ciele PRM Banská Bystrica 2030 :

SC 1.1. Zvyšovať konkurencieschopnosť a atraktivitu mesta

SC 2.1. Rozvíjať mesto ako inovatívne vzdelávacie centrum pre znalostnú a digitálnu ekonomiku

SC 3.1. Budovať moderný a udržateľný systém mobility

SC 7.2. Podporovať rozvoj kultúry a jej infraštruktúry

Špecifické ciele PHRSR obcí tvoriacich FMO Banská Bystrica*:

Počas prípravy strategického dokumentu a aktualizovaných verzii 1.0 – 1.n v prípade obcí Kynceľová, Badín, Vlkanová, Hronsek a Nemce boli špecifické ciele IIB v navrhovaných programoch 1,2,7,9. Ak obec nemala zverejnený platný východiskový strategický dokument (obce Slovenská Ľupča, Špania Dolina, Harmanec, Nemce, Horné Pršany a Tajov, Kordíky a Riečka) sa posudzoval súlad na úrovni BBSK a v prípade ostatných obcí bol súlad navrhovaných špecifických cieľov IIB nasledovný:
Obec Horná Mičiná – ciele Priority 1 a Priority 2 a najmä ciele 2.1., 2.2.
Obec Malachov – ciele Priority 3
Obec Môlča – nemá definované ciele pre obec samostatne (spoločné PHRSR)
Obec Králiky - ciele priority 1 a Priority 3
Obec Selce – Strategický zámer obce 3,1 a 6

*Poznámka: k 20.1. 2022, platné a schválené dokumenty

͕

Počas aktualizácie strategického dokumentu vo verzii 2.0 sa vychádzalo zo strategických platných schválených dokumentov obcí k 30. 6. 2024 a návrhu PRM mesta Banská Bystrica 2030 a súlad navrhovaných špecifických cieľov IIB bol posúdený.

Strategické ciele PRM Banská Bystrica 2030:

SC 1.1: Zvyšovať konkurencieschopnosť a atraktivitu mesta
SC 2.1: Rozvíjať mesto ako inovatívne vzdelávacie centrum pre znalostnú a digitálnu ekonomiku
SC 3.1: Budovať moderný a udržateľný systém mobility

Opis IIB

IIB vychádza z inovačného potenciálu akademických, vedecko-výskumných a vývojových inštitúcií v FMO Banská Bystrica a možnosti inovácií v oblastiach: zdravotníctvo, IT, služby a potenciálu územia v oblasti ekonomického rozvoja.

͕

Intervencie sú zamerané na podporu výskumu, vývoja a inovácií, podporu tvorby nových pracovných miest, budovanie inovačných centier, podporu nízkoemisných dopravných a logistických systémov ako súčasť mobility v území, sieťovanie subjektov. Sieťovanie subjektov verejnej správy, MVO, akademického a podnikateľského sektora umožní prípravu a realizáciu nových, inovatívnych a udržateľných spoločných riešení, vytvorenie lepších podmienok pre vzdelávanie a nových atraktívnych pracovných miest. Pôjde o podporu rôznych podnikateľských aktivít, sieťovanie subjektov v oblasti VaV, aplikáciu inovatívnych riešení, digitalizáciu procesov, kybernetickú bezpečnosť, vzdelávanie pracovníkov samosprávy, podporu spoločných projektov samosprávy a VO. IIB vychádza tiež z identifikovaných potrieb v oblasti vzdelávania, trhu práce a podpory nízko kvalifikovanej pracovnej sily.

Pôjde o vytvorenie podmienok pre rozvoj spektra dostupných vzdelávacích aktivít v kontexte celoživotného vzdelávania a poradenstva pre všetky vekové skupiny s dôrazom na neformálne a záujmové vzdelávanie. IIB obsahuje aktivity zamerané na integráciu znevýhodnených skupín obyvateľstva (vzdelávanie, práca a poradenstvo), vrátane podpory komunitných služieb a iniciatív. Pôjde aj o podporu pracovných miest pre nízkokvalifikované skupiny obyvateľstva v sociálnych podnikoch Funkčná mestská oblasť Banská Bystrica patrí medzi územia s veľkým potenciálom pre udržanie a prilákanie obyvateľstva v produktívnom veku a to môže vytvárať tlak na kvalitnú vzdelávaciu infraštruktúru od MŠ až po rôzne formy celoživotného vzdelávania. Ide nielen o zlepšenie materiálno- technického vybavenia, ale aj o zabezpečenie dostatočného množstva kvalitných ľudských zdrojov, spoluprácu poskytovateľov vzdelávania, podporu cieleného záujmového vzdelávania IIB obsahuje najmä aktivity inkluzívneho vzdelávania s prepojením podporu sociálneho podnikania, podporu zeleného verejného obstarávania a obstarávania so sociálnym aspektom, systém podporovaného bývania, komunitné iniciatívy so zameraním na aktívne začleňovanie pre jednotlivé cieľové skupiny. Infraštruktúrne intervencie sú zamerané na zlepšenie dopravnej obslužnosti, rekonštrukciu a budovanie cestnej infraštruktúry, zvýšenie bezpečnosti dopravy (úprava nebezpečných cestných úsekov). IIB predpokladá postupnú integráciu dopravného systému, podporu preferencie verejnej hromadnej dopravy (zmeny v organizácii dopravy, nahradenie časti osobnej automobilovej dopravy verejnou dopravou, zvýšenie intenzity železničnej dopravy medzi Zvolenom a Banskou Bystricou a zavedenie smart riešení v doprave.

Pôjde tiež o opatrenia zamerané na zníženie hlukovej záťaže z dopravy, rozvoj elektromobility, ekologizáciu MHD (nákup nízkoemisných autobusov MHD), zlepšenie parkovacej politiky a budovanie cyklodopravnej infraštruktúry pre dennú mobilitu obyvateľov (prepojenie verejnej dopravy a cyklodopravy). Súčasťou IIB je aj podpora cykloturistiky (budovanie a prepojenie cykloturistických trás, budovanie záchytných parkovísk, obstaranie autobusov s priestorom na prevoz bicyklov, prepojenie cyklistiky a cestovného ruchu, vytvorenie cyklookruhu medzi mestami a obcami, aj v prírode, cyklotrasy k minerálnym prameňom a po lesných cestách, vytvorenie ponuky pre cykloturistov na strávenie víkendu v území). Priaznivé podmienky pre rozvoj cestovného ruchu v území FMO BB, a to na mestský a kultúrno-poznávací cestovný ruch, šport a turistiku, zdravotný a vidiecky cestovný ruch je viazaný na dostupnosť územia (mobilita), inovácie (nové produkty, digitalizácia) a spoluprácu aktérov. Predpokladajú sa investičné akcie zamerané na rozvoj infraštruktúry a produktov cestovného ruchu založených na kultúrnom a prírodnom dedičstve regiónu. Je potrebné orientovať sa na modernizáciu a dobudovanie priestorov pre kultúrne a spoločenské podujatia, prepojenie kultúrnych a kreatívnych centier v území a ich profiláciu (ekológia, kúpeľníctvo, remeslá...), vytváranie podmienok integrovaného manažmentu cestovného ruchu a kreatívneho priemyslu, ochrany a rozvoja kultúrneho a prírodného dedičstva.

Očakávané výsledky, dopad

● spoločné projekty a aktivity aktérov v území,
● zvýšenie počtu zapojených subjektov do rozvoja územia,
● rast podnikateľskej aktivity v priemysle a službách,
● nové vedecko-výskumné aktivity,
● aplikácia smart a inovatívnych riešení v samospráve,
● zapojenie nadaných a talentovaných mladých ľudí do riešenia potrieb územia.,
● zrekonštruované a novovybudované prvky dopravnej infraštruktúry,
● zvýšenie podielu nemotorovej a osobnej dopravy,
● nové digitálne služby v doprave,
● zavedenie prvkov udržateľnej a inteligentnej mobility,
● zvýšenie kapacity statickej dopravy,
● rast podnikateľskej aktivity v kreatívnom priemysle a cestovnom ruchu,
● nové produkty CR,
● aplikácia smart a inovatívnych riešení v samospráve,
● zlepšenie dostupnosti atraktivít v území prostredníctvo verejnej a nemotorovej dopravy

Príspevok IIB k naplneniu ukazovateľov IÚS FMO Banská Bystrica a P SK: ukazovatele budú sledované na úrovni schválených a realizovaných projektových zámerov IÚI

Navrhované ukazovatele strategických cieľov cieľa IÚS :

● Ekonomická aktivita v nových odvetviach, rast podnikateľskej aktivity
● Inovácie vo verejnej správe
● Kapacity novej/modernizovanej alebo zrekonštruovanej infraštruktúry
● Používatelia nových služieb

Prepojenie na existujúce stratégie a koncepcie FMO Banská Bystrica:

● Regionálna integrovaná územná stratégia Banskobystrického kraja (vrátane IÚS mestskej funkčnej oblasti krajského mesta Banská Bystrica) na roky 2014 -2020 v znení aktualizácií
● IÚS BBSK (do roku 2022)
● Integrovaná územná stratégia Banskobystrického samosprávneho kraja na roky 2022 – 2027 ( s dôrazom na priority SPR Banská Bystrica – Brezno)
● príslušné sektorové stratégie a koncepcie na úrovni obcí a mesta Banská Bystrica, ktoré nie sú spracované na celé územie FMO Banská Bystrica (územné plány a pod.)

Prepojenie na realizované projekty (RIÚS Banskobystrického kraja - IÚS FMO Banská Bystrica 2014 -2020)

Medzi investične a časovo najnáročnejšie fázované investičné akcie sú zaradené intervencie v oblasti udržateľnej mobility, ktoré si vyžadujú zvýšenú mieru koordinácie aktérov ako napríklad IDS BBSK, sieť cyklodopravných a cykloturistických trás, rozvoj vzdelávacej infraštruktúry.

Prepojenie na aktivity OP Program Slovensko (P SK)

● Podpora budovania inteligentných miest a regiónov
● Odborné vzdelávanie v kontexte priemyselnej revolúcie 4.0
● Rozvoj štruktúry vzdelávania (ERDF aktivity)
● Budovanie administratívnych a analyticko- strategických kapacít miestnych a regionálnych orgánov
● Kvalitnejšie verejné vládnutie a otvorené vládnutie
● Rozvoj verejnej osobnej dopravy
● Cesty II. A III. triedy / SPR Banská Bystrica – Brezno
● Miestne komunikácie / SPR Banská Bystrica – Brezno

Prepojenie na aktivity Plán obnovy odolnosti Slovensko

Komponent 3 – Udržateľná doprava
Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania na všetkých stupňoch
Komponent 7 – Vzdelávanie pre 21. storočie
Komponent 8 – Zvýšenie výkonnosti slovenských škôl
Komponent 9 – Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania vedy, výskumu a inovácií
Komponent 14 – Zlepšenie podnikateľského prostredia

Prepojenie na strategické ciele IÚS FMO Banská Bystrica

● Strategický cieľ FMO BB 1.3. Zručnosti pre 21.storočie pre všetkých
● Strategický cieľ FMO BB 1.1.Zvýšiť inovačnú výkonnosť a výkonnosť mestskej ekonomiky
● Strategický cieľ FMO BB 1.2.Vybudovať moderný a udržateľný dopravný systém
● Strategický cieľ FMO BB 1.4. Podporiť zhodnocovanie kultúrneho dedičstva
● Strategický cieľ FMO BB 3.4. Inteligentná mestská funkčná oblasť a mesto Banská Bystrica

Návrh investičných a neinvestičných akcií

Investičné a neinvestičné akcie je možné integrovať rôznym spôsobom a to minimálne – územne, vecne/tematicky, finančne a organizačne. IIB je primárne integrovaný územne horizontálne a vertikálne tematicky a územne.
Návrh IIB obsahuje predovšetkým navrhované alebo plánované intervencie verejnej správy. Je úlohou AK UMR koordinovať proces spolupráce so SEP a integrovať všetky plánované investičné a neinvestičné akcie na organizačnej úrovni.

Potvrdenie

Please log in

Heslo je príliš krátke.

Zdieľať