SO7. VEREJNÉ SLUŽBY PRE AKTÍVNY ŽIVOT
Významné miesto v oblasti zabezpečovania kvality života a atraktivity územia pre obyvateľov a návštevníkov mesta majú verejné služby v oblasti športu, kultúry, starostlivosti o deti a mládeže a využívania voľného času. Dostupnosť a kvalita týchto služieb výrazne ovplyvňuje sociálnu štruktúru a ekonomickú vitalitu, vytvára v obmedzenom mestskom priestore mnoho príležitosti pre sociálne interakcie a zapájanie sa do komunity a celkove prispieva ku blahu mestského obyvateľstva. Športové zariadenia a programy nielen podporujú fyzické zdravie, ale tiež rozvíjajú zručnosti tímovej práce a budovanie psychickej odolnosti. Stávajú sa priestorom, kde sa stretávajú ľudia z rôznych prostredí, prekonávajú sociálne bariéry a budujú spoločné väzby. Kultúrne služby, ako sú knižnice, múzeá a divadlá, rôzne centrá živej a nezriaďovanej kultúry ponúkajú intelektuálnu stimuláciu a estetické obohatenie a slúžia ako vstupné brány do rôznych svetov vedomostí a kreativity. Pomáhajú pri zachovávaní najmä kultúrneho dedičstva mesta a podporujú pocit identity a spolupatričnosti medzi jeho obyvateľmi.
V hodnotení kvality života zohrávajú významnú úlohu subjektívne faktory. Špecializované programy a služby pre deti a mládež zohrávajú kľúčovú úlohu pri formovaní budúcnosti mesta poskytovaním bezpečného a podnetného prostredia pre mladých ľudí, aby sa mohli učiť, socializovať a rozvíjať svoje zručnosti. Takto zamerané programy a služby pomáhajú pri výchove všestranných a sebavedomých jednotlivcov, ktorí sú pripravení aktívne a pozitívne formovať budúcnosť mesta. Aktivity a programy určené pre mládež riešia aj sociálne začlenenie, neformálne vzdelávanie a kariérny rozvoj a sú nevyhnutné pre ich holistický rast ako aktívnych, uvedomelých a zodpovedných občanov. Spektrum verejných služieb vhodne dopĺňa aj ponuka voľnočasových aktivít vrátane rozmanitej infraštruktúry a spektra aktivít rôznych organizácií a komunít v meste, ktoré poskytujú priestor pre potrebný oddych od stresu mestského života a priestor pre komunitné väzby a zážitky.
STRATEGICKÝ CIEĽ 7.1. Podporovať rozvoj športu a športovej infraštruktúry
Očakávaná zmena
Banská Bystrica je známa aj ako mesto športu a olympijských víťazov. V roku 2017 získala titul Európske mesto športu, v roku 2022 hostila najväčšie športové podujatie na Slovensku - Európsky olympijský festival mládeže EYOF a v roku 2024 Majstrovstvá Európy v atletike do 18 rokov, v meste sídli Vojenské športové centrum Dukla zastrešujúce vrcholových športovcov a olympionikov. Budovanie a udržiavanie kvalitnej športovej infraštruktúry spolu s podporou športových aktivít v meste zohráva kľúčovú úlohu pri podpore zdravej a živej komunity. V mestskom prostredí, kde je limitovaný verejný priestor a štýl života sa stáva čoraz “sedavejším”, je dostupnosť dobre vybavených športových zariadení a ponuka spektra príležitostí pre športové aktivity čoraz významnejšia. To zahŕňa nielen udržiavanie a skvalitňovanie objektov s primárnou úlohou pre šport, ale aj využitie a prispôsobovanie viacúčelových plôch, verejných parkov a zelených plôch, ktoré podporujú fyzickú aktivitu pre všetky vekové skupiny. Podpora športu v meste je komplexná a presahuje rámec infraštruktúry; zahŕňa aj podporu komunitných športových programov (tzv. nezriaďovaného športu) a klubov, organizovanie miestnych podujatí a turnajov a poskytovanie grantov alebo dotácií na podporu účasti obyvateľov z rôznych prostredí vrátane účasti obyvateľov so zdravotným postihnutím. Investíciami do športovej infraštruktúry a podporou športových aktivít mesto výrazne prispieva ku blahu svojich obyvateľov, podporuje sociálnu súdržnosť a kultúru zdravia a dobrej fyzickej kondície, ktorá rezonuje vo všetkých vrstvách mestského obyvateľstva.
Mesto využíva svoj potenciál pripravovať a realizovať aj väčšie športové podujatia a podpora športu tak výrazne posilňuje imidž a atraktivitu mesta doma a v zahraničí.
Kľúčový ukazovateľ
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index kvality verejných služieb
Súvisiaca sektorová politika, koncepcia/stratégia:
• Koncepcia rozvoja športu v meste Banská Bystrica 2021 – 2027
Navrhovaná integrovaná stratégia:
• Stratégia rozvoja verejných služieb pre aktívny život v meste Banská Bystrica
ŠPECIFICKÝ CIEĽ 7.1.1. Podporovať pohybové aktivity a dostupnosť infraštruktúry pre všetky skupiny obyvateľov
Očakávaná zmena
Podpora pohybových aktivít a zabezpečenie dostupnosti rôznorodej infraštruktúry pre všetky vekové a záujmové skupiny v meste prispieva ku existencii živej, zdravej a inkluzívnej mestskej komunity. Mesto je charakteristické prítomnosťou ľudí so širokým spektrom potrieb a záujmov a túto rozmanitosť podporuje prostredníctvom širokej ponuky pohybových a rekreačných aktivít. Znamená to nielen zabezpečovanie dostupnosti existujúcej infraštruktúry športu v podobe tradičných športových zariadení, akými sú napr. telocvične a ihriská, ale aj sprístupňovanie a vytváranie priestorov a podmienok pre uskutočňovanie rôznorodých aktivít akými sú napr. fitness cvičenia, joga, tanec, turistika a cyklistika oslovujúcich rôzne vekové skupiny s rôznymi preferenciami. Investície do infraštruktúry sa zhodnocujú prostredníctvom ich efektívneho využívania a zvyšovania dostupnosti infraštruktúry a aktivít pre každého obyvateľa, vrátane starších ľudí, detí a ľudí so zdravotnými obmedzeniami s cieľom podpory aktívneho životného štýlu celej mestskej populácie.
Začleňovanie a prepájanie rôznorodej infraštruktúry služieb do širokej ponuky mesta sa zabezpečuje aj prostredníctvom lepšieho prepájania súvisiacich politík v meste s pozitívnymi dopadmi na fyzické a duševné blaho obyvateľov, posilňovanie komunít a rast súdržnosti medzi rôznymi skupinami obyvateľov. Ďalší rozvoj a budovanie cyklotrás vhodne rozvíja koncept udržateľnej mobility v meste a zvyšuje atraktivitu a dostupnosť rôznych bodov záujmu čím zároveň prispieva aj k športovým a pohybovým aktivitám obyvateľstva v meste. Mesto má veľmi dobrú polohu a podmienky pre realizáciu významných národných a medzinárodných podujatí v oblasti športu, čo prispieva ku celkovej atraktivite územia a posilňuje pozíciu športu ako silného prvku identity mesta.
• Prioritná podpora športu pre všetkých - sprístupňovanie infraštruktúry športu pre všetky skupiny obyvateľstva, zvláštna pozornosť je kladená na rozvoj školského športu a súvisiacej infraštruktúry - budovanie systému športovej prípravy od útleho veku až po dospelosť. Osobitná pozornosť sa kladie pre zohľadňovanie potrieb a umožnenie pre športovanie ľudí s hendikepom.
• Investície do rozvoja a údržby športovej infraštruktúry, ktorá prináša synergické efekty a vytvára flexibilné príležitosti pre nezriadený šport (aktívne trávenie voľného času, podpora zdravia, prevencia negatívnych javov, zhodnocovanie existujúceho zeleného mestského a prírodného prostredia, parky a drobná infraštruktúra...)
• Zlepšovanie spolupráce a koordinácie aktérov podpory a rozvoja športu a využívania športovej infraštruktúry pre čo najširšie vrstvy obyvateľstva
• Podpora organizovaného výkonnostného a vrcholového športu (podľa aktuálnych možností a disponibilných zdrojov samosprávy mesta)
• Využitie toku rieky Hron pre podporu športu
• Príprava a realizácia väčších športových podujatí medzinárodného charakteru
• Odbor kultúry, športu a cestovného ruchu
• Záujmové skupiny a športové kluby
• Organizácie zastupujúce jednotlivé športy (VŠC Dukla)
• Miestne komunity
• Neziskové organizácie
• Správcovia infraštruktúry a iné organizácie (ZAaRES, MBB, a.s, UMB Banská Bystrica)
STRATEGICKÝ CIEĽ 7.2. Podporovať rozvoj kultúry a jej infraštruktúry
Očakávaná zmena
Základné východiská a rámec pre rozvoj kultúry a jej infraštruktúry definuje strategický dokument „Koncepcia rozvoja kultúry v meste Banská Bystrica do roku 2030“. Koncepcia vníma kultúru v celej jej šírke. Investície do kultúrnych organizácií, projektov a infraštruktúry sú investíciami do spoločných hodnôt, do tvorivosti, do rozvoja kompetencií, zručností a vzdelávania, do komunitného života, čo má následne aj pozitívny dopad na ekonomiku, cestovný ruch a ďalšie oblasti života mesta. Rozvoj je postavený na vytváraní silného „Partnerstve pre kultúru”, čo vytvára predpoklady udržateľného a synergického rozvoja odolnej kultúry, ktorá prispieva k zvyšovaniu kvality života obyvateľov v meste.
Koncepcia formuluje víziu mesta Banská Bystrica do rok 2030 ako regionálneho centra kultúry s kvalitným zázemím, ktoré vytvára priestor pre tvorivú činnosť, rozvoj a aktivity všetkých aktérov v oblasti kultúry, ako aj v jej nadväzných odvetviach a oblastiach (kreatívny priemysel, cestovný ruch, školstvo a šport) tak, aby spoločne prispievali ku kultúrnemu, ale aj širšiemu sociálnemu a hospodárskemu rozvoju mesta“. Rámec rozvoja kultúry je zadefinovaný do štyroch oblastí - udržateľná kultúrna infraštruktúra, koncept programu, podmienky pre rozvoj ľudských zdrojov v kultúre a riadenie rozvoja prostredníctvom spolupráce a systémových opatrení. Mesto je jedným z aktérov v rozvoji kultúry a vytvára podmienky pre systémové opatrenia a spoluprácu.
Rozvíja najmä víziu a stratégiu kultúrnej politiky a s tým spojené aktivity prostredníctvom inovatívnych modelov partnerstiev a systémových opatrení v podmienkach miestnej samosprávy. Program rozvoja mesta z pohľadu strategického rámca referencuje z koncepcie dve dôležité oblasti – infraštruktúru kultúry a ľudské zdroje v kultúre. Riadenie rozvoja, systémové opatrenia a spolupráca v oblasti kultúry sú rámcovo obsiahnuté aj v strategickej priorite PRM I. a III.
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index kvality verejných služieb
• Koncepcia rozvoja kultúry v meste Banská Bystrica do roku 2030
• Stratégia rozvoja verejných služieb pre aktívny život v meste Banská Bystrica
ŠPECIFICKÝ CIEĽ 7.2.1. Systémovo podporovať rozvoj ľudských zdrojov v kultúre
Očakávaná zmena
Prostredníctvom aktivít, ktoré rozvíjajú ľudské zdroje v kultúre sa zvyšuje akcieschopnosť a odolnosť kultúrnych organizácií aj jednotlivcov (umelcov a iných profesionálov pôsobiacich v kultúre) v rýchlo sa meniacom prostredí, prispievať k zvyšovaniu ich konkurencieschopnosti a zároveň konkurencieschopnosti mesta, vyššej sebestačnosti kultúrnych organizácií prostredníctvom kvalitnejšie poskytovanej kultúrnej služby.
Osobitné postavenie má umelecké vzdelávanie, a to formálne na pôde všetkých troch stupňov umeleckých škôl, ktoré má mesto Banská Bystrica aktívne (základné umelecké školy, konzervatórium aj vysokú umeleckú školu), ako aj neformálne prostredníctvom širokej škály organizácií pôsobiacich v umení a kultúre, najmä z verejného a neziskového sektora. Zvyšuje sa povedomie aktérov o dôležitých témach spojených s transformáciou smerom k udržateľnosti (spoločenskej zodpovednosti). Princípy spoločenskej a environmentálnej zodpovednosti sú premietnuté v činnosti organizácií a jednotlivcov pôsobiacich v kultúre a kreatívnych odvetviach. Aktéri v kultúre majú viacej zručností pre prácu s rôznymi cieľovými skupinami vrátane znevýhodnených skupín v súvislosti s ich začleňovaním do spoločnosti a zvyšovaním kvality ich života.
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život
• Vytváranie podmienok na odborný a profesionálny rozvoj ľudských zdrojov v kultúre: • Rozvoj umelcov, manažérov a organizácii, vrátane umeleckého vzdelávania, kultúrneho manažmentu
• Vzdelávanie umením
• Rozvoj ľudských zdrojov v oblasti výskumu, mapovania, prezentácie kultúrneho dedičstva, umenia a ostatných oblastí kreatívnych odvetví
• Rozvoj spolupráce a výmenu skúseností a príkladov dobrej praxe
• Rozvíjanie zručnosti ľudských zdrojov v kultúre na prácu s rôznymi cieľovými skupinami.
• Osobnostné rozvíjanie novej generácie v kultúre a kreatívnych odvetviach
• Zvyšovať povedomie aktérov v kultúre v rôznych oblastiach globálnej transformácie smerom k udržateľnosti (spoločenskej zodpovednosti).
• Odbor kultúry, športu a cestovného ruchu
• Verejní a neverejní poskytovatelia služieb v kultúre
• Inštitúcie celoživotného vzdelávania v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu
• Neformálne skupiny profesionálov v kultúre a kreatívnom prostredí
• Organizácie zastupujúce jednotlivé oblasti kultúry
• Miestne komunity
• Neziskové organizácie
Očakávaná zmena Vitalitu kultúrnej a kreatívnej scény ovplyvňuje dôsledné uplatňovanie princípov partnerstva, ktoré premosťuje medzery medzi rôznymi aktérmi – štátom, územnou samosprávou, súkromným sektorom, kultúrnymi inštitúciami, umelcami a kreatívcami a ich samotnými komunitami. Zhodnocuje a komercionalizuje sa existujúci potenciál kultúrnej infraštruktúry vrátane hmotných a nehmotných aktív kultúrneho dedičstva. Mesto investuje do obnovy svojich objektov s charakterom kultúrneho dedičstva a uplatňuje rôzne prístupy a modely pre ich rozvoja, využitie a budúcu udržateľnosť.
Objekty sa obnovujú z hľadiska zabezpečenia energetickej efektívnosti, reakcie na globálne environmentálne výzvy, zachovania pamiatkových hodnôt a reprezentatívneho a estetického vzhľadu a vytvárania dôstojného zázemia na umeleckú tvorbu a účasť na kultúre. Dôležitým prvkom je rozvoj zelenej infraštruktúry (parky, komunitné záhrady a i.) a zveľaďovanie verejných priestranstiev pre voľnočasové kultúrne aktivity súvisiace aj potrebou približovania umenia širokej verejnosti, estetizácie a oživovania verejného priestoru. Objekty infraštruktúry kultúry sú debariérizované a sprístupňované aj pre znevýhodnené skupiny obyvateľstva. Modernizácia a rozvoj kultúrnej infraštruktúry tak prispieva ku zvyšovaniu prosperity mesta a zároveň vytvára predpoklady aj pre sociálne začleňovanie a prepájanie so životom rôznych mestských komunít.
• INOVATÍVNE MESTO – Mestský inovačný hub (prosperita, príjmy a talenty) – Kaštieľ Radvanských, Dom kultúry a Medený Hámor (Kreatívny priemysel a kultúra, inovácie, verejné služby, partnerstvá a komunita) ako kľúčová kultúrna infraštruktúra
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život
• Rozvíjať udržateľnú kultúrnu infraštruktúru, ktorá bude miestom, kde rôzne cieľové skupiny budú tráviť voľný čas a bude zázemím pre umelecký rozvoj a prepájanie kultúry a kreatívnych odvetví s ďalšími oblasťami rozvoja mesta. (Infraštruktúra pre veľké a menšie podujatia, voľnočasové aktivity s previazaním na environmentálnu kvalitu verejného priestoru a podpora vytvárania zázemia pre kreatívne odvetvia.
• Zachovávanie kultúrne dedičstvo a jeho udržateľné sprístupňovanie v atraktívnej ponuke kultúrno-poznávacieho cestovného ruchu (ochrana pamiatkovo chránených objektov a lokalít, digitalizácia, nové technológie, moderná interpretácia kultúrneho dedičstva a transfer poznatkov o histórii...)
• Rozvíjanie infraštruktúry pre umeleckú a kultúrno-záujmovú činnosť (objekty s využitím pre umeleckú a kultúrno-záujmovú činnosť využívané širokou verejnosťou
• Zvyšovanie atraktivity a prístupnosti lokalít a priestranstiev pre voľnočasové, kultúrno-spoločenské a komunitné aktivity (verejné priestranstvá, revitalizácia a budovanie parkov, komunitných záhrad a oddychových zón, fontány, sprístupňovanie umenia vo verejnom priestore...)
• Odbor kultúry, športu a cestovného ruchu
• Verejní a neverejní poskytovatelia služieb v kultúre
• Inštitúcie celoživotného vzdelávania v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu
• Neformálne skupiny profesionálov v kultúre a kreatívnom prostredí
• Organizácie zastupujúce jednotlivé oblasti kultúry
• Miestne komunity
• Neziskové organizácie
• Koncepcia rozvoja kultúry v meste Banská Bystrica do roku 2030
• Stratégia rozvoja verejných služieb pre aktívny život v meste Banská Bystrica
Očakávaná zmena
Mladí ľudia čoraz viacej preberajú kontrolu nad svojimi životmi, zapájajú sa do rôznych komunitných aktivít, využívajú rôzne služby voľného času. Pri preberaní kontroly prechádzajú rôznymi fázami zmien v osobnom živote aj v mestskom prostredí, zo vzdelávania do pracovného života, osamostatňujú sa a prežívajú prvé partnerstvá alebo začínajú rodinný život čo je spojené s neistotou týkajúcej sa ich budúcnosti v dôsledku globalizácie, globálnych a zmeny klímy, technologických zmien, demografických a sociálno-ekonomických trendov, populizmu, diskriminácie, sociálneho vylúčenia a rôznych nepredvídateľných vplyvov. Práca s deťmi a mládežou je okrem aktivít vzdelávacieho systému spojená aj s podporou voľnočasových aktivít v mestskom prostredí a v ich prirodzenej komunite a systematizácia a koordinácia spolupráce všetkých organizácií dáva predpoklady pre ich profesionálny a osobnostný rast a ich výchovu a podporu ako rozhľadených, spoločensky zodpovedných a angažovaných občanov. Mesto so svojou rôznorodou populáciou a zdrojmi podporuje vytváranie komplexných programov a partnerstiev, ktoré uspokojujú rozvojové potreby mladších generácií.
Spolupracujúca a previazaná sieť zariadení a programov pre mládež ponúka vzdelávanie a širokú škálu voľnočasových aktivít, od športu a umenia až po technológie a poznávanie prírody. Zapájanie detí a dospievajúcich do štruktúrovaných voľnočasových aktivít im poskytuje cenné zručnosti pre život, akými sú napr. tímová práca, vedenie a riešenie problémov a aktívna účasť na komunitne orientovaných aktivitách. Programy ponúkajú bezpečné a konštruktívne prostredie, kde mladí ľudia skúmajú svoje záujmy, rozvíjajú svoj talent a vytvárajú zmysluplné spojenia s rovesníkmi a mentormi. Systémová práca zahŕňa spoluprácu medzi školami, rôznymi komunitnými organizáciami a iniciatívami a samosprávou mesta, čím sa zabezpečuje, že iniciatívy sú dobre koordinované a efektívne riešia potreby a ašpirácie mladej populácie. Investovaním a podporou týchto aktivít mesto zvyšuje kvalitu života svojich mladších obyvateľov a vytvára základ pre živú, inovatívnu a súdržnú komunitu budúcnosti a vytvára tak lepšie predpoklady, aby si mladí ľudia zvolili mesto Banskú Bystricu ako atraktívne miesto pre svoj ďalší, profesionálny, pracovný a osobný/rodinný život ako svoj trvalý domov.
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index kvality verejných služieb
• Koncepcia rozvoja školstva v meste Banská Bystrica na roky 2021-2026 (čiastočne)
• Koncepcia rozvoja športu v meste Banská Bystrica 2021 – 2027 (čiastočne)
• Stratégia rozvoja verejných služieb pre aktívny život v meste Banská Bystrica
Očakávaná zmena
Lepšia spolupráca a koordinácie medzi aktérmi práce s mládežou v meste napomáha pri vytváraní súdržnej a efektívnej siete podpory a poskytovania príležitostí pre deti a mládež. V meste pôsobia rôznorodé verejné a súkromné organizácie, inštitúcie, komunitné skupiny vyvíjajúce rozmanité aktivity pre deti a mládež, čo vyvoláva potrebu zlepšovania koordinácie a spolupráce ktorej výsledkom je pestrejšia ponuka aktivít a systémovejšie, efektívnejšie zapájanie detí a mládeže do života mesta. Koordinovaná spolupráca sa realizuje prostredníctvom rôznych programov medzi školami, neziskovými organizáciami, podnikateľmi, štátnymi a rôznymi miestnymi inštitúciami a je pre rozvoj zručností mladých ľudí kľúčová. Aktéri v meste spolupracujú a vytvárajú komplexnejšiu a dostupnejšiu ponuku služieb pre mládež prostredníctvom koordinovania a zdieľania infraštruktúry, ľudských a finančných zdrojov, informácií a skúseností. Spolupráca vedie k inovatívnym programom, ktoré reagujú aj na aktuálne spoločenské výzvy, príležitosti a riziká virtuálneho priestoru a nových technológií.
Koordinované úsilie prispieva k riešeniu problémov, ktorým čelia mladí ľudia v meste ako napríklad nezamestnanosť, sociálne vylúčenie, nízky záujem verejných inštitúcií a špecifické problémy mládeže alebo aj rastúce problémy v oblasti duševného zdravia. Zlepšenie spolupráce a koordinácie medzi aktérmi v oblasti práce s deťmi a mládežou je nielen prospešné, ale aj nevyhnutné pre rozvíjanie prostredia, v ktorom môžu všetci mladí ľudia prosperovať a pozitívne prispievať ku komunite.
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život
• Iniciácia založenia celomestskej koalície / platformy pre prácu s mládežou, vytvorenie koordinovanej platformy práce s mládežou vrátane v meste, vytvorenia pozície koordinátora pre prácu s mládežou, vytvorenie podporného informačného systému a zdroja informácií zameraného špecificky pre deti a mládež a ich rôzne organizácie, využitie participatívnej digitálnej mestskej platformy
• Aktivizácia a podpora inštitucionalizácie reprezentačných štruktúr mladých ľudí (mládežnícke parlamenty a pod.
• Systémová podpora iniciatív a programov pre deti a mládež a organizácií pracujúcich s deťmi a mládežou prostredníctvom finančných podporných mechanizmov (napr. participatívny rozpočet mesta, podpora talentov...),
• Odborné a personálne posilňovanie kapacít pre prácu s mládežou a podporu spolupráce na úrovni samosprávy mesta
• Vypracovanie koncepcie práce s deťmi a mládežou v meste
• Školský úrad, oddelenie školstva a mládeže
• Organizácie a inštitúcie v oblasti práce s mládežou (NIVAM, CVČ,...)
• Organizácie a inštitúcie celoživotného vzdelávania
• Organizácie športu, kultúry a voľného času
• Neziskové organizácie a miestne komunity
Očakávaná zmena Zlepšovanie dostupnosti služieb a infraštruktúry pre voľný čas a pre všetky skupiny obyvateľstva je súčasťou rozvoja mesta. V dynamike mestského života je primeraná dostupnosť kvalitných priestorov a zariadení pre voľný čas dôležitá pre fyzickú a psychickú pohodu obyvateľov. Voľnočasové zariadenia a verejné priestory s vybavenosťou pre rôzne voľnočasové aktivity slúžia aj ako miesta pre sociálnu interakciu, kultúrne vyjadrenie a fyzickú aktivitu obyvateľov. Dostupnosť infraštruktúry a služieb voľného času podporuje zdravý životný štýl, psychickú pohodu a má dlhodobé výhody v podobe znižovania nákladov na zdravotnú starostlivosť a zvyšovanie produktivity pracovnej sily. Patrí medzi prvky atraktivity a odolnosti mesta.
Strategické intervencie a indikatívne akcie
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život
• Revitalizácia verejných priestorov a zelených plôch v meste dopĺňať o prvky infraštruktúry voľného času, zvlášť pri plánovaní nových objektov a území a projektov obnovy mesta
• Konzultácie a zapojenie miestnych komunít pri plánovaní a rozhodovaní o voľnočasových aktivitách a infraštruktúre času vo verejných priestoroch a objektoch, vytváranie mechanizmov spätnej väzby o kvalite a dostupnosti služieb
• Podpora medziinštitucionálnej spolupráce a koordinácie rôznych voľnočasových služieb vrátane finančnej podpory
• Plánovanie služieb verejnej dopravy pre dostatočnú obslužnosť miest a záujmových bodov rekreácie a voľnočasových služieb
• Zabezpečenie dostatočnej digitálnej a fyzickej informovanosti o voľnočasových službách v meste, podpora online rezervačných systémov
• Zvyšovanie bezpečnosti a ochrany priestorov pre využívanie na aktivity vo voľnom čase, (vhodné osvetlenie, hliadkové služby…)
• Rozvíjať udržateľné a prístupné zázemie a kvalitné služby pre pobyt návštevníka a trávenie voľného času obyvateľov (vrátane zvyšovania atraktivity a prístupnosti lokalít a priestranstiev pre voľnočasové, kultúrne a kreatívne aktivity)
• Oddelenie odpadového hospodárstva a údržby verejných priestranstiev
• Vlastníci a správcovia infraštruktúry voľného času verejného sektora (základné, stredné a vysoké školy
• Rôzne účelové zariadenia a centrá pre voľný čas, komunitné a denné centrá
• Správcovia infraštruktúry voľného času vo verejných priestoroch vrátane parkov a iných zelených plôch
• Neziskové organizácie, rôzne komunitné a občianske iniciatívy
Významné miesto v oblasti zabezpečovania kvality života a atraktivity územia pre obyvateľov a návštevníkov mesta majú verejné služby v oblasti športu, kultúry, starostlivosti o deti a mládeže a využívania voľného času. Dostupnosť a kvalita týchto služieb výrazne ovplyvňuje sociálnu štruktúru a ekonomickú vitalitu, vytvára v obmedzenom mestskom priestore mnoho príležitosti pre sociálne interakcie a zapájanie sa do komunity a celkove prispieva ku blahu mestského obyvateľstva.
Športové zariadenia a programy nielen podporujú fyzické zdravie, ale tiež rozvíjajú zručnosti tímovej práce a budovanie psychickej odolnosti. Stávajú sa priestorom, kde sa stretávajú ľudia z rôznych prostredí, prekonávajú sociálne bariéry a budujú spoločné väzby. Kultúrne služby, ako sú knižnice, múzeá a divadlá, rôzne centrá živej a nezriaďovanej kultúry ponúkajú intelektuálnu stimuláciu a estetické obohatenie a slúžia ako vstupné brány do rôznych svetov vedomostí a kreativity. Pomáhajú pri zachovávaní najmä kultúrneho dedičstva mesta a podporujú pocit identity a spolupatričnosti medzi jeho obyvateľmi. V hodnotení kvality života zohrávajú významnú úlohu subjektívne faktory.
Špecializované programy a služby pre deti a mládež zohrávajú kľúčovú úlohu pri formovaní budúcnosti mesta poskytovaním bezpečného a podnetného prostredia pre mladých ľudí, aby sa mohli učiť, socializovať a rozvíjať svoje zručnosti. Takto zamerané programy a služby pomáhajú pri výchove všestranných a sebavedomých jednotlivcov, ktorí sú pripravení aktívne a pozitívne formovať budúcnosť mesta. Aktivity a programy určené pre mládež riešia aj sociálne začlenenie, neformálne vzdelávanie a kariérny rozvoj a sú nevyhnutné pre ich holistický rast ako aktívnych, uvedomelých a zodpovedných občanov. Spektrum verejných služieb vhodne dopĺňa aj ponuka voľnočasových aktivít vrátane rozmanitej infraštruktúry a spektra aktivít rôznych organizácií a komunít v meste, ktoré poskytujú priestor pre potrebný oddych od stresu mestského života a priestor pre komunitné väzby a zážitky.
Očakávaná zmena
Banská Bystrica je známa aj ako mesto športu a olympijských víťazov. V roku 2017 získala titul Európske mesto športu, v roku 2022 hostila najväčšie športové podujatie na Slovensku - Európsky olympijský festival mládeže EYOF a v roku 2024 Majstrovstvá Európy v atletike do 18 rokov, v meste sídli Vojenské športové centrum Dukla zastrešujúce vrcholových športovcov a olympionikov. Budovanie a udržiavanie kvalitnej športovej infraštruktúry spolu s podporou športových aktivít v meste zohráva kľúčovú úlohu pri podpore zdravej a živej komunity. V mestskom prostredí, kde je limitovaný verejný priestor a štýl života sa stáva čoraz “sedavejším”, je dostupnosť dobre vybavených športových zariadení a ponuka spektra príležitostí pre športové aktivity čoraz významnejšia. To zahŕňa nielen udržiavanie a skvalitňovanie objektov s primárnou úlohou pre šport, ale aj využitie a prispôsobovanie viacúčelových plôch, verejných parkov a zelených plôch, ktoré podporujú fyzickú aktivitu pre všetky vekové skupiny.
Podpora športu v meste je komplexná a presahuje rámec infraštruktúry; zahŕňa aj podporu komunitných športových programov (tzv. nezriaďovaného športu) a klubov, organizovanie miestnych podujatí a turnajov a poskytovanie grantov alebo dotácií na podporu účasti obyvateľov z rôznych prostredí vrátane účasti obyvateľov so zdravotným postihnutím. Investíciami do športovej infraštruktúry a podporou športových aktivít mesto výrazne prispieva ku blahu svojich obyvateľov, podporuje sociálnu súdržnosť a kultúru zdravia a dobrej fyzickej kondície, ktorá rezonuje vo všetkých vrstvách mestského obyvateľstva. Mesto využíva svoj potenciál pripravovať a realizovať aj väčšie športové podujatia a podpora športu tak výrazne posilňuje imidž a atraktivitu mesta doma a v zahraničí.
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index kvality verejných služieb
Súvisiaca sektorová politika, koncepcia/stratégia:
• Koncepcia rozvoja športu v meste Banská Bystrica 2021 – 2027
Navrhovaná integrovaná stratégia:
• Stratégia rozvoja verejných služieb pre aktívny život v meste Banská Bystrica
Očakávaná zmena
Podpora pohybových aktivít a zabezpečenie dostupnosti rôznorodej infraštruktúry pre všetky vekové a záujmové skupiny v meste prispieva ku existencii živej, zdravej a inkluzívnej mestskej komunity. Mesto je charakteristické prítomnosťou ľudí so širokým spektrom potrieb a záujmov a túto rozmanitosť podporuje prostredníctvom širokej ponuky pohybových a rekreačných aktivít. Znamená to nielen zabezpečovanie dostupnosti existujúcej infraštruktúry športu v podobe tradičných športových zariadení, akými sú napr. telocvične a ihriská, ale aj sprístupňovanie a vytváranie priestorov a podmienok pre uskutočňovanie rôznorodých aktivít akými sú napr. fitness cvičenia, joga, tanec, turistika a cyklistika oslovujúcich rôzne vekové skupiny s rôznymi preferenciami. Investície do infraštruktúry sa zhodnocujú prostredníctvom ich efektívneho využívania a zvyšovania dostupnosti infraštruktúry a aktivít pre každého obyvateľa, vrátane starších ľudí, detí a ľudí so zdravotnými obmedzeniami s cieľom podpory aktívneho životného štýlu celej mestskej populácie.
Začleňovanie a prepájanie rôznorodej infraštruktúry služieb do širokej ponuky mesta sa zabezpečuje aj prostredníctvom lepšieho prepájania súvisiacich politík v meste s pozitívnymi dopadmi na fyzické a duševné blaho obyvateľov, posilňovanie komunít a rast súdržnosti medzi rôznymi skupinami obyvateľov. Ďalší rozvoj a budovanie cyklotrás vhodne rozvíja koncept udržateľnej mobility v meste a zvyšuje atraktivitu a dostupnosť rôznych bodov záujmu čím zároveň prispieva aj k športovým a pohybovým aktivitám obyvateľstva v meste. Mesto má veľmi dobrú polohu a podmienky pre realizáciu významných národných a medzinárodných podujatí v oblasti športu, čo prispieva ku celkovej atraktivite územia a posilňuje pozíciu športu ako silného prvku identity mesta.
• Prioritná podpora športu pre všetkých - sprístupňovanie infraštruktúry športu pre všetky skupiny obyvateľstva, zvláštna pozornosť je kladená na rozvoj školského športu a súvisiacej infraštruktúry - budovanie systému športovej prípravy od útleho veku až po dospelosť. Osobitná pozornosť sa kladie pre zohľadňovanie potrieb a umožnenie pre športovanie ľudí s hendikepom.
• Investície do rozvoja a údržby športovej infraštruktúry, ktorá prináša synergické efekty a vytvára flexibilné príležitosti pre nezriadený šport (aktívne trávenie voľného času, podpora zdravia, prevencia negatívnych javov, zhodnocovanie existujúceho zeleného mestského a prírodného prostredia, parky a drobná infraštruktúra...)
• Zlepšovanie spolupráce a koordinácie aktérov podpory a rozvoja športu a využívania športovej infraštruktúry pre čo najširšie vrstvy obyvateľstva
• Podpora organizovaného výkonnostného a vrcholového športu (podľa aktuálnych možností a disponibilných zdrojov samosprávy mesta)
• Využitie toku rieky Hron pre podporu športu
• Príprava a realizácia väčších športových podujatí medzinárodného charakteru
• Odbor kultúry, športu a cestovného ruchu
• Záujmové skupiny a športové kluby
• Organizácie zastupujúce jednotlivé športy (VŠC Dukla)
• Miestne komunity
• Neziskové organizácie
• Správcovia infraštruktúry a iné organizácie (ZAaRES, MBB, a.s, UMB Banská Bystrica)
Očakávaná zmena
Základné východiská a rámec pre rozvoj kultúry a jej infraštruktúry definuje strategický dokument „Koncepcia rozvoja kultúry v meste Banská Bystrica do roku 2030“. Koncepcia vníma kultúru v celej jej šírke. Investície do kultúrnych organizácií, projektov a infraštruktúry sú investíciami do spoločných hodnôt, do tvorivosti, do rozvoja kompetencií, zručností a vzdelávania, do komunitného života, čo má následne aj pozitívny dopad na ekonomiku, cestovný ruch a ďalšie oblasti života mesta. Rozvoj je postavený na vytváraní silného „Partnerstve pre kultúru”, čo vytvára predpoklady udržateľného a synergického rozvoja odolnej kultúry, ktorá prispieva k zvyšovaniu kvality života obyvateľov v meste. Koncepcia formuluje víziu mesta Banská Bystrica do rok 2030 ako regionálneho centra kultúry s kvalitným zázemím, ktoré vytvára priestor pre tvorivú činnosť, rozvoj a aktivity všetkých aktérov v oblasti kultúry, ako aj v jej nadväzných odvetviach a oblastiach (kreatívny priemysel, cestovný ruch, školstvo a šport) tak, aby spoločne prispievali ku kultúrnemu, ale aj širšiemu sociálnemu a hospodárskemu rozvoju mesta“.
Rámec rozvoja kultúry je zadefinovaný do štyroch oblastí - udržateľná kultúrna infraštruktúra, koncept programu, podmienky pre rozvoj ľudských zdrojov v kultúre a riadenie rozvoja prostredníctvom spolupráce a systémových opatrení. Mesto je jedným z aktérov v rozvoji kultúry a vytvára podmienky pre systémové opatrenia a spoluprácu. Rozvíja najmä víziu a stratégiu kultúrnej politiky a s tým spojené aktivity prostredníctvom inovatívnych modelov partnerstiev a systémových opatrení v podmienkach miestnej samosprávy. Program rozvoja mesta z pohľadu strategického rámca referencuje z koncepcie dve dôležité oblasti – infraštruktúru kultúry a ľudské zdroje v kultúre. Riadenie rozvoja, systémové opatrenia a spolupráca v oblasti kultúry sú rámcovo obsiahnuté aj v strategickej priorite PRM I. a III.
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index kvality verejných služieb
• Koncepcia rozvoja kultúry v meste Banská Bystrica do roku 2030
• Stratégia rozvoja verejných služieb pre aktívny život v meste Banská Bystrica
Očakávaná zmena
Prostredníctvom aktivít, ktoré rozvíjajú ľudské zdroje v kultúre sa zvyšuje akcieschopnosť a odolnosť kultúrnych organizácií aj jednotlivcov (umelcov a iných profesionálov pôsobiacich v kultúre) v rýchlo sa meniacom prostredí, prispievať k zvyšovaniu ich konkurencieschopnosti a zároveň konkurencieschopnosti mesta, vyššej sebestačnosti kultúrnych organizácií prostredníctvom kvalitnejšie poskytovanej kultúrnej služby. Osobitné postavenie má umelecké vzdelávanie, a to formálne na pôde všetkých troch stupňov umeleckých škôl, ktoré má mesto Banská Bystrica aktívne (základné umelecké školy, konzervatórium aj vysokú umeleckú školu), ako aj neformálne prostredníctvom širokej škály organizácií pôsobiacich v umení a kultúre, najmä z verejného a neziskového sektora.
Zvyšuje sa povedomie aktérov o dôležitých témach spojených s transformáciou smerom k udržateľnosti (spoločenskej zodpovednosti). Princípy spoločenskej a environmentálnej zodpovednosti sú premietnuté v činnosti organizácií a jednotlivcov pôsobiacich v kultúre a kreatívnych odvetviach. Aktéri v kultúre majú viacej zručností pre prácu s rôznymi cieľovými skupinami vrátane znevýhodnených skupín v súvislosti s ich začleňovaním do spoločnosti a zvyšovaním kvality ich života.
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život
• Vytváranie podmienok na odborný a profesionálny rozvoj ľudských zdrojov v kultúre:
• Rozvoj umelcov, manažérov a organizácii, vrátane umeleckého vzdelávania, kultúrneho manažmentu
• Vzdelávanie umením
• Rozvoj ľudských zdrojov v oblasti výskumu, mapovania, prezentácie kultúrneho dedičstva, umenia a ostatných oblastí kreatívnych odvetví
• Rozvoj spolupráce a výmenu skúseností a príkladov dobrej praxe
• Rozvíjanie zručnosti ľudských zdrojov v kultúre na prácu s rôznymi cieľovými skupinami.
• Osobnostné rozvíjanie novej generácie v kultúre a kreatívnych odvetviach
• Zvyšovať povedomie aktérov v kultúre v rôznych oblastiach globálnej transformácie smerom k udržateľnosti (spoločenskej zodpovednosti).
• Odbor kultúry, športu a cestovného ruchu
• Verejní a neverejní poskytovatelia služieb v kultúre
• Inštitúcie celoživotného vzdelávania v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu
• Neformálne skupiny profesionálov v kultúre a kreatívnom prostredí
• Organizácie zastupujúce jednotlivé oblasti kultúry
• Miestne komunity
• Neziskové organizácie
Očakávaná zmena
Vitalitu kultúrnej a kreatívnej scény ovplyvňuje dôsledné uplatňovanie princípov partnerstva, ktoré premosťuje medzery medzi rôznymi aktérmi – štátom, územnou samosprávou, súkromným sektorom, kultúrnymi inštitúciami, umelcami a kreatívcami a ich samotnými komunitami. Zhodnocuje a komercionalizuje sa existujúci potenciál kultúrnej infraštruktúry vrátane hmotných a nehmotných aktív kultúrneho dedičstva. Mesto investuje do obnovy svojich objektov s charakterom kultúrneho dedičstva a uplatňuje rôzne prístupy a modely pre ich rozvoja, využitie a budúcu udržateľnosť. Objekty sa obnovujú z hľadiska zabezpečenia energetickej efektívnosti, reakcie na globálne environmentálne výzvy, zachovania pamiatkových hodnôt a reprezentatívneho a estetického vzhľadu a vytvárania dôstojného zázemia na umeleckú tvorbu a účasť na kultúre.
Dôležitým prvkom je rozvoj zelenej infraštruktúry (parky, komunitné záhrady a i.) a zveľaďovanie verejných priestranstiev pre voľnočasové kultúrne aktivity súvisiace aj potrebou približovania umenia širokej verejnosti, estetizácie a oživovania verejného priestoru. Objekty infraštruktúry kultúry sú debariérizované a sprístupňované aj pre znevýhodnené skupiny obyvateľstva. Modernizácia a rozvoj kultúrnej infraštruktúry tak prispieva ku zvyšovaniu prosperity mesta a zároveň vytvára predpoklady aj pre sociálne začleňovanie a prepájanie so životom rôznych mestských komunít.
• INOVATÍVNE MESTO – Mestský inovačný hub (prosperita, príjmy a talenty) – Kaštieľ Radvanských, Dom kultúry a Medený Hámor (Kreatívny priemysel a kultúra, inovácie, verejné služby, partnerstvá a komunita) ako kľúčová kultúrna infraštruktúra
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život
• Rozvíjať udržateľnú kultúrnu infraštruktúru, ktorá bude miestom, kde rôzne cieľové skupiny budú tráviť voľný čas a bude zázemím pre umelecký rozvoj a prepájanie kultúry a kreatívnych odvetví s ďalšími oblasťami rozvoja mesta. (Infraštruktúra pre veľké a menšie podujatia, voľnočasové aktivity s previazaním na environmentálnu kvalitu verejného priestoru a podpora vytvárania zázemia pre kreatívne odvetvia.
• Zachovávanie kultúrne dedičstvo a jeho udržateľné sprístupňovanie v atraktívnej ponuke kultúrno-poznávacieho cestovného ruchu (ochrana pamiatkovo chránených objektov a lokalít, digitalizácia, nové technológie, moderná interpretácia kultúrneho dedičstva a transfer poznatkov o histórii...)
• Rozvíjanie infraštruktúry pre umeleckú a kultúrno-záujmovú činnosť (objekty s využitím pre umeleckú a kultúrno-záujmovú činnosť využívané širokou verejnosťou
• Zvyšovanie atraktivity a prístupnosti lokalít a priestranstiev pre voľnočasové, kultúrno-spoločenské a komunitné aktivity (verejné priestranstvá, revitalizácia a budovanie parkov, komunitných záhrad a oddychových zón, fontány, sprístupňovanie umenia vo verejnom priestore...)
• Odbor kultúry, športu a cestovného ruchu
• Verejní a neverejní poskytovatelia služieb v kultúre
• Inštitúcie celoživotného vzdelávania v oblasti kultúry a kreatívneho priemyslu
• Neformálne skupiny profesionálov v kultúre a kreatívnom prostredí
• Organizácie zastupujúce jednotlivé oblasti kultúry
• Miestne komunity
• Neziskové organizácie
• Koncepcia rozvoja kultúry v meste Banská Bystrica do roku 2030
Navrhovaná integrovaná stratégia:
• Stratégia rozvoja verejných služieb pre aktívny život v meste Banská Bystrica
Očakávaná zmena
Mladí ľudia čoraz viacej preberajú kontrolu nad svojimi životmi, zapájajú sa do rôznych komunitných aktivít, využívajú rôzne služby voľného času. Pri preberaní kontroly prechádzajú rôznymi fázami zmien v osobnom živote aj v mestskom prostredí, zo vzdelávania do pracovného života, osamostatňujú sa a prežívajú prvé partnerstvá alebo začínajú rodinný život čo je spojené s neistotou týkajúcej sa ich budúcnosti v dôsledku globalizácie, globálnych a zmeny klímy, technologických zmien, demografických a sociálno-ekonomických trendov, populizmu, diskriminácie, sociálneho vylúčenia a rôznych nepredvídateľných vplyvov. Práca s deťmi a mládežou je okrem aktivít vzdelávacieho systému spojená aj s podporou voľnočasových aktivít v mestskom prostredí a v ich prirodzenej komunite a systematizácia a koordinácia spolupráce všetkých organizácií dáva predpoklady pre ich profesionálny a osobnostný rast a ich výchovu a podporu ako rozhľadených, spoločensky zodpovedných a angažovaných občanov. Mesto so svojou rôznorodou populáciou a zdrojmi podporuje vytváranie komplexných programov a partnerstiev, ktoré uspokojujú rozvojové potreby mladších generácií.
Spolupracujúca a previazaná sieť zariadení a programov pre mládež ponúka vzdelávanie a širokú škálu voľnočasových aktivít, od športu a umenia až po technológie a poznávanie prírody. Zapájanie detí a dospievajúcich do štruktúrovaných voľnočasových aktivít im poskytuje cenné zručnosti pre život, akými sú napr. tímová práca, vedenie a riešenie problémov a aktívna účasť na komunitne orientovaných aktivitách.
Programy ponúkajú bezpečné a konštruktívne prostredie, kde mladí ľudia skúmajú svoje záujmy, rozvíjajú svoj talent a vytvárajú zmysluplné spojenia s rovesníkmi a mentormi. Systémová práca zahŕňa spoluprácu medzi školami, rôznymi komunitnými organizáciami a iniciatívami a samosprávou mesta, čím sa zabezpečuje, že iniciatívy sú dobre koordinované a efektívne riešia potreby a ašpirácie mladej populácie. Investovaním a podporou týchto aktivít mesto zvyšuje kvalitu života svojich mladších obyvateľov a vytvára základ pre živú, inovatívnu a súdržnú komunitu budúcnosti a vytvára tak lepšie predpoklady, aby si mladí ľudia zvolili mesto Banskú Bystricu ako atraktívne miesto pre svoj ďalší, profesionálny, pracovný a osobný/rodinný život ako svoj trvalý domov.
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index kvality verejných služieb
• Koncepcia rozvoja školstva v meste Banská Bystrica na roky 2021-2026 (čiastočne)
• Koncepcia rozvoja športu v meste Banská Bystrica 2021 – 2027 (čiastočne)
• Stratégia rozvoja verejných služieb pre aktívny život v meste Banská Bystrica
Očakávaná zmena
Lepšia spolupráca a koordinácie medzi aktérmi práce s mládežou v meste napomáha pri vytváraní súdržnej a efektívnej siete podpory a poskytovania príležitostí pre deti a mládež. V meste pôsobia rôznorodé verejné a súkromné organizácie, inštitúcie, komunitné skupiny vyvíjajúce rozmanité aktivity pre deti a mládež, čo vyvoláva potrebu zlepšovania koordinácie a spolupráce ktorej výsledkom je pestrejšia ponuka aktivít a systémovejšie, efektívnejšie zapájanie detí a mládeže do života mesta. Koordinovaná spolupráca sa realizuje prostredníctvom rôznych programov medzi školami, neziskovými organizáciami, podnikateľmi, štátnymi a rôznymi miestnymi inštitúciami a je pre rozvoj zručností mladých ľudí kľúčová. Aktéri v meste spolupracujú a vytvárajú komplexnejšiu a dostupnejšiu ponuku služieb pre mládež prostredníctvom koordinovania a zdieľania infraštruktúry, ľudských a finančných zdrojov, informácií a skúseností.
Spolupráca vedie k inovatívnym programom, ktoré reagujú aj na aktuálne spoločenské výzvy, príležitosti a riziká virtuálneho priestoru a nových technológií. Koordinované úsilie prispieva k riešeniu problémov, ktorým čelia mladí ľudia v meste ako napríklad nezamestnanosť, sociálne vylúčenie, nízky záujem verejných inštitúcií a špecifické problémy mládeže alebo aj rastúce problémy v oblasti duševného zdravia. Zlepšenie spolupráce a koordinácie medzi aktérmi v oblasti práce s deťmi a mládežou je nielen prospešné, ale aj nevyhnutné pre rozvíjanie prostredia, v ktorom môžu všetci mladí ľudia prosperovať a pozitívne prispievať ku komunite.
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život
• Iniciácia založenia celomestskej koalície / platformy pre prácu s mládežou, vytvorenie koordinovanej platformy práce s mládežou vrátane v meste, vytvorenia pozície koordinátora pre prácu s mládežou, vytvorenie podporného informačného systému a zdroja informácií zameraného špecificky pre deti a mládež a ich rôzne organizácie, využitie participatívnej digitálnej mestskej platformy
• Aktivizácia a podpora inštitucionalizácie reprezentačných štruktúr mladých ľudí (mládežnícke parlamenty a pod.
• Systémová podpora iniciatív a programov pre deti a mládež a organizácií pracujúcich s deťmi a mládežou prostredníctvom finančných podporných mechanizmov (napr. participatívny rozpočet mesta, podpora talentov...),
• Odborné a personálne posilňovanie kapacít pre prácu s mládežou a podporu spolupráce na úrovni samosprávy mesta
• Vypracovanie koncepcie práce s deťmi a mládežou v meste
• Školský úrad, oddelenie školstva a mládeže
• Organizácie a inštitúcie v oblasti práce s mládežou (NIVAM, CVČ,...)
• Organizácie a inštitúcie celoživotného vzdelávania
• Organizácie športu, kultúry a voľného času
• Neziskové organizácie a miestne komunity
Očakávaná zmena
Zlepšovanie dostupnosti služieb a infraštruktúry pre voľný čas a pre všetky skupiny obyvateľstva je súčasťou rozvoja mesta. V dynamike mestského života je primeraná dostupnosť kvalitných priestorov a zariadení pre voľný čas dôležitá pre fyzickú a psychickú pohodu obyvateľov. Voľnočasové zariadenia a verejné priestory s vybavenosťou pre rôzne voľnočasové aktivity slúžia aj ako miesta pre sociálnu interakciu, kultúrne vyjadrenie a fyzickú aktivitu obyvateľov. Dostupnosť infraštruktúry a služieb voľného času podporuje zdravý životný štýl, psychickú pohodu a má dlhodobé výhody v podobe znižovania nákladov na zdravotnú starostlivosť a zvyšovanie produktivity pracovnej sily. Patrí medzi prvky atraktivity a odolnosti mesta.
Strategické intervencie a indikatívne akcie
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život
• Revitalizácia verejných priestorov a zelených plôch v meste dopĺňať o prvky infraštruktúry voľného času, zvlášť pri plánovaní nových objektov a území a projektov obnovy mesta
• Konzultácie a zapojenie miestnych komunít pri plánovaní a rozhodovaní o voľnočasových aktivitách a infraštruktúre času vo verejných priestoroch a objektoch, vytváranie mechanizmov spätnej väzby o kvalite a dostupnosti služieb
• Podpora medziinštitucionálnej spolupráce a koordinácie rôznych voľnočasových služieb vrátane finančnej podpory
• Plánovanie služieb verejnej dopravy pre dostatočnú obslužnosť miest a záujmových bodov rekreácie a voľnočasových služieb
• Zabezpečenie dostatočnej digitálnej a fyzickej informovanosti o voľnočasových službách v meste, podpora online rezervačných systémov
• Zvyšovanie bezpečnosti a ochrany priestorov pre využívanie na aktivity vo voľnom čase, (vhodné osvetlenie, hliadkové služby…)
• Rozvíjať udržateľné a prístupné zázemie a kvalitné služby pre pobyt návštevníka a trávenie voľného času obyvateľov (vrátane zvyšovania atraktivity a prístupnosti lokalít a priestranstiev pre voľnočasové, kultúrne a kreatívne aktivity)
• Oddelenie odpadového hospodárstva a údržby verejných priestranstiev
• Vlastníci a správcovia infraštruktúry voľného času verejného sektora (základné, stredné a vysoké školy
• Rôzne účelové zariadenia a centrá pre voľný čas, komunitné a denné centrá
• Správcovia infraštruktúry voľného času vo verejných priestoroch vrátane parkov a iných zelených plôch
• Neziskové organizácie, rôzne komunitné a občianske iniciatívy
Zdieľať