Changes at "SWOT analýza mesta Banská Bystrica "
Telo (Slovenčina)
- -Silné stránky Slabé stránky
- -• existencia stabilizovaných firiem
- -• záujem vedenia mesta zlepšiť stav dopravy v meste
- -• podpora cestovného ruchu v meste a v regióne
- -• vysoký podiel zelene v meste a okolí
- -• bohaté a rozmanité kultúrne dedičstvo (hnuteľné i nehnuteľné pamiatkové objekty, nehmotné kultúrne dedičstvo)
- -• mesto ako dejisko a organizátor kultúrno-spoločenského diania v celoslovenskom i medzinárodnom rozmere
- -• budovanie a rekonštrukcia detských ihrísk, rekonštrukcia verejných priestranstiev
- -• kvalitná sieť sociálnych služieb s potenciálom ďalšieho rozvoja
- -• finančná podpora štátu na vybrané zariadenia sociálnych služieb
- -• aktívny prístup miestnej samosprávy realizujúci konkrétne systematické kroky vedúce k zlepšeniu riešenia životných situácií obyvateľov mesta (napr. inštitút OP)
- -• kvalifikovanosť personálu v jestvujúcich sociálnych službách
- -• existujúca charitatívna činnosť cirkevných inštitúcií a MVO
- -• významné centrum vzdelávania
- -• bohatá záujmová činnosť v mimo vyučovacom čase v základných školách
- -• dobrá dostupnosť prírodného prostredia
- -• vysoký rekreačný potenciál
- -• množstvo športových areálov na území mesta vo vlastníctve mesta
- -• rozmanitosť športového vyžitia v meste
- -• spolupráca všetkých bezpečnostných zložiek na území mesta
- -• poskytovanie komplexných, kvalitných a rýchlo dostupných služieb pre občanov na jednom mieste
- -• otvorená a transparentná samospráva
- -• zavedenie participatívneho rozpočtovania – účasť občanov na rozhodovaní o použití prostriedkov z rozpočtu mesta
- -• komunikácia a identita mesta
- -• zavedený systém programového rozpočtu a akčného plánovania
- -• členstvo v Iniciatíve pre otvorené vládnutie a aktivity OGP Local • nedostatočná propagácia mesta navonok, mesta ako územia vhodného pre investovanie
- -• nevypracované komplexné investorské portfólio
- -• nedostatočná ponuka stimulov pre investovanie a podnikanie
- -• nepriaznivý technický a prevádzkový stav pamiatkových objektov - nedostatočná obnova národných kultúrnych pamiatok, pamiatkových objektov
- -• nedostatočné využívanie energií z obnoviteľných zdrojov
- -• nízka ponuka verejných nájomných bytov a ich dostupnosť pre cieľové skupiny, najmä mladé rodiny a seniorov
- -• nedostatočná kvalita koncepcií rozvoja škôl
- -• limitované zdroje interných finančných prostriedkov
- -• absencia komplexného informačného systému o území a informačného systému o výstavbe
- -• komplikované majetkovoprávne vzťahy v území - množstvo vlastníkov a nevysporiadané pozemky časová náročnosť procesov s výnimkou centra mesta, absencia kvality verejných urbánnych priestorov
- -• nedostatočné pokrytie mesta kamerovým systémom
- -• nedostatočná interná komunikácia zamestnancov v rámci organizačnej štruktúry
- -Príležitosti Ohrozenia
- -• rozvoj high-tech sektora, rozvoj informačných technológií v zdravotníctve a službách
- -• smerovanie politík EÚ (podpora výskumu, vývoja, rozvoja inovácií, informačných technológií, ...)
- -• letecké spojenie – Letisko Sliač
- -• podpora inovácií v cestovnom ruchu
- -• existencia tematických turistických trás
- -• rozvoj nových druhov sociálnych služieb
- -• vytváranie partnerstiev a spolupráce pri poskytovaní sociálnych služieb
- -• zapájanie škôl do projektov a získavanie mimo rozpočtových zdrojov
- -• zavádzanie nových technológií do edukačného procesu
- -• stavebné sporenie dostupné aj pre spoločenstvá vlastníkov bytov
- -• zákon o štátnom fonde rozvoja bývania a angažovanosť štátu
- -• povinná energetická certifikácia objektov
- -• postupné zvyšovanie podielu separovaného odpadu v súlade so zákonom o odpadoch
- -• využívanie zákonných možností v oblasti výsadby náhradnej zelene, ktoré poskytuje zákon 543/2002 o ochrane prírody a krajiny
- -• projekty cezhraničnej spolupráce v oblasti kultúrnej výmeny - integrálna súčasť európskeho kultúrneho priestoru
- -• možnosť čerpania finančných prostriedkov z fondov EÚ, prípadne z iných zdrojov
- -• podpora štátu v oblasti bezpečnostných opatrení
- -• revitalizácia pamiatkových objektov za účelom využitia pre inovatívne formy kultúry v meste
- -• rozširovanie e-Governmentu na mestskej úrovni v prospech občanov, podnikateľov a ďalších subjektov pôsobiacich na území mesta
- -• bezbariérová a bezpečná elektronická samospráva
- -• budovanie vzťahov za účelom zlepšenia spolupráce s organizáciami tretieho sektora a SEP • nedostatočné investície do výskumu a vývoja a pokles rozvojového potenciálu, technologické zaostávanie firiem
- -• odliv kvalifikovanej pracovnej sily z územia mesta
- -• pomalý rast kvality služieb, rýchly rast cien produktov a služieb
- -• nedostatočne využité atraktívne prírodné prostredie na prezentáciu moderného atraktívneho mesta v podhorskom prostredí
- -• neadekvátny pomer ceny a kvality služieb CR
- -• nepriaznivé dôsledky zmeny klímy
- -• nízke environmentálne povedomie obyvateľov
- -• demografické zmeny, proces starnutia obyvateľstva, pokles pôrodnosti a nízky podiel detskej zložky (s výnimkou rómskeho obyvateľstva), vysoká rozvodovosť a vysoký počet jednorodičovských domácností
- -• zvyšovanie nákladovosti sociálnych služieb a riziko ich udržateľnosti
- -• nedostatok učiteľov na vyučovanie najmä prírodovedných predmetov
- -• nárast počtu výchovných problémov detí a mládeže, nárast negatívneho až agresívneho správania detí a mládeže v škole aj v mimo školy zvyšujúci sa počet detí a žiakov zo sociálne nepodnetného prostredia
- -• nezáujem ekonomicky aktívneho obyvateľstva o vlastný rozvoj, nepochopenie potreby celoživotného vzdelávania
- -• zmenšovanie zelených plôch v obytných zónach z dôvodu budovania parkovacích plôch
- -• problémy sídlisk: monofunkčnosť, technické závady budov, problémy s parkovaním, nedostatočná úprava a údržba voľných plôch, nevybavený parter, neestetický vzhľad bytových domov, nedostatok zariadení občianskej vybavenosti
- -• pasívny spôsob života – pasívne trávenie voľného času detí, mládeže i dospelých
- -• limitované zdroje externých finančných prostriedkov
- -• časté a nepredvídateľné zmeny v legislatíve, časová náročnosť na prípravu projektovej dokumentácie, majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov, stavebné povolenia
- -• nezáujem občanov o veci verejné
- -Zdroj: vlastné spracovanie
-
+
Silné stránky
• existencia stabilizovaných firiem
• záujem vedenia mesta zlepšiť stav dopravy v meste
• podpora cestovného ruchu v meste a v regióne
• vysoký podiel zelene v meste a okolí
• bohaté a rozmanité kultúrne dedičstvo (hnuteľné i nehnuteľné pamiatkové objekty, nehmotné kultúrne dedičstvo)
• mesto ako dejisko a organizátor kultúrno-spoločenského diania v celoslovenskom i medzinárodnom rozmere
• budovanie a rekonštrukcia detských ihrísk, rekonštrukcia verejných priestranstiev
• kvalitná sieť sociálnych služieb s potenciálom ďalšieho rozvoja
• finančná podpora štátu na vybrané zariadenia sociálnych služieb
• aktívny prístup miestnej samosprávy realizujúci konkrétne systematické kroky vedúce k zlepšeniu riešenia životných situácií obyvateľov mesta (napr. inštitút OP)
• kvalifikovanosť personálu v jestvujúcich sociálnych službách
• existujúca charitatívna činnosť cirkevných inštitúcií a MVO
• významné centrum vzdelávania • bohatá záujmová činnosť v mimo vyučovacom čase v základných školách
• dobrá dostupnosť prírodného prostredia • vysoký rekreačný potenciál
• množstvo športových areálov na území mesta vo vlastníctve mesta
• rozmanitosť športového vyžitia v meste • spolupráca všetkých bezpečnostných zložiek na území mesta
• poskytovanie komplexných, kvalitných a rýchlo dostupných služieb pre občanov na jednom mieste
• otvorená a transparentná samospráva
• zavedenie participatívneho rozpočtovania – účasť občanov na rozhodovaní o použití prostriedkov z rozpočtu mesta
• komunikácia a identita mesta
• zavedený systém programového rozpočtu a akčného plánovania
• členstvo v Iniciatíve pre otvorené vládnutie a aktivity OGP LocalSlabé stránky
• nedostatočná propagácia mesta navonok, mesta ako územia vhodného pre investovanie
• nevypracované komplexné investorské portfólio
• nedostatočná ponuka stimulov pre investovanie a podnikanie
• nepriaznivý technický a prevádzkový stav pamiatkových objektov - nedostatočná obnova národných kultúrnych pamiatok, pamiatkových objektov
• nedostatočné využívanie energií z obnoviteľných zdrojov • nízka ponuka verejných nájomných bytov a ich dostupnosť pre cieľové skupiny, najmä mladé rodiny a seniorov
• nedostatočná kvalita koncepcií rozvoja škôl
• limitované zdroje interných finančných prostriedkov
• absencia komplexného informačného systému o území a informačného systému o výstavbe
• komplikované majetkovoprávne vzťahy v území - množstvo vlastníkov a nevysporiadané pozemky časová náročnosť procesov s výnimkou centra mesta, absencia kvality verejných urbánnych priestorov
• nedostatočné pokrytie mesta kamerovým systémom
• nedostatočná interná komunikácia zamestnancov v rámci organizačnej štruktúryPríležitosti
• rozvoj high-tech sektora, rozvoj informačných technológií v zdravotníctve a službách
• smerovanie politík EÚ (podpora výskumu, vývoja, rozvoja inovácií, informačných technológií, ...)
• letecké spojenie – Letisko Sliač
• podpora inovácií v cestovnom ruchu
• existencia tematických turistických trás
• rozvoj nových druhov sociálnych služieb
• vytváranie partnerstiev a spolupráce pri poskytovaní sociálnych služieb
• zapájanie škôl do projektov a získavanie mimo rozpočtových zdrojov
• zavádzanie nových technológií do edukačného procesu
• stavebné sporenie dostupné aj pre spoločenstvá vlastníkov bytov
• zákon o štátnom fonde rozvoja bývania a angažovanosť štátu
• povinná energetická certifikácia objektov • postupné zvyšovanie podielu separovaného odpadu v súlade so zákonom o odpadoch
• využívanie zákonných možností v oblasti výsadby náhradnej zelene, ktoré poskytuje zákon 543/2002 o ochrane prírody a krajiny
• projekty cezhraničnej spolupráce v oblasti kultúrnej výmeny - integrálna súčasť európskeho kultúrneho priestoru
• možnosť čerpania finančných prostriedkov z fondov EÚ, prípadne z iných zdrojov
• podpora štátu v oblasti bezpečnostných opatrení
• revitalizácia pamiatkových objektov za účelom využitia pre inovatívne formy kultúry v meste
• rozširovanie e-Governmentu na mestskej úrovni v prospech občanov, podnikateľov a ďalších subjektov pôsobiacich na území mesta
• bezbariérová a bezpečná elektronická samospráva
• budovanie vzťahov za účelom zlepšenia spolupráce s organizáciami tretieho sektora a SEPOhrozenia
• nedostatočné investície do výskumu a vývoja a pokles rozvojového potenciálu, technologické zaostávanie firiem
• odliv kvalifikovanej pracovnej sily z územia mesta • pomalý rast kvality služieb, rýchly rast cien produktov a služieb
• nedostatočne využité atraktívne prírodné prostredie na prezentáciu moderného atraktívneho mesta v podhorskom prostredí
• neadekvátny pomer ceny a kvality služieb CR
• nepriaznivé dôsledky zmeny klímy
• nízke environmentálne povedomie obyvateľov
• demografické zmeny, proces starnutia obyvateľstva, pokles pôrodnosti a nízky podiel detskej zložky (s výnimkou rómskeho obyvateľstva), vysoká rozvodovosť a vysoký počet jednorodičovských domácností
• zvyšovanie nákladovosti sociálnych služieb a riziko ich udržateľnosti
• nedostatok učiteľov na vyučovanie najmä prírodovedných predmetov
• nárast počtu výchovných problémov detí a mládeže, nárast negatívneho až agresívneho správania detí a mládeže v škole aj v mimo školy zvyšujúci sa počet detí a žiakov zo sociálne nepodnetného prostredia • nezáujem ekonomicky aktívneho obyvateľstva o vlastný rozvoj, nepochopenie potreby celoživotného vzdelávania
• zmenšovanie zelených plôch v obytných zónach z dôvodu budovania parkovacích plôch
• problémy sídlisk: monofunkčnosť, technické závady budov, problémy s parkovaním, nedostatočná úprava a údržba voľných plôch, nevybavený parter, neestetický vzhľad bytových domov, nedostatok zariadení občianskej vybavenosti
• pasívny spôsob života – pasívne trávenie voľného času detí, mládeže i dospelých
• limitované zdroje externých finančných prostriedkov
• časté a nepredvídateľné zmeny v legislatíve, časová náročnosť na prípravu projektovej dokumentácie, majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov, stavebné povolenia
• nezáujem občanov o veci verejné
Zdroj: vlastné spracovanie
Zdieľať