Pripomienkovací proces finálneho návrhu PRM 2030
Pripomienkovací proces Programu rozvoja mesta Banská Bystrica 2030
Changes at "ŠPECIFICKÝ CIEĽ 6.1.1. Prepájať aktérov, procesy a infraštruktúru v oblasti sociálnej a zdravotnej starostlivosti a podpory zdravia"
Telo
- -["Očakávaná zmena Mesto svojimi aktivitami reaguje na zložitú situácia slabo previazaných systémov sociálnej a zdravotnej starostlivosti na Slovensku a pre poskytovanie efektívnych služieb orientovaných na potreby obyvateľa mesta vyvíja aktivity smerujúce ku lepšej spolupráci poskytovateľov takýchto služieb, napomáha zlaďovaniu a prepájaniu jednotlivých procesov a spoluvytvára súvisiacu podpornú verejnú infraštruktúru. Rôznorodé potreby obyvateľov mesta si vyžadujú integrovaný a komplexný prístup, preto zainteresované strany efektívne spolupracujú (napr. poskytovatelia zdravotnej a sociálnej starostlivosti, rôzne komunitné, súkromné a verejné inštitúcie). \nTo si vyžaduje nielen harmonizáciu procesov a postupov, ale aj postupné strategické a zdieľané využitie a prepájanie infraštruktúry na zabezpečenie dostupnosti a kvality starostlivosti. Keďže populácia mesta sa neustále diverzifikuje, permanentnou výzvou pre všetkých aktérov je vytváranie flexibilného a efektívneho systému, ktorý reaguje a prispôsobuje sa neustále vyvíjajúcim sa potrebám obyvateľov mesta, kde občan je v strede systému.\nStrategické intervencie a indikatívne akcie\n• INOVATÍVNE MESTO - medzisektorové inovačné partnerstvá (väzba na oblasti RIS3 - zdravotníctvo, digitalizácia, zdravé potraviny - integrácia služieb, nové technológie a prístupy, smart služby...) \n• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život \n• Fyzická a virtuálna integrácia služieb (napr. vytvorenie podporného informačného systému - digitálna platforma pre podporu integrácie služieb, cesty koordinovanej starostlivosti, prepojenie na komunitné centrá v mestských častiach, telemedicína, inovatívne formy financovania...)\n• Zapájanie členov komunity do plánovania a poskytovania služieb, získavanie spätnej väzby a hodnotenie kvality služieb \n• Vypracovanie Koncepcie integrovaných sociálnych a zdravotných služieb a podpory zdravia\nGarant za MsÚ\n• Odbor sociálnych vecí\nKľúčoví aktéri \n• Verejní a neverejní poskytovatelia sociálnych služieb, služieb zdravotnej starostlivosti a podpory zdravia na území mesta a v jeho okolí\n• Organizácie záujmovej samosprávy \n• Neziskové organizácie (napr. komunitne orientované organizácie, charity, SČK,...) \n• Miestne komunity \n \nŠPECIFICKÝ CIEĽ 6.1.2. Iniciovať programy zdravia zamerané na zdravé potraviny a zdravý životný štýl \nOčakávaná zmena Spolupráca všetkých relevantných strán sa zameriava na nové komplexné programy podpory zdravia a zdravého životného štýlu v meste, ktoré zahŕňajú nielen podporu spotreby kvalitných (čistých a preferenčne miestne produkovaných) potravín s vysokými výživnými hodnotami, ale aj integráciu pravidelnej fyzickej aktivity, duševnej pohody a súvisiaceho udržateľného mestského/životného prostredia. \nAktivity zahŕňajú partnerstvá s miestnymi podnikateľmi, súkromnými a verejnými zariadeniami spoločného stravovania, školami a komunitnými organizáciami s cieľom podporovať prístup k čerstvým, kvalitným a cenovo dostupným potravinám. Vzdelávacie kampane prispôsobené rôznym skupinám obyvateľov poskytujú praktické informácie o výžive a varení spolu s iniciatívami propagujúcimi fyzické aktivity, ako sú celomestské fitness výzvy, pešie skupiny a rozvoj prístupných zelených plôch na športové aktivity a rekreáciu. Programy sú inkluzívne, berú do úvahy rôzne sociálno-ekonomické zázemie, kultúrne preferencie a životný štýl obyvateľov mesta. \nPodpora duševného zdravia sa realizuje prostredníctvom workshopov a sietí komunitných iniciatív, pričom sa rešpektuje súvislosť duševného zdravia a fyzickej pohody a kvality mestského prostredia. Tieto programy nemajú za cieľ len zlepšovať individuálne zdravie obyvateľov, ale podporujú aj širšiu kultúru zdravého životného štýlu a pohody v rámci mestskej komunity, čím celkove prispievajú k vitalite a odolnosti mesta.\nStrategické intervencie a indikatívne akcie\n• INOVATÍVNE MESTO - medzisektorové inovačné partnerstvá (väzba na oblasti RIS3 - zdravotníctvo, digitalizácia, zdravé potraviny - integrácia služieb, nové technológie a prístupy, smart služby...) – kvalitnejšie, konkurencieschopné a nové služby - prepájanie neverejných a verejných poskytovateľov služieb (napr. služby v kuratele BBSK a pod.)\n• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život (napr. prepájanie ekosystémových služieb – produktov okolia mesta/vidieka so spotrebou v meste v oblasti zdravých potravín a zdravého životného štýlu)\n• Podpora existujúcich podujatí a ďalších diferencovaných aktivít na podporu spotreby čistých a kvalitných, preferenčne miestne produkovaných potravín (Otváranie Bánoša, Radvanský Jarmok,…)\n• Vzdelávacie kampane zdravej výživy (kurzy varenia, workshopy o výžive, informačné kampane komunitných centier, online platforiem a škôl - školské záhrady, vzdelávanie o výžive v učebných osnovách, programy zdravého stravovania…)\n• Partnerstvá s miestnymi podnikmi a reštauráciami (varenie zdravších jedál, používanie surovín z miestnych zdrojov, nutričné informácie a informácie o pôvode jedla)\n• Fitness a wellness programy (komunitné podujatia, spolupráca s poskytovateľmi, vytváranie bezpečných chodníkov a cestičiek pre chôdzu, beh a cyklistiku)\n• Zakladanie mestských komunitných záhrad a rozvíjanie poľnohospodárstva podporovaného komunitou (CSA) \n• Motivačné programy pre zdravší životný štýl ako napríklad zľavy alebo cenové zvýhodnenia na služby zdravia v meste… \n• Podpora zlepšenia dostupnosti preventívnych zdravotných prehliadok a služieb (napr. v komunitných centrách, poradenstvo…)\n• Podpora prevencie a podpory zdravia s využitím nových technológií a aplikácií (mobilné aplikácie na sledovanie výživy, cvičenia a pohybu, zdravotná výchova, zapojenie komunity)\n• Vypracovanie Koncepcie integrovaných sociálnych a zdravotných služieb a podpory zdravia\nGarant za MsÚ\n• Odbor sociálnych vecí\nKľúčoví aktéri \n• Verejní a neverejní poskytovatelia sociálnych služieb, služieb zdravotnej starostlivosti a podpory zdravia \n• Regionálny úrad verejného zdravotníctva a iné inštitúcie verejnej správy\n• Organizácie záujmovej samosprávy \n• Neziskové organizácie \n• Miestne komunity \n• Producenti miestnych potravín, služieb a produktov \n \nSTRATEGICKÝ CIEĽ 6.2. Vytvárať podmienky pre dostupné bývanie \nOčakávaná zmena\nPodpora dostupného bývania v meste je dôležitým prvkom pri zabezpečovaní blahobytu a stability obyvateľov mesta i samotnej kvality života a atraktivity územia. Kvôli historickému charakteru urbanizácie a eskaláciou cien nehnuteľností v posledných rokoch sa cenovo dostupné a primerané bývanie stáva v meste naliehavým problémom, ktorý určuje kvalitu života obyvateľov a stabilizáciu mladej generácie (obyvateľstva v produktívnom veku) v meste alebo aj možnosti stabilizácie pracovníkov vo vybraných verejných službách, ktoré sú pre mesto mimoriadne kritické (napr. pracovníci v sektoroch školstva, sociálnych služieb a zdravotníctva). \nNa vyriešenie rastúceho problému je nevyhnutná nová politika a programy na podporu bývania, ktoré ponúkajú celý rad riešení od dotovaného bývania a pomoci pri prenájme až po podporné služby pre ohrozené skupiny obyvateľstva, akými sú napr. bezdomovci, rodiny s nízkymi príjmami a starší ľudia. Tieto programy reflektujú nielen základnú ľudskú potrebu – prístrešie – ale prispievajú aj k celkovej sociálno-ekonomickej stabilite mesta. Efektívna podpora bývania v meste zahŕňa prístup založený na spolupráci, zapojenie a usmerňovanie štátnych nástrojov podpory, spoluprácu s neziskovými organizáciami a a komunitnými skupinami spolupracujúcimi na vytváraní udržateľného a inkluzívneho prostredia pre všetkých obyvateľov mesta.\nKľúčový ukazovateľ \n• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života \n• Agregovaný ukazovateľ - Index kvality verejných služieb \nSúvisiaca sektorová politika, koncepcia/stratégia: \n• Program rozvoja bývania mesta Banská Bystrica na roky 2015 – 2020\n• Koncepcia rozvoja bývania (v príprave)\nNavrhovaná integrovaná stratégia:\n• Stratégia inklúzie mesta Banská Bystrica \n \nŠPECIFICKÝ CIEĽ 6.2.1. Vytvárať podmienky pre výstavbu nových bytov a dostupnosť nájomného bývania pre mladých ľudí a pre ohrozené skupiny obyvateľov \nOčakávaná zmena Podpora nájomného bývania pre mladých ľudí a ohrozené skupiny obyvateľstva je spolu s cielenou podporou výstavby nových bytov je dôležitou súčasťou mestského rozvoja, územného a strategického plánovania s cieľom spoluvytvárania atraktivity mesta a podpory inklúzie. Krajské mesto je centrom príležitostí a priťahuje mladých odborníkov, podnikateľov, študentov a rôznorodé skupiny, ktoré hľadajú viacej príležitostí pre svoju budúcnosť prepojenú s dostupným bývaním v krajskom meste. \nK riešeniam tohto problému sú vypracované cielené programy a podporné opatrenia ako napríklad implementácia politík, ktoré podporujú rozvoj cenovo dostupných nájomných jednotiek, ponuka dotácií alebo finančnej pomoci pre nájomníkov s nižšími príjmami a stimulácia výstavby nových bytov prispôsobených potrebám pre rôzne skupiny obyvateľov. Takéto iniciatívy prispievajú k sociálnej a ekonomickej stabilite mestského prostredia, jeho atraktivite a prosperite, pričom zabezpečujú, aby mesto zostalo dostupným a spravodlivým priestorom pre všetkých obyvateľov bez ohľadu na ich vek alebo sociálno-ekonomické postavenie.\nStrategické intervencie a indikatívne akcie\n• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb – prepájanie silných stránok verejného a súkromného sektora a pod... \n• Vypracovanie politiky v oblasti rozvoja a podpory bývania v meste (prioritne pre potreby sektorov verejných služieb v kritickej situácii v meste, podpora bývania pre mladých a ohrozené skupiny obyvateľstva, podpora bývania pre pracovníkov v dôležitých povolaniach pre poskytovanie verejných služieb mesta, budovanie mestského bytového fondu, inovatívne formy riešenia bývania pre rôzne cieľové skupiny, spolupráca so súkromným sektorom, model financovania výstavby a spravovania nájomných bytov, rôzne PPP projekty,... )\n• Model financovania výstavby, modernizácie a spravovania nájomných bytov \n• Cielené programy podpory bývania \nGarant za MsÚ\n• Odbor architekta mesta\nKľúčoví aktéri \n• Verejní a súkromní investori\n• Neziskové organizácie \n• Miestne komunity \n• Verejné inštitúcie a organizácie \n• Financujúce organizácie a inštitúcie "]
-
+["
Očakávaná zmena
Mesto svojimi aktivitami reaguje na zložitú situácia slabo previazaných systémov sociálnej a zdravotnej starostlivosti na Slovensku a pre poskytovanie efektívnych služieb orientovaných na potreby obyvateľa mesta vyvíja aktivity smerujúce ku lepšej spolupráci poskytovateľov takýchto služieb, napomáha zlaďovaniu a prepájaniu jednotlivých procesov a spoluvytvára súvisiacu podpornú verejnú infraštruktúru. Rôznorodé potreby obyvateľov mesta si vyžadujú integrovaný a komplexný prístup, preto zainteresované strany efektívne spolupracujú (napr. poskytovatelia zdravotnej a sociálnej starostlivosti, rôzne komunitné, súkromné a verejné inštitúcie).
To si vyžaduje nielen harmonizáciu procesov a postupov, ale aj postupné strategické a zdieľané využitie a prepájanie infraštruktúry na zabezpečenie dostupnosti a kvality starostlivosti. Keďže populácia mesta sa neustále diverzifikuje, permanentnou výzvou pre všetkých aktérov je vytváranie flexibilného a efektívneho systému, ktorý reaguje a prispôsobuje sa neustále vyvíjajúcim sa potrebám obyvateľov mesta, kde občan je v strede systému.
Strategické intervencie a indikatívne akcie
• INOVATÍVNE MESTO - medzisektorové inovačné partnerstvá (väzba na oblasti RIS3 - zdravotníctvo, digitalizácia, zdravé potraviny - integrácia služieb, nové technológie a prístupy, smart služby...)
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život
• Fyzická a virtuálna integrácia služieb (napr. vytvorenie podporného informačného systému - digitálna platforma pre podporu integrácie služieb, cesty koordinovanej starostlivosti, prepojenie na komunitné centrá v mestských častiach, telemedicína, inovatívne formy financovania...)
• Zapájanie členov komunity do plánovania a poskytovania služieb, získavanie spätnej väzby a hodnotenie kvality služieb
• Vypracovanie Koncepcie integrovaných sociálnych a zdravotných služieb a podpory zdravia Garant za MsÚ
• Odbor sociálnych vecí Kľúčoví aktéri
• Verejní a neverejní poskytovatelia sociálnych služieb, služieb zdravotnej starostlivosti a podpory zdravia na území mesta a v jeho okolí
• Organizácie záujmovej samosprávy
• Neziskové organizácie (napr. komunitne orientované organizácie, charity, SČK,...)
• Miestne komunityŠPECIFICKÝ CIEĽ 6.1.2. Iniciovať programy zdravia zamerané na zdravé potraviny a zdravý životný štýl
Očakávaná zmena
Spolupráca všetkých relevantných strán sa zameriava na nové komplexné programy podpory zdravia a zdravého životného štýlu v meste, ktoré zahŕňajú nielen podporu spotreby kvalitných (čistých a preferenčne miestne produkovaných) potravín s vysokými výživnými hodnotami, ale aj integráciu pravidelnej fyzickej aktivity, duševnej pohody a súvisiaceho udržateľného mestského/životného prostredia. Aktivity zahŕňajú partnerstvá s miestnymi podnikateľmi, súkromnými a verejnými zariadeniami spoločného stravovania, školami a komunitnými organizáciami s cieľom podporovať prístup k čerstvým, kvalitným a cenovo dostupným potravinám. Vzdelávacie kampane prispôsobené rôznym skupinám obyvateľov poskytujú praktické informácie o výžive a varení spolu s iniciatívami propagujúcimi fyzické aktivity, ako sú celomestské fitness výzvy, pešie skupiny a rozvoj prístupných zelených plôch na športové aktivity a rekreáciu.
Programy sú inkluzívne, berú do úvahy rôzne sociálno-ekonomické zázemie, kultúrne preferencie a životný štýl obyvateľov mesta. Podpora duševného zdravia sa realizuje prostredníctvom workshopov a sietí komunitných iniciatív, pričom sa rešpektuje súvislosť duševného zdravia a fyzickej pohody a kvality mestského prostredia. Tieto programy nemajú za cieľ len zlepšovať individuálne zdravie obyvateľov, ale podporujú aj širšiu kultúru zdravého životného štýlu a pohody v rámci mestskej komunity, čím celkove prispievajú k vitalite a odolnosti mesta.
Strategické intervencie a indikatívne akcie
• INOVATÍVNE MESTO - medzisektorové inovačné partnerstvá (väzba na oblasti RIS3 - zdravotníctvo, digitalizácia, zdravé potraviny - integrácia služieb, nové technológie a prístupy, smart služby...) – kvalitnejšie, konkurencieschopné a nové služby - prepájanie neverejných a verejných poskytovateľov služieb (napr. služby v kuratele BBSK a pod.)
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb pre aktívny život (napr. prepájanie ekosystémových služieb – produktov okolia mesta/vidieka so spotrebou v meste v oblasti zdravých potravín a zdravého životného štýlu)
• Podpora existujúcich podujatí a ďalších diferencovaných aktivít na podporu spotreby čistých a kvalitných, preferenčne miestne produkovaných potravín (Otváranie Bánoša, Radvanský Jarmok,…) • Vzdelávacie kampane zdravej výživy (kurzy varenia, workshopy o výžive, informačné kampane komunitných centier, online platforiem a škôl - školské záhrady, vzdelávanie o výžive v učebných osnovách, programy zdravého stravovania…)
• Partnerstvá s miestnymi podnikmi a reštauráciami (varenie zdravších jedál, používanie surovín z miestnych zdrojov, nutričné informácie a informácie o pôvode jedla)
• Fitness a wellness programy (komunitné podujatia, spolupráca s poskytovateľmi, vytváranie bezpečných chodníkov a cestičiek pre chôdzu, beh a cyklistiku) • Zakladanie mestských komunitných záhrad a rozvíjanie poľnohospodárstva podporovaného komunitou (CSA)
• Motivačné programy pre zdravší životný štýl ako napríklad zľavy alebo cenové zvýhodnenia na služby zdravia v meste…
• Podpora zlepšenia dostupnosti preventívnych zdravotných prehliadok a služieb (napr. v komunitných centrách, poradenstvo…)
• Podpora prevencie a podpory zdravia s využitím nových technológií a aplikácií (mobilné aplikácie na sledovanie výživy, cvičenia a pohybu, zdravotná výchova, zapojenie komunity) • Vypracovanie Koncepcie integrovaných sociálnych a zdravotných služieb a podpory zdraviaGarant za MsÚ
• Odbor sociálnych vecíKľúčoví aktéri
• Verejní a neverejní poskytovatelia sociálnych služieb, služieb zdravotnej starostlivosti a podpory zdravia
• Regionálny úrad verejného zdravotníctva a iné inštitúcie verejnej správy
• Organizácie záujmovej samosprávy
• Neziskové organizácie
• Miestne komunity
• Producenti miestnych potravín, služieb a produktovSTRATEGICKÝ CIEĽ 6.2. Vytvárať podmienky pre dostupné bývanie
Očakávaná zmena
Podpora dostupného bývania v meste je dôležitým prvkom pri zabezpečovaní blahobytu a stability obyvateľov mesta i samotnej kvality života a atraktivity územia. Kvôli historickému charakteru urbanizácie a eskaláciou cien nehnuteľností v posledných rokoch sa cenovo dostupné a primerané bývanie stáva v meste naliehavým problémom, ktorý určuje kvalitu života obyvateľov a stabilizáciu mladej generácie (obyvateľstva v produktívnom veku) v meste alebo aj možnosti stabilizácie pracovníkov vo vybraných verejných službách, ktoré sú pre mesto mimoriadne kritické (napr. pracovníci v sektoroch školstva, sociálnych služieb a zdravotníctva).
Na vyriešenie rastúceho problému je nevyhnutná nová politika a programy na podporu bývania, ktoré ponúkajú celý rad riešení od dotovaného bývania a pomoci pri prenájme až po podporné služby pre ohrozené skupiny obyvateľstva, akými sú napr. bezdomovci, rodiny s nízkymi príjmami a starší ľudia. Tieto programy reflektujú nielen základnú ľudskú potrebu – prístrešie – ale prispievajú aj k celkovej sociálno-ekonomickej stabilite mesta. Efektívna podpora bývania v meste zahŕňa prístup založený na spolupráci, zapojenie a usmerňovanie štátnych nástrojov podpory, spoluprácu s neziskovými organizáciami a a komunitnými skupinami spolupracujúcimi na vytváraní udržateľného a inkluzívneho prostredia pre všetkých obyvateľov mesta.Kľúčový ukazovateľ
• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index kvality verejných služieb Súvisiaca sektorová politika, koncepcia/stratégia:
• Program rozvoja bývania mesta Banská Bystrica na roky 2015 – 2020
• Koncepcia rozvoja bývania (v príprave) Navrhovaná integrovaná stratégia:
• Stratégia inklúzie mesta Banská BystricaŠPECIFICKÝ CIEĽ 6.2.1. Vytvárať podmienky pre výstavbu nových bytov a dostupnosť nájomného bývania pre mladých ľudí a pre ohrozené skupiny obyvateľov
Očakávaná zmena
Podpora nájomného bývania pre mladých ľudí a ohrozené skupiny obyvateľstva je spolu s cielenou podporou výstavby nových bytov je dôležitou súčasťou mestského rozvoja, územného a strategického plánovania s cieľom spoluvytvárania atraktivity mesta a podpory inklúzie. Krajské mesto je centrom príležitostí a priťahuje mladých odborníkov, podnikateľov, študentov a rôznorodé skupiny, ktoré hľadajú viacej príležitostí pre svoju budúcnosť prepojenú s dostupným bývaním v krajskom meste. K riešeniam tohto problému sú vypracované cielené programy a podporné opatrenia ako napríklad implementácia politík, ktoré podporujú rozvoj cenovo dostupných nájomných jednotiek, ponuka dotácií alebo finančnej pomoci pre nájomníkov s nižšími príjmami a stimulácia výstavby nových bytov prispôsobených potrebám pre rôzne skupiny obyvateľov. Takéto iniciatívy prispievajú k sociálnej a ekonomickej stabilite mestského prostredia, jeho atraktivite a prosperite, pričom zabezpečujú, aby mesto zostalo dostupným a spravodlivým priestorom pre všetkých obyvateľov bez ohľadu na ich vek alebo sociálno-ekonomické postavenie.Strategické intervencie a indikatívne akcie
• MESTO PRE VŠETKÝCH (na nikoho sa nezabudne) – Platformy spolupráce a infraštruktúra služieb – prepájanie silných stránok verejného a súkromného sektora a pod...
• Vypracovanie politiky v oblasti rozvoja a podpory bývania v meste (prioritne pre potreby sektorov verejných služieb v kritickej situácii v meste, podpora bývania pre mladých a ohrozené skupiny obyvateľstva, podpora bývania pre pracovníkov v dôležitých povolaniach pre poskytovanie verejných služieb mesta, budovanie mestského bytového fondu, inovatívne formy riešenia bývania pre rôzne cieľové skupiny, spolupráca so súkromným sektorom, model financovania výstavby a spravovania nájomných bytov, rôzne PPP projekty,... )
• Model financovania výstavby, modernizácie a spravovania nájomných bytov
• Cielené programy podpory bývaniaGarant za MsÚ
• Odbor architekta mestaKľúčoví aktéri
"]
• Verejní a súkromní investori
• Neziskové organizácie
• Miestne komunity
• Verejné inštitúcie a organizácie
• Financujúce organizácie a inštitúcie