Strategický rámec
Vízia BB 2030 načrtáva rámec pre smerovanie mesta a územnej samosprávy. Vízia je definovaná ako súčasť strategického rámca v kontexte strategických priorít a reprezentuje pohľad na očakávaný stav v strednodobom horizonte. Strategické priority definujú kľúčové rámec pre strategický rozvoj mesta a sú zamerané na posilňovanie prosperity, odolnosti a na dobré spravovanie mesta. Strategické ciele predstavujú kľúčové výsledky a výstupy nasmerované na dosiahnutie vízie a definovaných priorít. Sú orientované na strednodobý horizont. Vízia a hlavný cieľ spoločne s prioritami a strategickými cieľmi predstavujú strategickú časť PRM Banská Bystrica 2030.
Po zohľadnení všetkých zistení z analytickej časti, scenárov budúceho možného vývoja a hodnotení špecifík územia mesta Banská Bystrica s cieľom dosiahnutia vyváženého udržateľného rozvoja územia mesta. Rozvojová stratégia mesta predstavuje kolektívnu cestovnú mapu do roku 2030 zahŕňajúcu konkrétne strategické a špecifické ciele. Územie mesta Banská Bystrica patrí medzi mestské regióny so sídlom krajského mesta a aglomerácie využívajúcej svoj rastový potenciál, pre ktoré je v nasledujúcom období najvhodnejšia ofenzívna stratégia založená na kombinácií existujúcej konkurenčnej výhody a silných stránok územia využití príležitostí v navrhovaných troch prioritách a 11 strategických oblastiach.
Stratégia vychádza z predpokladu, že existujúci inštitucionálny rámec na národnej, regionálnej a miestnej úrovni zabezpečí koordinovaný a partnerský prístup pri realizácii intervencií na území.
Strategický intervenčný rámec
Základným východiskom pre navrhovanie strategického intervenčného rámca sú výstupy z analýzy východiskovej situácie zohľadňujúc aktuálne trendy, scenáre budúceho možného vývoja a celospoločenské výzvy. Dizajn nadväzujúcej programovej časti programu rozvoja reflektuje aj súčasnú finančnú situáciu samosprávy so zatiaľ nepriaznivými finančnými vyhliadkami do blízkej budúcnosti, preto je dôležité, aby napriek tomu, že mestská samospráva funguje v regulačnom a kompetenčnom rámci, ktorý vytvoril štát, reagovala aj na nepriaznivý vývoj miestnej hospodárskej situácie vrátane príjmov obyvateľstva, čo sa priamo odráža na výške podielových daní tvoriacich jadro príjmov mestskej samosprávy.
Berúc do úvahy aj nepriaznivý demografický vývoj a predpokladané zvyšovanie podielu obyvateľov v poproduktívnom veku - čo na jednej strane predznamenáva potenciálny pokles podielových daní - a na strane druhej zvyšovanie finančného tlaku na samosprávu v podobe zvyšovania nákladov na zabezpečovanie sociálnych, zdravotných a iných služieb pre starnúcu časť obyvateľstva mesta. Toto má priamy negatívny dopad na finančnú kapacitu mesta zachovávať vitálne funkcie mesta a zabezpečovať primeranú kvalitu mestského prostredia, kvalitu a dostupnosť verejných služieb.
Aktuálne trendy naznačujú, že samosprávy na Slovensku budú mať čoraz menej vlastných disponibilných finančných zdrojov pre investovanie do rozvoja a budúcnosti mesta a budú pre zabezpečenie investícií v tejto oblasti čoraz viacej odkázané na iné, externé verejné alebo aj súkromné zdroje. Úlohou samosprávy v zmysle platnej legislatívy je zabezpečovať vyvážený a udržateľný rozvoj, ktorý predpokladá rovnováhu medzi výdavkami a príjmami samosprávy, čo si vyžaduje reagovať zmenou priorizácie politík a prístupov k spravovaniu územia, tak aby nedochádzalo ku ďalšiemu oslabovaniu miestnej ekonomiky a znižovaniu reálnych príjmov obyvateľstva. Jednou z ciest, hoci samospráva nie je oproti štátu motivovaná priamymi nástrojmi odmeňovania za produktivitu ekonomiky, je z úrovne mestskej samosprávy vyvinúť maximálnu snahu a úsilie o zvrátenie negatívnych trendov a to predovšetkým pozitívnym stimulovaním oblastí života mesta ktoré majú najvyšší dopad na ekonomický rast a prosperitu podnikateľov a zamestnancov v perspektívnych odvetviach miestnej ekonomiky. Tento aspekt potreby rastu produktivity miestnej ekonomiky je kľúčovým impulzom pre návrh intervenčného rámca ďalšieho rozvoja mesta a vytvoriť v rámci kompetencií a možností samosprávy umožniť podmienky pre rast ekonomiky a rast príjmov obyvateľstva.
Navrhovaný intervenčný rámec je tvorený troma základnými zložkami udržateľného rozvoja – ekonomikou oblasťou, sociálnou oblasťou, oblasťou životného prostredia a je rámcovaný transformáciou a modernizáciou spôsobu výkonu miestnej správy vecí verejných. Investície do prvej strategickej priority rozvoja mesta – PROSPERUJÚCE MESTO ako cielené intervencie do podpory inovácií, podnikania, kvality a atraktivity vzdelávania i udržateľnej mobility, oživenia mestskej miestnej ekonomiky, zvýšenie atraktivity vzdelávacieho systému a rozvoja podnikania. To by v strednodobom horizonte malo priniesť viac kvalitných pracovných príležitostí s vyššou pridanou hodnotou a prejaviť , sa v raste miestnych investícií a miestnej spotreby, ale aj na konci dňa na raste výšky podielových a iných daní pre financovanie vitálnych funkcií a samotného rozvoja mesta.
Druhá strategická priorita – ODOLNÉ MESTO reaguje na súčasné globálne výzvy a vyváženými intervenciami prispeje k rozvoju dvoch oblastí - kvalite mestského prostredia, infraštruktúry mesta a kvalite prírodného prostredia vrátane environmentálnej udržateľnosti a zachovania kvality verejných služieb pre obyvateľov s priamym dopadom na kvalitu života a celkové blaho obyvateľov. Tretia strategická priorita DOBRE SPRAVOVANÉ MESTO má transformačný a motivačný charakter spôsobu vykonávania správy vecí verejných a reaguje na súčasné trendy vyspelých miest v Európe a vo svete, kde práve spôsob výkonu verejnej správy môže výrazným spôsobom ovplyvniť efektívnu spoluprácu všetkých relevantných aktérov v území a prinášať výsledky v podobe prosperity územia, organizácií a zabezpečenia blaha obyvateľov.
Priority a strategické oblasti intervenčného rámca sú znázornené na nasledujúcej schéme: (odkaz)
Zdroj: vlastné spracovanie
Koncept podpory prosperity územia úzko súvisí s atraktivitou územia pre investičný a ľudský kapitál. Prierezovou oblasťou v celom programe rozvoja mesta pre oblasť podpory prosperity územia je koncept budovania a posilňovania atraktivity. Správny dizajn a vytváranie rovnováhy cielených intervencií do jednotlivých oblastí prinesie zvyšovanie atraktivity územia. To prinesie pozitívny dopad na kvalitu života obyvateľov v meste a zároveň sa budú vytvárať lepšie podmienky pre stabilizáciu mladých ľudí, pracovníkov s vyššou kvalifikáciou: Vyvážený strategický mestský rozvoj môže viacej lákať talenty, investorov a návštevníkov aj z iných častí územia Slovenska a zo zahraničia.
Zdroj: vlastné spracovanie s využitím metodických dokumentov OECD
Zdroj: Návod pre úspešné Slovensko: Magnet pre talent, Úrad vlády Slovenskej republiky, 2023
Uplatnenie zásady koncentrácie ako jednej zo zásad regionálneho a mestského rozvoja sústreďuje zdroje mesta na limitovaný počet kľúčových rozvojových priorít prostredníctvom navrhovaného spektra intervencií (investícií a rôznych rozvojových aktivít / akcií). Jednotlivé intervencie sú koncentrované do „zastrešujúcich“ integrovaných strategických intervencií, ktoré prepájajú jednotlivé strategické oblasti a ich programové ciele a tak vytvárajú rámec pre navzájom previazané akcie s ambíciou prispievať ku riešeniu komplexných i dlhodobých výziev rozvoja mesta.
Zdroj: vlastné spracovanie
Návrh integrovaných strategických intervencií vychádza z tematickej koncentrácie a previazania sektorov a intervencií s najväčším vplyvom na zabezpečenie rozvoja strategických priorít v jednotlivých strategických oblastiach PRM.
Nasledujúce tabuľky stručne popisuje kľúčové témy zabezpečenia vitálnych a rozvojových funkcií mesta Banská Bystrica a poskytuje prehľad o strategických a špecifických cieľoch v 11 strategických oblastiach, ktoré sú zároveň identické s prvými 11 kapitolami programového rozpočtu mesta a umožňujú spoločný jednotný postup pri monitorovaní a hodnotení a využíva spoločný súbor ukazovateľov,
Tab. 4. Strategický intervenčný rámec - Strategické oblasti rozvoja mesta – prehľad kľúčových tém
Zdroj: vlastné spracovanie
Zdieľať