SO 3 MOBILITA
Treťou strategickou oblasťou s významným dopadom na prosperitu územia mesta je mobilita. Mobilita ješirší koncept, ktorý sa zameriava na schopnosť ľudí a tovaru pohybovať sa efektívne, bezpečne a udržateľne.Mobilita je kľúčovým aspektom spoločnosti a hospodárstva, pretože umožňuje pohyb ľudí a tovaru, čímprispieva k ekonomickej, sociálnej a kultúrnej interakcii medzi rôznymi oblasťami a jednotlivcami. Mobilitazahŕňa nielen fyzickú prepravu (vrátane dopravy ako technických a organizačných riešení pre presun –prostriedky a infraštruktúra), ale aj kvalitu, prístupnosť a voľbu spôsobu pohybu. Mobilita tvorí významnúzložku konkurencieschopnosti územia, kde z ekonomického hľadiska môžeme kvalitu a udržateľnosť mobilitypopísať napríklad ako nevyhnutnú dobu cesty obyvateľa alebo návštevníka za akýmkoľvek tovarom, služboualebo napr. pôžitkom z návštevy kultúrneho podujatia alebo športovej aktivity. Trvanie cesty a vynaloženéindividuálne a verejné náklady na zabezpečenie príslušnej infraštruktúry, samotnej formy dopravy (napr.dopravný prostriedok alebo aktívna forma dopravy) a fyzické zaťaženie územia a životného prostredia takdeterminuje rôzne dopady na verejné financie, zaťaženosť územia a samotnú kvalitu života v meste.
Udržateľná mobilita je taký spôsob pohybu ľudí a tovaru, ktorý minimalizuje negatívne vplyvy na životnéprostredie, sociálnu rovnosť a ekonomickú udržateľnosť. Týka sa všetkých dopravných systémov, ktoréuprednostňujú šetrnosť k životnému prostrediu, energetickú efektívnosť a znižovanie znečistenia. Tentokoncept často zahŕňa preferenčné používanie verejnej dopravy, ako sú ekologické dopravné prostriedky(autobusy, trolejbusy, kombinované autobusy) poháňané obnoviteľnými zdrojmi energie alebo sú navrhnutétak, aby minimalizovali emisie. Udržateľná mobilita navyše uprednostňuje využívanie nemotorizovaných(aktívnych) možností dopravy, ako je cyklodoprava a chôdza podporených napr. dobre navrhnutýmicyklistickými pruhmi a chodníkmi pre chodcov. Významnú úlohu zohráva aj integrácia nových technológiíakými sú napríklad inteligentné systémy riadenia dopravy a nabíjacie stanice pre elektromobily.
Tieto opatrenia pomáhajú nielen pri znižovaní uhlíkovej stopy a zlepšovaní kvality ovzdušia, ale prispievajú aj kcelkovému zdraviu a pohode obyvateľov mesta podporou aktívneho životného štýlu a znižovanímdopravných zápch. Cieľom je vytvoriť obývateľnejšie, efektívnejšie a ekologickejšie mestské prostredie.
Očakávaná zmena Budovanie moderného systému udržateľnej mobility v meste predstavuje transformačný prístup k mestskejdoprave v Banskej Bystrici, pričom uprednostňuje environmentálnu udržateľnosť, efektívnosť a dostupnosť.Jadrom riešenia je posun od tradičného modelu zameraného na individuálnu automobilovú dopravu kintegrovanejšej multimodálnej sieti, ktorá znižuje závislosť od fosílnych palív a minimalizuje emisie uhlíka.Medzi kľúčové prvky patria pokročilé systémy verejnej dopravy zabezpečované ekologickými dopravnýmiprostriedkami spolu s robustnou infraštruktúrou pre aktívnu dopravu, akou je preferencia aktívnej mobility(cyklodoprava a pešia mobilita). Nasadenie inteligentných technológií v oblasti mobility má rozhodujúcuúlohu, pretože ponúka údaje v reálnom čase, optimalizuje tok premávky a zlepšuje príjemnosť dopravy.Mesto sa pripravuje na rozvoj systémov infraštruktúry budúcich technológií udržateľnej mobility (vozidlá nabáze využívania elektrickej energie alebo iných ekologických pohonov - napr. vodík...).
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života• Agregovaný ukazovateľ - Index udržateľnej mobility
Súvisiaca sektorová politika, koncepcia/stratégia:• Územný plán mesta• Generel nemotorovej dopravy• Plán udržateľnej mobility funkčného územia krajského mesta Banská BystricaNavrhovaná integrovaná stratégia:• Aktualizácia plánu udržateľnej mobility FMO Banská Bystrica (vrátane parkovacej politiky)
Očakávaná zmena Nevyhnutnosť budovania infraštruktúry udržateľného systému mestskej mobility sa stáva v meste Banská Bystrica čoraz dôležitejšou vzhľadom na rastúce environmentálne tlaky i potencionálnu ďalšiu urbanizáciu a rast dennej dochádzky obyvateľstva zo širšieho okolia do mesta. Ako sa postupne mesto rozširuje, pomer individuálnej automobilovej dopravy má stále rastúci trend a dopravné systémy, ktoré sú závislé od fosílnych palív, výrazne prispievajú k znečisteniu ovzdušia, uhlíkovým emisiám a dopravným zápcham. Tieto faktory nielen zhoršujú kvalitu životného prostredia, ale ovplyvňujú aj verejné zdravie, bezpečnosť a celkovú kvalitu života.
• INTELIGENTNÉ MESTO a ZELENÉ MESTO – Inteligentná udržateľná mestská mobilita• Mestská sieť cyklodopravných ciest• Integrovaný dopravný systém mesta Banská Bystrica (v spolupráci s v BBSK)• Ekologizácia dopravy - nákup ekologických dopravných prostriedkov• Modernizácia infraštruktúry dopravy vrátane infraštruktúry statickej dopravyGarant za MsÚ• Odbor architekta mestaKľúčoví aktéri• Verejní a neverejní poskytovatelia dopravných služieb• BBSK• Organizácie neziskového sektora• Aktéri systému územnej spolupráce (Občania / Občianske rady a pod.)
Očakávaná zmena Zavádzanie nových služieb a inovatívnych technológií v oblasti udržateľnej mestskej mobility stimulujedynamické zmeny v mestskej mobilite a vytvára priestor pre udržateľnejšie, čistejšie, efektívnejšie a užívateľsky príjemnejšie dopravné systémy v meste. Medzi týmito inováciami sú aj elektrické vozidlá (EV),ktoré výrazne znižujú emisie skleníkových plynov a zlepšujú kvalitu mestského ovzdušia. Rozširovanieinfraštruktúry nabíjania EV robí elektrickú mobilitu dostupnejšou.
Okrem toho inteligentné dopravnétechnológie, ako je riadenie dopravy v reálnom čase a analýza údajov, optimalizujú plánovanie trasy aznižujú preťaženie dopravnej infraštruktúry. Využívajú sa aj rôzne platformy ako napr. „Mobility-as-a-Service“ (MaaS), ktoré integrujú rôzne spôsoby dopravy do jednej dostupnej digitálnej služby a ponúkajúpoužívateľom pohodlie a flexibilitu cestovania. Schémy zdieľania dopravných prostriedkov akými sú napr.carsharing, bicykle, e-kolobežky, cargobike a iné zlepšujú konektivitu a vytvárajú priestor aj pre ekologický“posledný kilometer” a podporujú rôzne formy aktívnej dopravy.
Perspektívne pokroky v technológiiautonómnych vozidiel vrátane systémov ich zdieľania vytvárajú priestor pre skokové zmeny v mestskejmobilite smerujúce ku znižovaniu potreby statickej dopravy a sú prísľubom bezpečnejších a efektívnejšíchcestných sietí. Tieto inovácie umocnené podporou a iniciatívami mesta na zvyšovanie povedomia verejnostio potrebe udržateľných a ekologických riešení sú nevyhnutné pri prechode na udržateľnú mestskú mobilitu,ktorá je životne dôležitá pre riešenie environmentálnych výziev a zvyšovanie kvality života v Banskej Bystrici.
• INTELIGENTNÉ MESTO a ZELENÉ MESTO – Inteligentná udržateľná mestská mobilita• „SMART“ riešenia v doprave• Stimuly pre prijímanie nových technológií udržateľnej mobility - rôzne úľavy alebo podporné schémy preinštitúcie, podniky a jednotlivcov, ktorí využívajú ekologickú dopravu• Vytváranie siete nabíjacích staníc, dopravných SMART pointov• Partnerstvá s technologickými a logistickými lídrami (pilotné zavádzanie nových služieb, zapájaniesúkromných investorov a vytváranie verejno-súkromných partnerstiev)• Strategické posudzovanie nových technológií a riešení a štúdie ich aplikovateľnosti na špecificképodmienky a potreby mesta• Zvyšovanie informovanosti a kampane na zvýšenie povedomia o ekologických formách mobility• Integrácia a harmonizácia nových technológií a služieb s existujúcimi dopravnými systémami
• Odbor architekta mesta
Kľúčoví aktéri• Verejní a neverejní poskytovatelia dopravných služieb• BBSK• Organizácie neziskového sektora
Očakávaná zmena Na zvládnutie výzvy zmeny podielu vo formách dopravy je nevyhnutné prispôsobenie infraštruktúry udržateľnej mobility. Zahŕňa rozvoj efektívnej verejnej dopravy, podporu aktívnych spôsobov dopravy, ako jecyklodoprava a podpora peších. Takáto infraštruktúra znižuje závislosť od súkromných vozidiel, znižuje emisie skleníkových plynov a vedie k čistejšiemu a zdravšiemu mestskému prostrediu. Zvýšenie podielu aktívnych foriem dopravy a zníženie závislosti individuálnej automobilovej doprave zahŕňa komplexnú stratégiu, ktorá uprednostňuje dostupnosť, bezpečnosť a pohodlie.
• INTELIGENTNÉ MESTO a ZELENÉ MESTO – Inteligentná a udržateľná mestská mobilita• Budovanie siete cyklistických trás a peších trás ako vyhradenej, bezpečnej a dobre udržiavanejinfraštruktúry pre cyklistov a peších• Kampane a stimuly na behaviorálne zmeny správania sa obyvateľov zdôrazňujúce zdravotné aenvironmentálne prínosy chôdze a bicyklovania• Integrácia aktívnej dopravy s verejnou dopravou - systémy zdieľania bicyklov hlavne v uzloch verejnejdopravy (spoločné prestupné body)• Ekonomické incentívy a stimuly (napr. zníženie dostupnosti parkovania v centrálnych uzloch v meste,dodatočné poplatky, príplatky za vozidlá s vysokými emisiami a pod.)• Vytváranie nízkoemisných zón• Upokojovanie dopravy/znižovanie povolenej rýchlosti a inkluzívny dizajn miestne špecifických riešení -napr. vytváranie bezpečných zón pri školách, sociálnych a zdravotníckych zariadeniach a pod.• Vzdelávanie a osveta v oblasti zvyšovania bezpečnosti všetkých účastníkov dopravy
• Odbor architekta mesta
• Verejní a neverejní poskytovatelia dopravných služieb• BBSK• Organizácie neziskového sektora• Miestne komunity
Zdieľať