09. Strategický rozvoj
Pre dobrú, perspektívnu a udržateľnú budúcnosť mesta Banská Bystrica je kľúčovou výzvou integrovaný rozvoj a dobré spravovanie mesta. Pokiaľ prosperitu mesta zabezpečujú hlavne výkonnosť, produktivita a konkurencieschopnosť miestnej ekonomiky, kvalita ľudského potenciálu, moderná a udržateľná mobilita; odolnosť mesta a kvalitu života jeho obyvateľov zase ovplyvňujú kvalita mestského prostredia a kvalita verejných služieb. Udržateľnú a úspešnú budúcnosť mesta zabezpečuje vyvážený, komplexne plánovaný a vykonávaný strategický rozvoj mesta, ako systémový predpoklad na to, aby sa “správne veci” robili “správne”.
Očakávaná zmena
Holistický prístup ku strategickému plánovaniu rozvoja mesta predpokladá dobre pripravené a premyslené plánovanie a implementáciu všetkých politík v krátkodobom, strednodobom a dlhodobom horizonte vrátane tvorby dlhodobej vízie rozvoja mesta. Integrované plánovanie prispieva ku vytváraniu atraktivity, konkurencieschopnosti a odolnosti reagovať na miestne a globálne príležitosti a výzvy, ktorým mesto, Slovensko, Európa i celá planéta v súčasnosti čelí. V strednodobom horizonte strategického plánovania, ktorého základným dokumentom je Program rozvoja mesta, je dôležité vytvoriť a nastaviť systémové rámce a procesy integrovaného plánovania a vytvoriť predpoklady, ktoré umožnia mestu dlhodobo reagovať na výzvy súčasnosti a umožnia plánovať jeho perspektívnu a udržateľnú budúcnosť.
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index kvality verejnej správy
• Územný plán mesta Banská Bystrica – aktualizované znenie v znení zmien a doplnkov (sept. 2024)
• Integrovaná územná stratégia mestskej funkčnej oblasti Banská Bystrica na obdobie 2022-2027
• Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Banská Bystrica na roky 2015 – 2023
• Dlhodobá vízia rozvoja mesta Banská Bystrica do roku 2050 (strategická a územná dimenzia)
• Stratégia miestneho rozvoja vedeného komunitou (stratégia miestnej akčnej skupiny s účasťou mesta Banská Bystrica)
Očakávaná zmena
Postupné zavádzanie systémového a integrovaného prístupu k územnému, strategickému a finančnému plánovaniu prináša zásadnú zmenu v spôsobe prípravy a implementácie politík a súvisiacich plánovacích dokumentov mesta. Systém previazania všetkých politík kladie dôraz na komplexný pohľad na plánovanie, ktorý zohľadňuje súbor sociálnych, technologických, ekonomických, environmentálnych a politických faktorov ovplyvňujúcich územie. Zavádzanie účinnejšej a adresnejšej medzisektorovej systémovej práce uľahčí exekutívnej a politickej zložke mestskej samosprávy ale aj všetkým spolupracujúcim sociálno-ekonomickým partnerom lepšie uchopiť a spoločne riešiť mnohostranné a previazané výzvy a príležitosti územného a strategického rozvoja. Nový transformačný prístup uľahčuje vytváranie komplexných, adaptívnych a udržateľných stratégií, ktoré zosúlaďujú krátkodobé akcie s dlhodobými cieľmi a zabezpečujú, aby spoločné rozvojové úsilie bolo efektívne, súdržné a odolné voči dynamicky sa meniacim externým a interným podmienkam.
• MODERNÉ MESTO (dobré spravovanie) – integrované strategické, územné a finančné plánovanie
• Vytvorenie jednotného systému tvorby, implementácie, monitoringu a hodnotenia tematických politík mesta vrátane ich výkonnostných a dopadových ukazovateľov pre územné, strategické a finančné plánovanie
• Harmonizácia, aktualizácia a doplnenie tematických a prierezových politík a dokumentov strategického plánovania mesta do uceleného systému a ich previazanie v systéme integrovaného krátkodobého, strednodobého a dlhodobého plánovania
• Vzájomná harmonizácia a preväzovanie procesov prípravy územno-plánovacích podkladov a dokumentov s procesmi prípravy a implementácie politík a dokumentov strategického a finančného plánovania
• Vypracovanie smernice MsÚ pre integrované strategické, finančné a projektové plánovanie s previazaním na procesy územného plánovania v zmysle platnej regulácie
• Vypracovanie funkčných stratégií/koncepcií/akčných plánov MsÚ (napr. strategické financovanie rozvoja, rozvoj ľudských zdrojov, správa majetku a zhodnocovanie územných aktív, integrovaná komunikačná stratégia, design manuál mesta,...)
• Odbor rozvojových aktivít mesta (strategické plánovanie)
• Odbor architekta mesta (územné plánovanie)
• Ekonomický odbor (finančné plánovanie)
• Tematicky relevantné odborné útvary MsÚ
• BBSK a ďalšie inštitúcie verejnej správy
• Kľúčoví sociálno-ekonomickí partneri podľa tematických politík mesta
Očakávaná zmena
Vybudovanie dostatočných a kvalitných analyticko-strategických, plánovacích a administratívnych kapacít je nevyhnutným predpokladom efektívneho strategického plánovania a rozvoja územia mesta. Vybudovaním príslušných kapacít môžu politické a exekutívne zložky samosprávy v spolupráci s ďalšími sociálno-ekonomickými partnermi prijímať informované rozhodnutia, predvídať budúce výzvy a implementovať stratégie, ktoré reagujú na miestne špecifickú dynamiku rozvoja mesta. Využívanie pokročilých analytických a plánovacích prístupov a metód riadenia rozvoja pomôže samospráve vytvoriť kapacitu pre flexibilnejšie reagovanie na sociálno-ekonomické a environmentálne výzvy vrátane demografických zmien v meste a v širšom území v kontexte dlhodobých cieľov udržateľného rozvoja.
• MODERNÉ MESTO (dobré spravovanie) – budovanie kapacít a transfer poznatkov
• Budovanie a rozvoj odborných a inštitucionálnych kapacít pre podporu strategického, územného, projektového a finančného riadenia, zvlášť pre prípravu, realizáciu, monitoring a hodnotenie dopadov rozvojových projektov z verejných zdrojov na národnej a medzinárodnej úrovni,
• Transfer poznatkov a najlepšej praxe od medzinárodných inštitúcií a sietí miest, funkčných mestských území a regiónov v EÚ a SK, vytvorenie systému pre spravovanie a šírenie poznatkov
• Zavedenie nových analyticko-strategických digitálnych nástrojov do strategického plánovania a riadenia mesta
• Odbor rozvojových aktivít mesta (strategické a projektové plánovanie)
• Odbor architekta mesta (územné a projektové plánovanie)
• Ekonomický odbor (finančné a projektové plánovanie)
• BBSK, územní partneri FMO Banská Bystrica, UMR Zvolen, SPR BB-BR, SPR ZV-DT-KR
• Kľúčoví sociálno-ekonomickí partneri relevantní podľa tematických politík
Zdieľať