Prejsť na hlavný obsah

Cookie settings

We use cookies to ensure the basic functionalities of the website and to enhance your online experience. You can configure and accept the use of the cookies, and modify your consent options, at any time.

Essential

Preferences

Analytics and statistics

Marketing

SO 2. ĽUDSKÝ POTENCIÁL

02. ĽUDSKÝ POTENCIÁL

Prosperita mesta je úzko naviazaná na kultiváciu a využívanie ľudského potenciálu. Koncept prosperity zahŕňa kolektívne zručnosti, vedomosti a schopnosti obyvateľov mesta a je kľúčovou hnacou silou ekonomického rastu a inovácií. Mesto investovaním do ľudského kapitálu prostredníctvom kvalitného vzdelávania, podpory odborného vzdelávania a prípravy a celoživotného vzdelávania , ale aj poskytovaním napr. kvalitnej zdravotnej starostlivosti, vytvorí predpoklady pre kvalifikovanejšiu a produktívnejšiu pracovnú silu. To priťahuje investorov, podniky v nových hospodárskych odvetviach, ktoré vyhľadávajú vzdelaných a talentovaných zamestnancov, čo zároveň vytvára nové pracovné miesta, vyššiu úroveň príjmov a ekonomickú diverzifikáciu v území. Vzdelaná a kvalifikovaná populácia mesta sa viacej zapája do podnikania a inovácií, čo ďalej podporuje hospodársky rozvoj a konkurencieschopnosť.

Okrem ekonomickej sféry ku kultúrnemu a sociálnemu bohatstvu mesta prispievajú predovšetkým vzdelaní občania, ktorí sú aj veľmi často spoločensky angažovaní, vytvárajú a podporujú živé miestne komunity a aktívne sa zúčastňujú spolurozhodovania. Ľudský kapitál nie je len ekonomickým aktívom územia, ale aj základným prvkom udržateľného a inkluzívneho mestského rozvoja, ktorý akceleruje rozvoj mesta smerom k väčšej prosperite,lepšej budúcnosti a vyššej kvalite života.

STRATEGICKÝ CIEĽ 2.1. Rozvíjať mesto ako inovatívne vzdelávacie centrum preznalostnú a digitálnu ekonomiku

Očakávaná zmena
Nosný koncept rozvoja mesta ako inovatívneho vzdelávacieho centra nadväzuje na jedinečné predpoklady mesta Banská Bystrica v podobe existencie vhodnej územnej a sektorovej infraštruktúry a prítomnosti silných aktérov celoživotného vzdelávania a ekonomického rozvoja, čo umožňuje vytváranie synergií medzi samosprávou, akademickou obcou, subjektmi hospodárskeho života, občianskym sektorom a komunitami v meste. Mesto ako inovatívne vzdelávacie centrum sa orientuje na znalostnú a digitálnu ekonomiku, pretožetieto sektory predstavujú kľúč k udržateľnému rastu a konkurencieschopnosti v 21. storočí. Digitálne technológie a znalosti podporujú vznik nových pracovných príležitostí, inovácií a efektívnejšie využívanie zdrojov. Investície do tejto oblasti zároveň zabezpečia lepšiu pripravenosť obyvateľov na výzvy modernej doby a prilákajú talenty, odborníkov a súkromné investície. Jasné formulovanie cieľov a tvorba príslušných podporných politík prispieva k zvýšeniu identity a atraktivity mesta ako regionálneho a nadregionálnehocentra pre vzdelávanie, transfer poznatkov a vytváranie inovácií ako hnacej sily udržateľného ekonomického rozvoja a posilňovania prosperity.

Kľúčový ukazovateľ

• Kompozitný ukazovateľ - Index kvality života
• Agregovaný ukazovateľ - Index ľudského kapitálu

Súvisiaca sektorová politika, koncepcia/stratégia:
• Koncepcia rozvoja školstva v meste Banská Bystrica na roky 2021-2026

Navrhovaná integrovaná stratégia:
• Stratégia rozvoja ľudských zdrojov v meste Banská Bystrica

ŠPECIFICKÝ CIEĽ 2.1.1. Budovať systém celoživotného vzdelávania

Očakávaná zmena Intelektuálny kapitál a ľudské poznatky prepojené na dobrý systém kontinuálneho celoživotného vzdelávania - ktorý je akcelerovaný využívaním pokročilých technológií - vytvárajú príležitosti pre vznik inovácií, nových podnikateľských príležitostí a tvorbu pracovných miest s vyššou pridanou hodnotou.Orientácia na koncentráciu investícií a spoločné úsilie o prepájanie všetkých prvkov hmotnej a nehmotnej infraštruktúry celoživotného vzdelávania s potrebami podpory rozvoja obchodovateľných odvetví v meste významne prispieva k hospodárskemu rastu, ktorý je šetrný voči prírodným zdrojom a životnému prostrediu a predznamenáva posun od využívania tradičných prírodných zdrojov hospodárskeho rastu k novým formám udržateľného ekonomického rozvoja.

Strategické intervencie a indikatívne akcie

• INOVATÍVNE MESTO - Mestský inovačný hub - prepojenie systému celoživotného vzdelávania, podpory inovácií a podnikania (prepojená virtuálna a fyzická infraštruktúra, prepojené vzdelávacie programy aktérov vzdelávania a potrieb kľúčových sektorov miestnej a regionálnej ekonomiky, zdieľaná vzdelávacia infraštruktúra pre všetky typy vzdelávania, prepojenie so životom mesta a jeho rôznych komunít...)
• Komplexné programy prípravy na zamestnanie a podnikanie
• Kariérové poradenstvo, orientácia na nové pracovné miesta s vyššou pridanou hodnotou (koordinácia sBBSK)
• Vzdelávacie a kariérne cesty pre všetky vekové a sociálne skupiny (podpora rôznych foriem vzdelávania,uznávanie výsledkov vzdelávania ...) s podporou BBSK
• Platforma pre podporu profesionálneho rastu pedagógov, transfer nových poznatkov pre moderné vzdelávanie (koordinácia s národnou úrovňou, komplementárne a synergické projekty)
• SMART školy – komplexná infraštruktúra pre digitálne vzdelávanie ( hybridné, online, VR/RR,SmartLabs, špecializované účebne a programy, využívanie AI, dátová podpora rozhodovania manažmentu školy...)
• Multifunkčné areály MŠ a ZŠ (prevencia, záujmové vzdelávanie, inklúzia ....) ako súčasť modernizácie vzdelávacej infraštruktúry
• Program podpory školských/tematických komunít (zapojenie rodičov, žiakov, študentov VŠ,dobrovoľníkov ...)

Garant za MsÚ

• Školský úrad, oddelenie školstva a mládeže Kľúčoví aktéri
• Verejní a neverejní poskytovatelia vzdelávania (zriaďovatelia MŠ, ZŠ, ZUŠ +)
• Poskytovatelia vysokoškolského vzdelávania (UMB, AV, TUZVO…)
• Vedecké a výskumné pracoviská
• Odborné inštitúcie napr. NIVAM• Kľúčové združenia podnikateľov (SOPK…) a profesijné združenia
• Organizácie neziskového sektora

ŠPECIFICKÝ CIEĽ 2.1.2. Modernizovať infraštruktúru vzdelávania ZŠ a MŠ

Očakávaná zmena Modernizácia objektov, priestorov a technologickej infraštruktúry materských a základných (v spolupráci s BBSK aj stredných škôl) v meste s využívaním najmodernejších nástrojov digitalizácie vzdelávania. Pri modernizácii vzdelávacej infraštruktúry sa bude implementovať koncept “SMART” školy. Podporou rozvoja ľudských zdrojov v oblasti vzdelávania a prípravy na povolanie a podnikanie aj v primárnom vzdelávaní prináša dopady na kvalitu a atraktivitu poskytovaného vzdelávania, umožňuje účinnejšie vyhľadávať a podporovať talenty, zlepšovať praktické zručnosti mladých ľudí. Tvorba politík a konkrétnych nástrojov na vyhľadávanie, udržanie a lákanie talentov vytvára krajskému mestu Banská Bystrica dobrú konkurenčnú pozíciu v územnej súťaži vzdelávacích centier medzi väčšími mestami na Slovensku i v blízkom zahraničí.

Strategické intervencie a indikatívne akcie

• INOVATÍVNE MESTO – Mestský inovačný hub - digitalizácia a inovácie vo vzdelávaní vrátanetechnologického vybavenia (online, VR/RR, SmartLabs, AI...)
• Aktualizácia koncepcie rozvoja školstva• Dobudovanie komplexnej infraštruktúry školských areálov MŠ a ZŠ
• Systém využívanie zdieľanej infraštruktúry poskytovateľov vzdelávania
• Podpora celoživotného vzdelávania a celoživotného poradenstva zamestnancov MŠ a ZŠ
• Podpora školských komunít
• Programy záujmového vzdelávania

Garant za MsÚ

• Školský úrad, oddelenie školstva a mládežeKľúčoví aktéri• Verejní a neverejní poskytovatelia vzdelávania (zriaďovatelia MŠ, ZŠ, ZUŠ +)• Poskytovatelia vysokoškolského vzdelávania (UMB, AV, TUZVO…)• Odborné inštitúcie napr. NIVAM• Organizácie neziskového sektora

ŠPECIFICKÝ CIEĽ 2.1.3.

Vytvárať podmienky pre podporu, udržanie a lákanie talentov Očakávaná zmena Vyhľadávanie, prilákanie a udržanie talentov v území môže mesto ovplyvniť mnohými faktormi. Talentovaníjedinci často prinášajú inovatívne nápady a zručnosti, zvyšujú produktivitu a podporujú ekonomický rast.Mestá s kvalifikovanou pracovnou silou a dostatkom talentov priťahujú ďalšie podnikateľské subjekty ainvestorov a povzbudzujú tie existujúce, aby rástli a expandovali. Umenie a kreatívny priemysel výrazneprispieva k bohatému, kultúrnemu a intelektuálnemu mestu. Prítomnosť a zotrvanie talentov je jednou z PRM BB 2030 - kľúčových hybných síl hospodárskeho, sociálneho a kultúrneho rozvoja a mesta a z pohľadu aktuálnych demografických trendov je jedinou možnosťou ako zachovať a rozvíjať prosperitu mesta a vytvárať zdroje ajpre financovanie vitálnych funkcií mesta a jeho ďalší rozvoj v blízkej i vzdialenej budúcnosti.

Strategické intervencie a indikatívne akcie

• INOVATÍVNE MESTO - Mestský inovačný hub - zlepšovanie dostupnosti a atraktivity verejných služieb a celkovej ponuky územia ako predpoklad konkurencieschopnej ponuky kvality života v meste(lokalizačné faktory pri rozhodovaní sa talentovaných ľudí pri výbere svojho miesta pre život - napr.bývanie, rekreačná a kultúrna ponuka, rozmanitosť a atmosféra v meste, inovačný, technologický a startupový ekosystém, konektivita, kvalita služieb pre mladé rodiny, kvalita životného prostredia,...)
• Vytváranie excelentnej ponuky vo vzdelávaní s dôrazom na celoživotné vzdelávanie
• Cena primátora ako ocenenie talentov meste
• Sieťovanie aktérov hospodárskeho, vzdelávacieho a neziskového sektora s cieľom prilákania a udržania talentov v území prostredníctvom vytvárania atraktívnych pracovných príležitostí• Vypracovanie koncepcie pre lákanie a udržanie talentov (“Talents attraction management”)

Garant za MsÚ

• Školský úrad, oddelenie školstva a mládeže

Kľúčoví aktéri

• Verejní a neverejní poskytovatelia vzdelávania (zriaďovatelia MŠ, ZŠ, ZUŠ +)
• Poskytovatelia vysokoškolského vzdelávania (UMB, AV, TUZVO…)
• Vedecké a výskumné pracoviská• Odborné inštitúcie napr. NIVAM
• Kľúčové združenia podnikateľov (SOPK…)
• Organizácie neziskového sektora

Potvrdenie

Please log in

Heslo je príliš krátke.

Zdieľať