Prejsť na hlavný obsah

Cookie settings

We use cookies to ensure the basic functionalities of the website and to enhance your online experience. You can configure and accept the use of the cookies, and modify your consent options, at any time.

Essential

Preferences

Analytics and statistics

Marketing

SO 1 HOSPODÁRSKY RAST A MIESTNA EKONOMIKA

PROGRAMOVÁ ČASŤ

STRATEGICKÁ PRIORITA I. - PROSPERUJÚCE MESTO

STRATEGICKÁ OBLASŤ 1. HOSPODÁRSKY RAST A MIESTNA EKONOMIKA
Pre udržateľný rozvoj a zabezpečenie prosperity súčasných a budúcich generácií obyvateľov sa mesto Banská Bystrica do roku 2030 stane dynamicky sa rozvíjajúcim, konkurencieschopným a atraktívnym krajským mestom s cielene formulovanými politikami a účinnými akciami orientovanými na vytváranie podmienok pre lepšiu prosperitu všetkých aktérov územnej spolupráce, podnikateľov, inštitúcií celoživotného vzdelávania, inštitúcií verejnej správy, organizácií občianskeho sektora a obyvateľov mesta. Dynamicky sa rozvíjajúca inovatívna mestská ekonomika orientovaná na konkurencieschopné obchodovateľné sektory generuje pre samosprávu mesta dostatočné zdroje pre vyvážený a udržateľnýúzemný a strategický rozvoj, pre investície do inovácií, vzdelávania, digitalizácie, dopravy a zlepšovaniakvality mestského prostredia a verejných služieb. Produktivita miestnej ekonomiky, efektívnosť medzisektorovej a viacúrovňovej spolupráce poskytujú dobre spravovanej samospráve dostatočnú stabilitu pre poskytovanie kvalitných verejných služieb orientovaných na všeobecné blaho jej obyvateľov vrátane začleňovania ohrozených skupín obyvateľstva do života a ekonomiky mesta. Cestovný ruch je súčasťou mestskej ekonomiky a cielene využíva miestne zdroje a služby. Súčasne sa podieľa aj na komercializácii produktov kultúrneho a kreatívneho priemyslu a kultúrnych aktív.

STRATEGICKÝ CIEĽ 1.1.
Zvyšovať konkurencieschopnosť a atraktivitu mesta Očakávaná zmena Mesto Banská Bystrica bude zvyšovať dynamiku rastu a konkurencieschopnosti miestnej ekonomiky vrátane zvyšovania celkovej atraktivity územia mesta s cieľom prilákať nových investorov, talenty a zvyšovať návštevnosť. Investície do spolupráce a podpory aktérov územnej spolupráce prinesú vytváranie atraktívnych pracovných príležitostí s vyššou pridanou hodnotou. Vytváranie účinných a adresných politík a akcií a prijímanie kvalifikovaných rozhodnutí o ich priorizácii uľahčí metodika územnej atraktivity vypracovaná medzinárodnými expertmi Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorá je relevantná aj pre mestá ako hybné sily rozvoja regiónov. Kľúčový ukazovateľ• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života• Agregovaný ukazovateľ - Index podnikateľskej/ekonomickej aktivity Súvisiaca sektorová politika, koncepcia/stratégia:• Koncepcia rozvoja cestovného ruchu (v príprave)• Koncepcia rozvoja kultúry v meste Banská Bystrica do roku 2030 Navrhovaná integrovaná stratégia:• Stratégia hospodárskeho rozvoja a konkurencieschopnosti mesta Banská Bystrica

ŠPECIFICKÝ CIEĽ 1.1.1. Podporovať medzisektorovú spoluprácu a inovácie

Očakávaná zmena
Podpora medzisektorovej spolupráce a inovácií je orientovaná na vytváranie ekosystému, ktorý podporuje rôznorodé formy spolupráce a prepájania rôznych sektorov, akými sú verejná správa, systém celoživotného vzdelávania a občianska spoločnosť. Nové formy spolupráce a prepojenia prinášajú inovácie, ktorých výsledkom bude zvyšovanie produktivity samotných aktérov a celkovej prosperity územia. Diverzifikácia a lepšia špecializácia orientovaná na obchodovateľné sektory miestnej ekonomiky umožní vytvárať pracovné príležitosti s vyššou pridanou hodnotou. Akcie prispievajú k vytváraniu atraktivity územia mesta, kde prevláda atmosféra otvorenej spolupráce a podnikatelia - aj napriek tomu, že sú konkurenti - navzájom kooperujú a koordinujú svoje aktivity s cieľom dosahovania spoločných ekonomických cieľov s orientáciou na spoločensky zodpovedné podnikanie a zlepšovanie podnikateľského prostredia.

Strategické intervencie a indikatívne akcie

• INOVATÍVNE MESTO – Mestský inovačný hub - Medzisektorové inovačné partnerstvo a podpora konkurencieschopnosti a podnikania (mestský inovačný ekosystém a znalostná ekonomika v relevantných doménach inteligentnej špecializácie)• Spolupráca inštitúcií VVaI a budovanie infraštruktúry v prioritných hospodárskych oblastiach
• Podpora a vytváranie podmienok pre vznik a rast startupových komunít, podporné programy
• Podpora nových prístupov a modelov rozvoja miestnej ekonomiky (napr. zdieľaná ekonomika,kolaboratívne platformy, LM3 - Lokálny multiplikátor, šetrná ekonomika, …)
• Vytváranie a rozvoj podnikov sociálnej ekonomiky• Iniciatívy na podporu miestnej a sociálnej ekonomiky orientované na zapájania aktérov a rôznych skupín občanov (environmentálne a sociálne zodpovedné obstarávanie tovarov a služieb, strieborná ekonomika, LM3 - lokálny multiplikačný efekt)
• Vypracovanie komplexnej hospodárskej a inovačnej politiky mesta (stratégia hospodárskeho rozvoja akonkurencieschopnosti)

Garant za MsÚ

• Odbor rozvojových aktivít mesta

Kľúčoví aktéri a partneri mesta
• Ustanovizne vysokoškolského vzdelávania (UMB, AU, SZU, TUZVO…)
• Základné a stredné (odborné) školy na území mesta a okolí
• Vedecké a výskumné pracoviská a inovačné inštitúcie
• Kľúčové združenia podnikateľov (napr. SOPK,…) a profesijné združenia
• Organizácie neziskového sektora

ŠPECIFICKÝ CIEĽ 1.1.2.
Rozvíjať cestovný ruch, kultúru a kreatívny priemysel

Očakávaná zmena
Cestovný ruch, kultúra a kreatívny priemysel významne prispievajú k formovaniu identity územia a patria medzi hybné sily rozvoja miestnej ekonomiky. Cestovný ruch a súvisiaca miestna ekonomika nadväzuje na jedinečnú históriu územia, na bohaté hmotné a nehmotné kultúrne dedičstvo, zhodnocuje potenciál ekosystémových služieb v miestnej ekonomike, vytvára moderné komplexné produkty v cestovnom ruchu atak prispieva k budovaniu atraktívnej, medzinárodne rozpoznateľnej a konkurencieschopnej destinácie.Kreatívny priemysel je celosvetovo dynamicky sa rozvíjajúcim udržateľným odvetvím a významne prispieva k hospodárskemu rastu prostredníctvom kreativity, inovácií a diverzifikovaných nových foriem podnikania. Rozmanité inštitúcie kultúry a kreatívneho priemyslu pôsobia aj ako centrá vzdelávania a inšpirácie,ponúkajú prístupné platformy pre rôzne príbehy a pohľady na spoločnosť, podporujú porozumenie a inkluzívnosť medzi rôznymi skupinami obyvateľov mesta. Investíciami do príslušnej infraštruktúry a podporou do rastu kultúrnej a kreatívnej komunity mesto vytvára dynamické a inkluzívne prostredie, ktoré nielen zabáva a vzdeláva, ale aj prináša pridanú hodnotu vo forme hľadania netradičných odpovedí na súčasné spoločenské a environmentálne výzvy. Mesto zhodnocuje svoje skúsenosti a partnerské vzťahy s mestami v zahraničí v hospodársky dôležitých oblastiach vrátane cestovného ruchu a kultúry. Zapojenie sa do iniciatívy Nový európsky Bauhaus vytvára mosty medzi svetom vedy a techniky, umenia a kultúry. Mesto aktívne reaguje na zelené a digitálne transformačné výzvy a pozýva spoločne riešiť zložité spoločenské problémy prostredníctvom spolutvorby krásnej, inkluzívnej a udržateľnej budúcnosti. Záväzok voči cestovnému ruchu a novým kreatívnym odvetviam a iniciatívam odráža odhodlanie mesta budovať zmysluplnejšiu, prepojenejšiu a živšiu komunitu, kde sa umenie a kultúra s prepojením na nové technológie a spoločenské výzvy uznávajú ako piliere blaha všetkých obyvateľov a prosperity inštitúcií.

Strategické intervencie a indikatívne akcie
• INOVATÍVNE MESTO – Mestský inovačný hub – zhodnocovanie kultúrneho dedičstva pre podporu miestnej ekonomiky, kultúry a kreatívneho priemyslu a miestnych komunít (Kaštieľ Radvanských, Dom kultúry a Medený Hámor)• Rozvoj spoluprác a partnerstiev na miestnej, mestskej , regionálnej aj medzinárodnej úrovni v rozvojových aktivitách a projektoch, ktoré prepájajú cestovný ruch, kultúru a kreatívny priemysel a ďalšie oblasti (vrátane akcií strategického významu, rozvoja kreatívnych centier a pod.),
• Rozvoj destinačného manažmentu a stratégie a vízie mesta v oblasti cestovného ruchu, kultúry a kreatívneho priemyslu (vrátane tvorby a aktualizácie tematických koncepčných materiálov v súvisiacich oblastiach ako je územné plánovanie, dizajn verejných priestranstiev a i.),
• Rozvoj destinačného marketingu a budovanie identity mesta• Udržateľne využívanie kľúčového kultúrno-historického a prírodného potenciálu v ponuke cestovné horuchu, kultúry a iných voľnočasových aktivitách,• Rozvíjanie konceptu “Nový Európsky Bauhaus”• Prepájanie ponuky v cestovnom ruchu na produkty miestnej ekonomiky a ekosystémové služby územia Funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica (tovary a služby ktoré „poskytuje“ príroda a jej biodiverzita -napr. čistý vzduch a voda, potraviny, drevo, zážitky v prírode a krajine...)• Využitie digitálnych nástrojov a nových technológií v cestovnom ruchu

Garant za MsÚ
• Odbor kultúry, športu a cestovného ruchu Kľúčoví aktéri
• Organizácie poskytujúce služby začínajúcim podnikateľom
• OOCR Stredné Slovensko, KOCR Banskobystrický kraj Turizmus
• Kľúčové združenia podnikateľov
• Organizácie zamerané na podporu podnikania
• Ustanovizne vysokoškolského vzdelávania (UMB, AV, TUZVO…) a ďalšieho vzdelávania

Potvrdenie

Please log in

Heslo je príliš krátke.

Zdieľať