ÚVOD
Program rozvoja mesta Banská Bystrica 2030 spoločne s Územným plánom mesta Banská Bystrica sú kľúčovými strategickými dokumentmi miestnej samosprávy a definujú strategický a územný rámec pre súčasný a budúci rozvoj mesta a jeho územia. Program rozvoja mesta Banská Bystrica 2030 (ďalej len „PRM“) ako strednodobý strategický dokument stanovuje základnú stratégiu rozvoja s dôrazom na zabezpečenie vyváženého a udržateľného rozvoj územia mesta rešpektujúceho potreby obyvateľov a sociálno-ekonomických partnerov v meste.
PRM zavádza nové mechanizmy integrovaného strategického plánovania s cieľom flexibilnej priorizácie, koncentrácie a prepájania využívania disponibilných zdrojov verejnej správy a sociálno-ekonomických partnerov mesta v strategických oblastiach rozvoja s dôrazom na zvyšovanie konkurencieschopnosti a prosperity územia, zabezpečenia odolnosti územia, kvality verejných služieb a systému dobrého spravovania. Aktuálne zmeny v národnej a európskej legislatíve, zmeny v mechanizmoch, podmienkach a objemoch financovania správy a rozvoja mesta z verejných zdrojov a nové medzinárodné, národné a regionálne strategické rozvojové priority vytvárajú potrebu zvyšovania odolnosti a pripravenosti územnej samosprávy, aby dokázala pružne reagovať na dopady komplexných aktuálnych a vznikajúcich celospoločenských a miestnych výziev s cieľom zabezpečiť kvalitnú správu a udržateľný rozvoj mesta.
Program rozvoja mesta Banská Bystrica 2030 má povahu nového dokumentu v zmysle § 8 zákona č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov („program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja, resp. program rozvoja obce“). Dokument je vypracovaný v súlade s cieľmi a prioritami schválenými v národných a európskych strategických dokumentoch, pričom zohľadňuje ciele a priority v schválenom PHRSR BBSK na roky 2022 – 2030 a je vypracovaný v súlade so záväznou časťou platnej územnoplánovacej dokumentácie mesta Banská Bystrica. PRM vytvára priestor pre integráciu všetkých existujúcich a budúcich tematických politík a súvisiacich dokumentov mesta Banská Bystrica pre jednotlivé oblasti rozvoja, smerujúc k vyváženému a udržateľnému rozvoju územia mesta Banská Bystrica.
Samospráva mesta Banská Bystrica reaguje na dynamický vývoj a celospoločenské zmeny a pristupuje ku transformácii doterajšieho systému strategického plánovania, kde prostredníctvom nového strategického programu (PRM) vytvára rámec pre integráciu strategického, územného a finančného plánovania a účinnejšie zapájanie sociálno-ekonomických partnerov z verejnej správy, z podnikateľského a akademického sektora, neziskového sektora i samotných občanov mesta na správe a rozvoji mesta.
Súčasťou zmien v strategickom plánovaní rozvoja mesta je aj priemet medzinárodných strategických dokumentov a metodík relevantných pre mestský (urbánny) rozvoj a uplatňovanie zásad politiky súdržnosti Európskej únie akými sú napríklad viacúrovňové riadenie, subsidiarita (prístup zdola), partnerstvo, integrovaný prístup, miestne orientovaný prístup a uplatňovanie zásad Iniciatívy pre otvorené vládnutie.
Hlavnou zmenou je vytvorenie systému uplatňovania integrovaného prístupu v strategickom, územnom a finančnom plánovaní spočívajúceho v prepojení a štandardizácii existujúcich rôznych tematických strategických dokumentov a postupov mesta. PRM napríklad navrhuje doplnenie systému strategického plánovania o nové tematické strategické dokumenty pre rozvojové oblasti, ktoré doteraz neboli vôbec alebo len čiastočne pokryté. Cieľom je aby mesto malo vytvorený jednotný, komplexný, vyvážený, flexibilný, transparentný a funkčný systém plánovania, vykonávania a hodnotenia rozvojových politík vrátane príslušných kapacít, ako jeden z predpokladov úspešnej a vykonateľnej rozvojovej stratégie mesta.
Zdroj: Vlastné spracovanie Obrázok 1 popisuje integráciu v strategickom plánovaní - základné väzby medzi jeho prvkami – PRM a jeho štruktúra, existujúce a budúce mestské politiky, Integrovaná územná stratégia Funkčnej mestskej oblasti BB, územný plán, programový rozpočet mesta (n+2) a prepojenia na krátkodobý strategický plánovací a vykonávací dokument – Akčný plán (n+2).
Územný plán predstavuje dlhodobý plánovací dokument, Program rozvoja a mesta, mestské rozvojové politiky a Integrovaná územná stratégia predstavujú strednodobé plánovacie dokumenty (7 rokov) a Akčný plán a programový rozpočet (s priemetom akcií PRM a politík – projektov a aktivít – predstavujú krátkodobý plánovací dokument (1+2 roky).
Samospráva mesta už počas prípravy tohto strategického dokumentu začala zmeny v strategickom plánovaní a už pre rok 2024 sa zladila a prispôsobila štruktúru programového rozpočtu s navrhovanou štruktúrou 11 strategických oblastí PRM, čo prispelo ku vytvoreniu prvého základu pre integrovaný a jednotný systém strategického plánovania, monitorovania a hodnotenia. Previazanie strednodobého a dlhodobého strategického a územného plánovania
Pri plánovaní a vykonávaní transformácie strategického plánovania je nevyhnutné výraznejšie uplatňovať viacgeneračný pohľad na želanú budúcnosť mesta, ktorý výrazne presahuje existujúce politické cykly vo verejnej správe. Ciele udržateľného rozvoja nie je možné efektívne dosahovať mnohokrát izolovanými úzko sektorovými politikami a krátkodobými intervenciami. Súčasťou integrovaného prístupu je preto aj postupná transformácia a previazanie strednodobého a dlhodobého strategického a územného plánovania ako predpoklad pre udržateľné zvyšovanie konkurencieschopnosti, atraktivity, odolnosti a udržateľnosti územia.
Obrázok 2 (odkaz)
Zdroj: Vlastné spracovanie
Obrázok 2 popisuje postupnú integráciu a transformáciu procesov strategického a územného plánovania v kontexte platnej legislatívy. Počas integračnej fázy navrhovanej na roky 2024-2026 sa budú zosúlaďovať, štandardizovať existujúce a dopĺňať nové politiky mesta, kde po ich harmonizácii sa navrhuje v závere roka 2024 vykonať súvisiaca aktualizácia PRM.
Súčasťou procesu zlaďovania a dopĺňania politík bude aj príprava Dlhodobej vízie rozvoja mesta Banská Bystrica do roku 2050 (ďalej len „DVR“), ktorá by zohľadnila aktualizácie, nové vypracované politiky mesta i celkový aktuálny vývoj celospoločenských, geopolitických a environmentálnych výziev s dopadmi na budúcnosť územia mesta.
V strategickej dimenzii DVR zohľadní aj výzvy a kľúčové politiky regionálneho a mestského rozvoja vrátane rozvoja vidieka relevantného pre mesto Banskú Bystricu z pohľadu jadrového mesta MFO a aj ako pozície krajského mesta v kontexte celého Bansko-bystrického kraja a jeho budúcnosti aj z pohľadu celoslovenského a stredoeurópskeho.
V územnej dimenzii bude DVR reflektovať východiská pre nové územnoplánovacie dokumenty v zmysle platnej legislatívy z pohľadu územných vzťahov mesta. V kontexte budúcich sociálno-ekonomických potrieb rozvoja územia mesta a posilňovania jeho konkurencieschopnosti a odolnosti bude DVR vytvárať rámce pre zhodnocovanie rozvojového územného potenciálu s rešpektovaním princípov udržateľnosti.Zladenie programovacích cyklov v strategickom plánovaní s národnou a európskou úrovňou
Realita existujúceho systému financovania územnej samosprávy na Slovensku vytvára očakávania, že podstatnú časť financovania pre rozvojové projekty na území mesta Banská Bystrica bude možné realizovať primárne z externých verejných zdrojov, predovšetkým z Európskych štrukturálnych a investičných fondov (ďalej len “EŠIF”):
• návrh PRM a míľniky jeho aktualizácie reflektujú programový cyklus Európskej únie s možným priemetom rozvojových potrieb mesta v rámci strednodobej aktualizácie Programu Slovensko i prípravy novej Politiky súdržnosti EÚ po roku 2027 pre nové programové obdobie po roku 2028,
• súbežne s prípravou a realizáciou PRM prebieha aktualizácia a implementácia Integrovanej územnej stratégie funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica na obdobie 2022 – 2027 (ďalej len “IÚS BB”, aktuálna verzia 2.0.), ktorá je implementačnou stratégiou Funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica pre využívanie EÚ fondov a finančných nástrojov EÚ.
Obrázok (odkaz)
Zdroj: Vlastné spracovanie
Obr. 3 popisuje základný časový rámec a míľniky pre transformáciu strategického plánovania na úrovni mesta z pohľadu zladenia programového cyklu mesta, Slovenskej republiky a Európskej únie. Navrhované míľniky definujú časový rámec a vytvárajú funkčný priestor pre účinnejšie navrhovanie a zapracovanie rozvojových priorít a strategických projektov mesta v zmysle princípov subsidiarity a viacúrovňového riadenia do programových dokumentov Slovenskej republiky v kontexte čerpania EŠIF. V rámci medzinárodnej spolupráce si mesto môže vytvárať významný priestor pre získavanie dodatočnej a adresnej pomoci priamo zo zdrojov EÚ nad rámec národnej alokácie v rámci Partnerskej dohody. Predmetom zladenia procesov je nielen časová harmonizácia, ale aj tematická koncentrácia a strategická priorizácia v zmysle podporovaných aktivít zo strany Európskej únie.
Aktuálnou výzvou do blízkej budúcnosti je účinnejšie prepájanie prípravy a vykonávania PRM a IÚS mesta Banská Bystrica na strategické a projektové plánovanie na úrovni Banskobystrického samosprávneho kraja (PHRSR a IÚS BBSK), kde sa na územne (mesto a jeho okolie) prekrývajú kompetencie, stratégie a finančné nástroje viacerých inštitúcií štátnej správy a regionálnej a miestnej samosprávy. Súčasťou prípravy, aktualizácie a vykonávania PRM je aj príprava, aktualizácia a vykonávanie Integrovanej územnej stratégie Funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica (ďalej len „IÚS“), ktorá definuje rozvojové priority a strategické projekty pre širšie územie mesta Banská Bystrica v kontexte čerpania Európskych štrukturálnych a investičných fondov určených pre udržateľný mestský (urbánny) rozvoj.
Funkčná mestská oblasť Banská Bystrica (ďalej len „FMO“) je tvorená (jadrovým) mestom Banská Bystrica a jeho spádovými 17-imi obcami. V zmysle novej legislatívy EÚ a nového programového obdobia 2021 – 2027 má mestská samospráva prostredníctvom podpory udržateľného mestského rozvoja z fondov EÚ jednoduchší prístup k financovaniu svojich špecifických rozvojových potrieb prostredníctvom Kooperačnej rady FMO BB. Základný popis strategického dokumentu Strategický dokument PRM Banská Bystrica 2030 vytvára rámec pre komplexný rozvoj mesta na roky 2024 – 2030 vo všetkých oblastiach, ktoré sa dotýkajú života v meste . Je rozdelený do niekoľkých častí a vybrané obsiahlejšie časti PRM Banská Bystrica 2030 tvoria samostatné prílohy hlavného dokumentu.
PRM Banská Bystrica 2030 tvorí hlavný dokument členený do jednotlivých kapitol (Úvod, Charakteristika územia a východisková situácia , Vízia a Strategicko-programová časť, Realizačná časť, Finančná časť, Záver) a prílohy (Analýza východiskovej situácie, Databáza a katalóg akcií so zaradením zámerov Integrovaných územných investícií a Akčný plán PRM na roky 2024-2026 a ďalšie technické prílohy). Úvod predstavuje zhrnutie dokumentu a základné informácie o strategickom dokumente. Analytické zhrnutie - charakteristika územia a východisková situácia obsahuje súhrnné hodnotenie a analýzu východiskovej situácie mesta Banská Bystrica, odhad budúceho vývoja územia mesta, možné riziká a ohrozenia v nadväznosti na existujúce stratégie, koncepcie alebo využívanie vnútorného potenciálu územia, jeho limitov a rozvoja či definovanie podmienok udržateľného rozvoja mesta. Strategicko-programová časť obsahuje víziu, strategický rámec rozvoja mesta a programovú časť pri zohľadnení vnútorných špecifík územia s rešpektovaním princípov regionálnej a urbánnej politiky, aby sa dosiahol vyvážený a udržateľný rozvoj územia a kvalita života obyvateľov mesta Banská Bystrica.
Túto kapitolu tvorí:
• Strategická časť – vízia –popisuje priebežné výsledky a závery procesu prípravy vízie a obsahuje návrh vízie v kontexte implementácie PRM BB 2030
• Strategická časť – strategický rámec – určuje rámec pre strategické priority, strategické oblasti a strategické ciele,
• Programová časť – popisuje strategické a špecifické ciele v kontexte očakávaných zmien, navrhuje strategické projekty, indikatívne akcie a kľúčové ukazovatele, navrhuje garantov za MsÚ a kľúčových partnerov v území relevantných pre implementáciu jednotlivých cieľov a politík Realizačná časť popisuje implementačný rámec PRM Banská Bystrica 2030.
Zameriava sa na inštitucionálne a organizačné aspekty zabezpečenia plnenia PRM Banská Bystrica 2030, navrhuje systém územnej spolupráce, systém monitoringu a hodnotenia, riziká implementácie, časový rámec realizácie, mechanizmus tvorby ročných akčných plánov a mechanizmus aktualizácie PRM Banská Bystrica 2030. Finančná časť popisuje finančný rámec prípravy a implementácie strategických projektov a akcií, zdroje financovania, odhady nákladov na implementáciu.
Záver dokumentu a prílohy tvoria poslednú časť strategického dokumentu. Aplikácia hlavných zásad regionálnej politiky a politiky súdržnosti Európskej únie Partnerstvo – všetci sociálno-ekonomickí partneri (národné, regionálne a miestne inštitúcie verejnej správy, podnikateľský sektor, sektor celoživotného vzdelávania, neziskový sektor a subjekty občianskej spoločnosti atď.), ktorí sa aktívne podieľali na plánovaní a budú sa podieľať na realizácií investícií ako aj na všetkých ostatných projektoch (detailnejší popis je v časti PRM venovanej systému územnej spolupráce) Subsidiarita – rozhodovanie sa realizuje na najnižšej praktickej úrovni.
Programovanie a strategické plánovanie – všetky navrhované intervencie sú v súlade s ucelenou schválenou dlhodobou stratégiou rozvoja mesta, ktorá kladie dôraz na komplexné posúdenie a riešenie problémových/strategických oblastí rozvoja mesta a regiónov. Doplnkovosť – navrhované intervencie môžu byť komplementárne k iným realizovaným alebo pripravovaným intervenciám, financovanie môže byť doplnkové z EÚ zdrojov. Koncentrácia – plánované intervencie sa sústreďujú do strategických priorít, tém alebo vybraných území mesta na realizáciu strategických projektov a akcií. PRM Banská Bystrica 2030 je strategický dokument, ktorý má charakter strategického rámca ako otvorenej, flexibilnej koncepcie, schopnej reagovať na aktuálne zmeny východiskových podmienok, ktorého realizácia je pravidelne monitorovaná a hodnotená a je skutočne živým dokumentom s možnosťou aktualizácie.
Kontext prípravy Účelom PRM Banská Bystrica 2030 je vytvoriť strategický rámec pre takú rozvojovú stratégiu mesta, ktorá vyjadruje ekonomické a sociálne záujmy jej občanov a zároveň je v súlade so strategickými dokumentami Európskej únie a ďalšími relevantnými medzinárodnými strategickými dokumentami s účasťou Slovenskej republiky, ďalej s prijatými koncepciami štátu príp. rezortnými stratégiami, napr. so záujmami ochrany prírody a krajiny, životného prostredia, kultúrneho dedičstva, so stratégiou rozvoja príslušného mikroregiónu, a pod. PRM Banská Bystrica 2030 svojou realizáciou prispieva k dlhodobému vyváženému rozvoju mesta.
Technická pomoc medzinárodných inštitúcií Pri príprave IÚS (s procesným a obsahovým presahom na prípravu PRM) získalo mesto Banská Bystrica v rokoch 2023 a 2024 pilotnú technickú pomoc od Európskej komisie - Európskeho riaditeľstva pre mestskú a regionálnu politiku (DG REGIO) a expertnej pomoci Spoločného výskumného centra (JRC – Joint Research Centre), Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD – Organisation for Economic Co-operation and Development) a Skupiny Svetovej Banky (WBG – World Bank Group). Posúdenie strategického dokumentu v zmysle legislatívy Strategický dokument prešiel posudzovaním vplyvov na životné prostredie v súlade so zákonom č.24/2206 Z. z. podľa paragrafu 7 ods. 5 zákona o EIA (Program hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja mesta Banská Bystrica na roky 2024 – 2030 s výhľadom do roku 2050 | Enviroportál (enviroportal.sk).
Zdieľať