SO 2. ĽUDSKÝ POTENCIÁL
Prosperita mesta je úzko naviazaná na kultiváciu a využívanie ľudského potenciálu. Koncept prosperity zahŕňa kolektívne zručnosti, vedomosti a schopnosti obyvateľov mesta a je kľúčovou hnacou silou ekonomického rastu a inovácií. Mesto investovaním do ľudského kapitálu prostredníctvom kvalitného vzdelávania, podpory odborného vzdelávania a prípravy a celoživotného vzdelávania , ale aj poskytovaním napr. kvalitnej zdravotnej starostlivosti, vytvorí predpoklady pre kvalifikovanejšiu a produktívnejšiu pracovnú silu. To priťahuje investorov, podniky v nových hospodárskych odvetviach, ktoré vyhľadávajú vzdelaných a talentovaných zamestnancov, čo zároveň vytvára nové pracovné miesta, vyššiu úroveň príjmov a ekonomickú diverzifikáciu v území. Vzdelaná a kvalifikovaná populácia mesta sa viacej zapája do podnikania a inovácií, čo ďalej podporuje hospodársky rozvoj a konkurencieschopnosť.
Okrem ekonomickej sféry ku kultúrnemu a sociálnemu bohatstvu mesta prispievajú predovšetkým vzdelaní občania, ktorí sú aj veľmi často spoločensky angažovaní, vytvárajú a podporujú živé miestne komunity a aktívne sa zúčastňujú spolurozhodovania. Ľudský kapitál nie je len ekonomickým aktívom územia, ale aj základným prvkom udržateľného a inkluzívneho mestského rozvoja, ktorý akceleruje rozvoj mesta smerom k väčšej prosperite,lepšej budúcnosti a vyššej kvalite života.
Očakávaná zmena
Nosný koncept rozvoja mesta ako inovatívneho vzdelávacieho centra nadväzuje na jedinečné predpoklady mesta Banská Bystrica v podobe existencie vhodnej územnej a sektorovej infraštruktúry a prítomnosti silných aktérov celoživotného vzdelávania a ekonomického rozvoja, čo umožňuje vytváranie synergií medzi samosprávou, akademickou obcou, subjektmi hospodárskeho života, občianskym sektorom a komunitami v meste. Mesto ako inovatívne vzdelávacie centrum sa orientuje na znalostnú a digitálnu ekonomiku, pretožetieto sektory predstavujú kľúč k udržateľnému rastu a konkurencieschopnosti v 21. storočí. Digitálne technológie a znalosti podporujú vznik nových pracovných príležitostí, inovácií a efektívnejšie využívanie zdrojov. Investície do tejto oblasti zároveň zabezpečia lepšiu pripravenosť obyvateľov na výzvy modernej doby a prilákajú talenty, odborníkov a súkromné investície. Jasné formulovanie cieľov a tvorba príslušných podporných politík prispieva k zvýšeniu identity a atraktivity mesta ako regionálneho a nadregionálnehocentra pre vzdelávanie, transfer poznatkov a vytváranie inovácií ako hnacej sily udržateľného ekonomického rozvoja a posilňovania prosperity.
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index ľudského kapitálu
Súvisiaca sektorová politika, koncepcia/stratégia:
• Koncepcia rozvoja školstva v meste Banská Bystrica na roky 2021-2026
Navrhovaná integrovaná stratégia:
• Stratégia rozvoja ľudských zdrojov v meste Banská Bystrica
Očakávaná zmena Intelektuálny kapitál a ľudské poznatky prepojené na dobrý systém kontinuálneho celoživotného vzdelávania - ktorý je akcelerovaný využívaním pokročilých technológií - vytvárajú príležitosti pre vznik inovácií, nových podnikateľských príležitostí a tvorbu pracovných miest s vyššou pridanou hodnotou.Orientácia na koncentráciu investícií a spoločné úsilie o prepájanie všetkých prvkov hmotnej a nehmotnej infraštruktúry celoživotného vzdelávania s potrebami podpory rozvoja obchodovateľných odvetví v meste významne prispieva k hospodárskemu rastu, ktorý je šetrný voči prírodným zdrojom a životnému prostrediu a predznamenáva posun od využívania tradičných prírodných zdrojov hospodárskeho rastu k novým formám udržateľného ekonomického rozvoja.
• INOVATÍVNE MESTO - Mestský inovačný hub - prepojenie systému celoživotného vzdelávania, podpory inovácií a podnikania (prepojená virtuálna a fyzická infraštruktúra, prepojené vzdelávacie programy aktérov vzdelávania a potrieb kľúčových sektorov miestnej a regionálnej ekonomiky, zdieľaná vzdelávacia infraštruktúra pre všetky typy vzdelávania, prepojenie so životom mesta a jeho rôznych komunít...)
• Komplexné programy prípravy na zamestnanie a podnikanie
• Kariérové poradenstvo, orientácia na nové pracovné miesta s vyššou pridanou hodnotou (koordinácia sBBSK)
• Vzdelávacie a kariérne cesty pre všetky vekové a sociálne skupiny (podpora rôznych foriem vzdelávania,uznávanie výsledkov vzdelávania ...) s podporou BBSK
• Platforma pre podporu profesionálneho rastu pedagógov, transfer nových poznatkov pre moderné vzdelávanie (koordinácia s národnou úrovňou, komplementárne a synergické projekty)
• SMART školy – komplexná infraštruktúra pre digitálne vzdelávanie ( hybridné, online, VR/RR,SmartLabs, špecializované účebne a programy, využívanie AI, dátová podpora rozhodovania manažmentu školy...)
• Multifunkčné areály MŠ a ZŠ (prevencia, záujmové vzdelávanie, inklúzia ....) ako súčasť modernizácie vzdelávacej infraštruktúry
• Program podpory školských/tematických komunít (zapojenie rodičov, žiakov, študentov VŠ,dobrovoľníkov ...)
• Školský úrad, oddelenie školstva a mládeže Kľúčoví aktéri
• Verejní a neverejní poskytovatelia vzdelávania (zriaďovatelia MŠ, ZŠ, ZUŠ +)
• Poskytovatelia vysokoškolského vzdelávania (UMB, AV, TUZVO…)
• Vedecké a výskumné pracoviská
• Odborné inštitúcie napr. NIVAM• Kľúčové združenia podnikateľov (SOPK…) a profesijné združenia
• Organizácie neziskového sektora
Očakávaná zmena Modernizácia objektov, priestorov a technologickej infraštruktúry materských a základných (v spolupráci s BBSK aj stredných škôl) v meste s využívaním najmodernejších nástrojov digitalizácie vzdelávania. Pri modernizácii vzdelávacej infraštruktúry sa bude implementovať koncept “SMART” školy. Podporou rozvoja ľudských zdrojov v oblasti vzdelávania a prípravy na povolanie a podnikanie aj v primárnom vzdelávaní prináša dopady na kvalitu a atraktivitu poskytovaného vzdelávania, umožňuje účinnejšie vyhľadávať a podporovať talenty, zlepšovať praktické zručnosti mladých ľudí. Tvorba politík a konkrétnych nástrojov na vyhľadávanie, udržanie a lákanie talentov vytvára krajskému mestu Banská Bystrica dobrú konkurenčnú pozíciu v územnej súťaži vzdelávacích centier medzi väčšími mestami na Slovensku i v blízkom zahraničí.
• INOVATÍVNE MESTO – Mestský inovačný hub - digitalizácia a inovácie vo vzdelávaní vrátanetechnologického vybavenia (online, VR/RR, SmartLabs, AI...)
• Aktualizácia koncepcie rozvoja školstva• Dobudovanie komplexnej infraštruktúry školských areálov MŠ a ZŠ
• Systém využívanie zdieľanej infraštruktúry poskytovateľov vzdelávania
• Podpora celoživotného vzdelávania a celoživotného poradenstva zamestnancov MŠ a ZŠ
• Podpora školských komunít
• Programy záujmového vzdelávania
• Školský úrad, oddelenie školstva a mládežeKľúčoví aktéri• Verejní a neverejní poskytovatelia vzdelávania (zriaďovatelia MŠ, ZŠ, ZUŠ +)• Poskytovatelia vysokoškolského vzdelávania (UMB, AV, TUZVO…)• Odborné inštitúcie napr. NIVAM• Organizácie neziskového sektora
Vytvárať podmienky pre podporu, udržanie a lákanie talentov Očakávaná zmena Vyhľadávanie, prilákanie a udržanie talentov v území môže mesto ovplyvniť mnohými faktormi. Talentovaníjedinci často prinášajú inovatívne nápady a zručnosti, zvyšujú produktivitu a podporujú ekonomický rast.Mestá s kvalifikovanou pracovnou silou a dostatkom talentov priťahujú ďalšie podnikateľské subjekty ainvestorov a povzbudzujú tie existujúce, aby rástli a expandovali. Umenie a kreatívny priemysel výrazneprispieva k bohatému, kultúrnemu a intelektuálnemu mestu. Prítomnosť a zotrvanie talentov je jednou z PRM BB 2030 - kľúčových hybných síl hospodárskeho, sociálneho a kultúrneho rozvoja a mesta a z pohľadu aktuálnych demografických trendov je jedinou možnosťou ako zachovať a rozvíjať prosperitu mesta a vytvárať zdroje ajpre financovanie vitálnych funkcií mesta a jeho ďalší rozvoj v blízkej i vzdialenej budúcnosti.
• INOVATÍVNE MESTO - Mestský inovačný hub - zlepšovanie dostupnosti a atraktivity verejných služieb a celkovej ponuky územia ako predpoklad konkurencieschopnej ponuky kvality života v meste(lokalizačné faktory pri rozhodovaní sa talentovaných ľudí pri výbere svojho miesta pre život - napr.bývanie, rekreačná a kultúrna ponuka, rozmanitosť a atmosféra v meste, inovačný, technologický a startupový ekosystém, konektivita, kvalita služieb pre mladé rodiny, kvalita životného prostredia,...)
• Vytváranie excelentnej ponuky vo vzdelávaní s dôrazom na celoživotné vzdelávanie
• Cena primátora ako ocenenie talentov meste
• Sieťovanie aktérov hospodárskeho, vzdelávacieho a neziskového sektora s cieľom prilákania a udržania talentov v území prostredníctvom vytvárania atraktívnych pracovných príležitostí• Vypracovanie koncepcie pre lákanie a udržanie talentov (“Talents attraction management”)
• Školský úrad, oddelenie školstva a mládeže
• Verejní a neverejní poskytovatelia vzdelávania (zriaďovatelia MŠ, ZŠ, ZUŠ +)
• Poskytovatelia vysokoškolského vzdelávania (UMB, AV, TUZVO…)
• Vedecké a výskumné pracoviská• Odborné inštitúcie napr. NIVAM
• Kľúčové združenia podnikateľov (SOPK…)
• Organizácie neziskového sektora
Zdieľať