SO 1 HOSPODÁRSKY RAST A MIESTNA EKONOMIKA
STRATEGICKÁ PRIORITA I. - PROSPERUJÚCE MESTO
STRATEGICKÁ OBLASŤ 1. HOSPODÁRSKY RAST A MIESTNA EKONOMIKA
Pre udržateľný rozvoj a zabezpečenie prosperity súčasných a budúcich generácií obyvateľov sa mesto Banská Bystrica do roku 2030 stane dynamicky sa rozvíjajúcim, konkurencieschopným a atraktívnym krajským mestom s cielene formulovanými politikami a účinnými akciami orientovanými na vytváranie podmienok pre lepšiu prosperitu všetkých aktérov územnej spolupráce, podnikateľov, inštitúcií celoživotného vzdelávania, inštitúcií verejnej správy, organizácií občianskeho sektora a obyvateľov mesta. Dynamicky sa rozvíjajúca inovatívna mestská ekonomika orientovaná na konkurencieschopné obchodovateľné sektory generuje pre samosprávu mesta dostatočné zdroje pre vyvážený a udržateľnýúzemný a strategický rozvoj, pre investície do inovácií, vzdelávania, digitalizácie, dopravy a zlepšovaniakvality mestského prostredia a verejných služieb. Produktivita miestnej ekonomiky, efektívnosť medzisektorovej a viacúrovňovej spolupráce poskytujú dobre spravovanej samospráve dostatočnú stabilitu pre poskytovanie kvalitných verejných služieb orientovaných na všeobecné blaho jej obyvateľov vrátane začleňovania ohrozených skupín obyvateľstva do života a ekonomiky mesta. Cestovný ruch je súčasťou mestskej ekonomiky a cielene využíva miestne zdroje a služby. Súčasne sa podieľa aj na komercializácii produktov kultúrneho a kreatívneho priemyslu a kultúrnych aktív.
STRATEGICKÝ CIEĽ 1.1.
Zvyšovať konkurencieschopnosť a atraktivitu mesta Očakávaná zmena Mesto Banská Bystrica bude zvyšovať dynamiku rastu a konkurencieschopnosti miestnej ekonomiky vrátane zvyšovania celkovej atraktivity územia mesta s cieľom prilákať nových investorov, talenty a zvyšovať návštevnosť. Investície do spolupráce a podpory aktérov územnej spolupráce prinesú vytváranie atraktívnych pracovných príležitostí s vyššou pridanou hodnotou. Vytváranie účinných a adresných politík a akcií a prijímanie kvalifikovaných rozhodnutí o ich priorizácii uľahčí metodika územnej atraktivity vypracovaná medzinárodnými expertmi Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorá je relevantná aj pre mestá ako hybné sily rozvoja regiónov. Kľúčový ukazovateľ• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života• Agregovaný ukazovateľ - Index podnikateľskej/ekonomickej aktivity Súvisiaca sektorová politika, koncepcia/stratégia:• Koncepcia rozvoja cestovného ruchu (v príprave)• Koncepcia rozvoja kultúry v meste Banská Bystrica do roku 2030 Navrhovaná integrovaná stratégia:• Stratégia hospodárskeho rozvoja a konkurencieschopnosti mesta Banská Bystrica
Očakávaná zmena
Podpora medzisektorovej spolupráce a inovácií je orientovaná na vytváranie ekosystému, ktorý podporuje rôznorodé formy spolupráce a prepájania rôznych sektorov, akými sú verejná správa, systém celoživotného vzdelávania a občianska spoločnosť. Nové formy spolupráce a prepojenia prinášajú inovácie, ktorých výsledkom bude zvyšovanie produktivity samotných aktérov a celkovej prosperity územia. Diverzifikácia a lepšia špecializácia orientovaná na obchodovateľné sektory miestnej ekonomiky umožní vytvárať pracovné príležitosti s vyššou pridanou hodnotou. Akcie prispievajú k vytváraniu atraktivity územia mesta, kde prevláda atmosféra otvorenej spolupráce a podnikatelia - aj napriek tomu, že sú konkurenti - navzájom kooperujú a koordinujú svoje aktivity s cieľom dosahovania spoločných ekonomických cieľov s orientáciou na spoločensky zodpovedné podnikanie a zlepšovanie podnikateľského prostredia.
• INOVATÍVNE MESTO – Mestský inovačný hub - Medzisektorové inovačné partnerstvo a podpora konkurencieschopnosti a podnikania (mestský inovačný ekosystém a znalostná ekonomika v relevantných doménach inteligentnej špecializácie)• Spolupráca inštitúcií VVaI a budovanie infraštruktúry v prioritných hospodárskych oblastiach
• Podpora a vytváranie podmienok pre vznik a rast startupových komunít, podporné programy
• Podpora nových prístupov a modelov rozvoja miestnej ekonomiky (napr. zdieľaná ekonomika,kolaboratívne platformy, LM3 - Lokálny multiplikátor, šetrná ekonomika, …)
• Vytváranie a rozvoj podnikov sociálnej ekonomiky• Iniciatívy na podporu miestnej a sociálnej ekonomiky orientované na zapájania aktérov a rôznych skupín občanov (environmentálne a sociálne zodpovedné obstarávanie tovarov a služieb, strieborná ekonomika, LM3 - lokálny multiplikačný efekt)
• Vypracovanie komplexnej hospodárskej a inovačnej politiky mesta (stratégia hospodárskeho rozvoja akonkurencieschopnosti)
• Odbor rozvojových aktivít mesta
Kľúčoví aktéri a partneri mesta
• Ustanovizne vysokoškolského vzdelávania (UMB, AU, SZU, TUZVO…)
• Základné a stredné (odborné) školy na území mesta a okolí
• Vedecké a výskumné pracoviská a inovačné inštitúcie
• Kľúčové združenia podnikateľov (napr. SOPK,…) a profesijné združenia
• Organizácie neziskového sektora
ŠPECIFICKÝ CIEĽ 1.1.2.
Rozvíjať cestovný ruch, kultúru a kreatívny priemysel
Očakávaná zmena
Cestovný ruch, kultúra a kreatívny priemysel významne prispievajú k formovaniu identity územia a patria medzi hybné sily rozvoja miestnej ekonomiky. Cestovný ruch a súvisiaca miestna ekonomika nadväzuje na jedinečnú históriu územia, na bohaté hmotné a nehmotné kultúrne dedičstvo, zhodnocuje potenciál ekosystémových služieb v miestnej ekonomike, vytvára moderné komplexné produkty v cestovnom ruchu atak prispieva k budovaniu atraktívnej, medzinárodne rozpoznateľnej a konkurencieschopnej destinácie.Kreatívny priemysel je celosvetovo dynamicky sa rozvíjajúcim udržateľným odvetvím a významne prispieva k hospodárskemu rastu prostredníctvom kreativity, inovácií a diverzifikovaných nových foriem podnikania. Rozmanité inštitúcie kultúry a kreatívneho priemyslu pôsobia aj ako centrá vzdelávania a inšpirácie,ponúkajú prístupné platformy pre rôzne príbehy a pohľady na spoločnosť, podporujú porozumenie a inkluzívnosť medzi rôznymi skupinami obyvateľov mesta. Investíciami do príslušnej infraštruktúry a podporou do rastu kultúrnej a kreatívnej komunity mesto vytvára dynamické a inkluzívne prostredie, ktoré nielen zabáva a vzdeláva, ale aj prináša pridanú hodnotu vo forme hľadania netradičných odpovedí na súčasné spoločenské a environmentálne výzvy. Mesto zhodnocuje svoje skúsenosti a partnerské vzťahy s mestami v zahraničí v hospodársky dôležitých oblastiach vrátane cestovného ruchu a kultúry. Zapojenie sa do iniciatívy Nový európsky Bauhaus vytvára mosty medzi svetom vedy a techniky, umenia a kultúry. Mesto aktívne reaguje na zelené a digitálne transformačné výzvy a pozýva spoločne riešiť zložité spoločenské problémy prostredníctvom spolutvorby krásnej, inkluzívnej a udržateľnej budúcnosti. Záväzok voči cestovnému ruchu a novým kreatívnym odvetviam a iniciatívam odráža odhodlanie mesta budovať zmysluplnejšiu, prepojenejšiu a živšiu komunitu, kde sa umenie a kultúra s prepojením na nové technológie a spoločenské výzvy uznávajú ako piliere blaha všetkých obyvateľov a prosperity inštitúcií.
Strategické intervencie a indikatívne akcie
• INOVATÍVNE MESTO – Mestský inovačný hub – zhodnocovanie kultúrneho dedičstva pre podporu miestnej ekonomiky, kultúry a kreatívneho priemyslu a miestnych komunít (Kaštieľ Radvanských, Dom kultúry a Medený Hámor)• Rozvoj spoluprác a partnerstiev na miestnej, mestskej , regionálnej aj medzinárodnej úrovni v rozvojových aktivitách a projektoch, ktoré prepájajú cestovný ruch, kultúru a kreatívny priemysel a ďalšie oblasti (vrátane akcií strategického významu, rozvoja kreatívnych centier a pod.),
• Rozvoj destinačného manažmentu a stratégie a vízie mesta v oblasti cestovného ruchu, kultúry a kreatívneho priemyslu (vrátane tvorby a aktualizácie tematických koncepčných materiálov v súvisiacich oblastiach ako je územné plánovanie, dizajn verejných priestranstiev a i.),
• Rozvoj destinačného marketingu a budovanie identity mesta• Udržateľne využívanie kľúčového kultúrno-historického a prírodného potenciálu v ponuke cestovné horuchu, kultúry a iných voľnočasových aktivitách,• Rozvíjanie konceptu “Nový Európsky Bauhaus”• Prepájanie ponuky v cestovnom ruchu na produkty miestnej ekonomiky a ekosystémové služby územia Funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica (tovary a služby ktoré „poskytuje“ príroda a jej biodiverzita -napr. čistý vzduch a voda, potraviny, drevo, zážitky v prírode a krajine...)• Využitie digitálnych nástrojov a nových technológií v cestovnom ruchu
Garant za MsÚ
• Odbor kultúry, športu a cestovného ruchu Kľúčoví aktéri
• Organizácie poskytujúce služby začínajúcim podnikateľom
• OOCR Stredné Slovensko, KOCR Banskobystrický kraj Turizmus
• Kľúčové združenia podnikateľov
• Organizácie zamerané na podporu podnikania
• Ustanovizne vysokoškolského vzdelávania (UMB, AV, TUZVO…) a ďalšieho vzdelávania
Zdieľať