Changes at "Hlavné výzvy a problémy na úrovni EÚ "
Názov (Slovenčina)
- +Hlavné výzvy a problémy na úrovni EÚ
Telo (Slovenčina)
- +Z dôvodu vysokého podielu financovania strategických projektov z EÚ fondov je dôležité pri strategickom plánovaní rozvoja mesta zohľadňovať aj hlavné príležitosti a ohrozenia na úrovni EÚ, ktoré sú východiskom pre programovanie a financovanie z fondov EÚ prostredníctvom adresných programov a iniciatív EÚ. Úloha a budúca perspektíva miest a mestských funkčných oblastí v politike súdržnosti EÚ sa posilňuje a význam miest bude naďalej rásť.
- +Tab.3. Hlavné výzvy na úrovni EÚ a príležitosti, riešenia pre mesto
- +Hlavné príležitosti a ohrozenia Navrhované riešenia pre mestá
- +Energetická kríza • Podpora prístupu zdola /komunálna a komunitná energetika
- +• Podpora investícií do OZE
- +• Investície do inteligentnej energetickej infraštruktúry a energetickej efektívnosti
- +• Investície do odpadového a obehového hospodárstva
- +Klimatická kríza • Zvýšenie investícií do opatrení zameraných na adaptáciu na zmenu klímy a odolnosť
- +• Dosiahnutie klimatickej neutrality v mestách
- +Bezpečnosť potravín • Podpora udržateľného miestneho poľnohospodárstva a miestne potravinové partnerstvá
- +• Podpora miestnej produkcie a udržateľné verejné obstarávanie
- +• Vytváranie krátkych dodávateľských reťazcov a vidiek ako zázemie mesta
- +• Koordinácia investícií aktérov v území FMO Banská Bystrica
- +Vojna na Ukrajine • Integrácia a ďalšia podpora utečencom
- +• Poskytovanie verejných služieb migrantom (zdravotná starostlivosť, vzdelávanie a zamestnanosť)
- +• Podpora partnerskej spolupráce s krízou a vojnou zasiahnutými územiami
- +Zdroj: vlastné spracovanie, publikácia Mestá EÚ v roku 2023
- +Na tieto výzvy v podobe konkrétnych integrovaných riešení reaguje schválená a aktualizovaná Integrovaná územná stratégia funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica na roky 2021 –2027, tieto priority zohľadňuje EK pri finančnej podpore politiky súdržnosti.
- +Analytické zistenia PRM Banská Bystrica 2030
- +Analytické zistenia vychádzajú z analýzy existujúcich platných koncepčných materiálov mesta, ďalej z dostupných kvantitatívnych dát doplnených o kvalitatívne dáta získané prostredníctvom rozhovorov so zástupcami verejnej správy a ostatných sociálno-ekonomických partnerov.
- +Súčasťou analytických prác bolo aj stretnutia s členmi tematických pracovných skupín IÚS, komisiami mestského zastupiteľstva a vybranými pracovníkmi odborov a oddelení MsÚ Banská Bystrica.
- +Na príklade územia udržateľného mestského rozvoja Banská Bystrica sa jasne ukazuje absencia dlhodobého strategického plánovania v mestskom a regionálnom rozvoji
- +Strategické rozhodnutia na národnej úrovni neumožňujú územiu mesta Banská Bystrica a mestskej funkčnej oblasti s jadrovým mestom Banská Bystrica rýchlu transformáciu ekonomiky, vyvážený územný rozvoj, získanie žiaducej a následne udržanie konkurenčnej výhody územia počas programového obdobia 2021 – 2027 a priemet finančnej podpory do konkrétnych intervencií v súlade so stratégiou rozvoja mesta Banská Bystrica ako jadrového mesta s výhľadom do roku 2035, a na začiatku vytvárať predpoklady pre zvýšenie absorpčnej kapacity územia. Jedným z dôsledkov je nízka mieru časového a obsahového súladu medzi verejnými politikami a strategickými dokumentmi na všetkých úrovniach vrátane jednotlivých mestských stratégií a koncepcií.
- +Územie mesta Banská Bystrica je súčasťou „dobiehajúceho regiónu“ s nevyužitým potenciálom
- +Napriek tomu, že ekonomika mesta Banská Bystrica prešla v posledných rokoch fázou postupnej reštrukturalizácie a zachovala si čiastočne svoju ekonomickú štruktúru, je hospodárstvo územia závislé na verejnom sektore a obchode. Oblasť strojárstva a stavebníctva zaznamenala mierny pokles.
- +Rýchly rast výroby a vysoko špecializovaných pracovísk naznačuje možnosť nových ekonomických aktivít aj mimo tradičných odvetví. Ekonomika mesta Banská Bystrica nemôže ťažiť z blízkosti vysokovýkonného centra alebo cezhraničnej kooperácie, ale mohla by ťažiť zo svojho špecifického potenciálu ako je napríklad prítomnosť mladých talentovaných ľudí, domácich inovatívnych firiem, európskeho centra v zdravotníctve v kombinácií s kultúrnym a prírodným bohatstvom územia. Ekonomická aktivita vo vzťahu k potenciálu územia je nedostatočná.
- +Územie mesta Banská Bystrica sa musí vysporiadať s nepriaznivým demografickým vývojom
- +Odliv mladých ľudí, ktorý je charakteristický nielen mesto Banská Bystrica ale aj pre ostatné krajské mestá s výnimkou hlavného mesta Bratislava, má negatívny vplyv na zvyšovanie ekonomickej závislosti obyvateľov mesta a prispieva k zvyšovaniu nákladov na vybrané verejné služby.
- +Tento vývoj je úzko spojený aj s poklesom žiakov stredných odborných škôl na území mesta a aj poklesom študentov univerzít a vysokých škôl, ktorí tvoria významný potenciál územia pre rast produktivity a inovačného potenciálu, rast miezd a udržanie atraktivity územia. Územie nedisponuje v súčasnosti dostatočným podielom tzv. obchodovateľnými odvetviami, ktoré dokážu udržať a rozvíjať konkurenčnú výhodu územia a sú atraktívne pre vzdelanú pracovnú silu a mladých ľudí.
- +Odliv mladých ľudí spojený so starnutím populácie územia predstavuje aj problémy súvisiace s absenciou požadovaných zručností, zdravej a kvalifikovanej pracovnej sily – z hľadiska ľudského kapitálu. Jedným z ukazovateľov je nedostatok kvalifikovaných pracovníkov na vybrané pracovné pozície a to ja napriek tomu, že územie mesta Banská Bystrica disponuje akademickými inštitúciami a vysokým počtom stredných odborných škôl s rôznym zameraním (aj v prepočte na počet obyvateľov územia).
- +Celkový úbytok obyvateľstva jadrového mesta Banská Bystrica migráciou poukazuje na znižovanie atraktivity mesta, čo neprospieva ďalšiemu rozvoju mesta, ktoré má byť aj silným jadrovým mestom funkčnej mestskej oblasti a regionálnym centrom BBSK s kvalitnými službami a infraštruktúrou aj keď migrácia nie je významná.
- +Lepšia integrácia znevýhodnených skupín obyvateľstva môže byť ekonomickou príležitosťou a to nielen z pohľadu poklesu obyvateľov v produktívnom veku, ale aj odpoveďou na dostatočný dopyt v určitých pracovných pozíciách.
- +Mesto Banská Bystrica musí využiť príležitosti prameniace z existujúcej vzdelávacej a vedecko-výskumnej infraštruktúry zaradenej ako európsky významnej výskumnej infraštruktúry a existujúcih výskumných centier
- +Územie mesta Banská Bystrica patrí k mestám na Slovensku, kde má sídlo aj univerzita a aj vysoká škola vrátane vedecko-výskumnej infraštruktúry a môže si udržať pozíciu mesta so sídlom vedecko-výskumnej infraštruktúry európskeho strategického významu s dôrazom na prírodné vedy.
- +Napriek tomu je možné aktérov v meste a územie zaradiť do skupiny tzv. miernych inovátorov, čo predstavuje relatívne silnú stránku územia a to najmä v oblasti tzv. procesných inovácií a inovácií v malých a menších podnikoch a ich začlenením do celosvetových dodávateľských reťazcov (automobilový priemysel, oblasť zdravotníckych technológií, prírodné vedy).
- +Ekosystém pre inovácie na území mesta je však nedostačujúci (aj napriek dostatočnému počtu inovatívnych firiem v slovenskom a medzinárodnom kontexte. V posledných troch rokoch boli v území podporené viaceré inovatívne projekty vrátane projektov na stredných odborných školách úzko spolupracujúcich s podnikateľským sektorom. Nevyužitý je potenciál zapojenia sa miestnych aktérov do medzinárodných programov, projektov a platforiem.
- +Dopravná dostupnosť územia potrebuje rýchle a integrované riešenie
- +Dopravná dostupnosť mesta Banská Bystrica za menej ako dve hodiny do Bratislavy a viac ako 2 hodiny do Košíc nie je dostačujúcim rozvojovým impulzom k naplneniu potenciálu mesta Banská Bystrica, ktoré má plniť funkciu regionálneho centra a centra BBSK. Dopravná dostupnosť je jednou z hlavných príčin nízkeho prílevu zahraničných investícií, významného poklesu v nadväzujúcich ekonomických aktivitách. Aj keby sa výkonnosť mesta zlepšila, práve dostupnosť územia môže byť prekážkou ďalšieho udržateľného rastu územia.
- +Súčasná kvalita dopravnej infraštruktúry územia nevyhovuje rozvojovým potrebám územia a bráni využitiu strategickej polohy územia na trase medzi Poľskom a Maďarskom (najmä Banská Bystrica – Zvolen – Krupina ako súčasť európskej siete), vytvoreniu kvalitnej ponuky dopravných služieb, k integrácii cestnej a železničnej dopravy, čo si však vyžaduje zlepšenie koordinácie na všetkých úrovniach. Významný dopad môže mať realizácia jednotlivých fáz pripravovaného Integrovaného dopravného systému BBSK – IDS BBSK.
- +Prepojenie kultúry, športu a zdravia a nových foriem cestovného ruchu môže byť zdrojom nových ekonomických aktivít územia a nových pracovných príležitostí
- +Je prekvapujúce, že kultúra, šport a aj podpora zdravia nezohráva v oblasti cestovného ruchu územia mesta a jeho okolia významnejšiu úlohu s prepojením na využívanie existujúcej a plánovanej najmä športovej a voľnočasovej infraštruktúry územia aj napriek tomu, že je mesto Banská Bystrica známe ako mesto športu a je sídlom vysokej školy so zameraním na umenie. Pozitívnym faktom je existencia organizácie cestovného ruchu a rast spolupráce subjektov v oblasti rozvoja cestovného ruchu. Skutočnou výzvou bude rozšírenie ponuky cestovného ruchu a to najmä jeho rozmanitosti a posilňovanie multisektorových partnerstiev pri podpore strategických projektov nadväzujúcich na unikátne miesta a tradície, prepojenie na existujúce certifikované kultúrne cesty ale aj gastronómiu a ekologické produkty (využitie tradície včelárstva), infraštruktúru v oblasti podpory zdravia .
- +Plnenie medzinárodných záväzkov Slovenska v oblasti dvojitej transformácie môže byť rozvojovým impulzom pre mesto Banská Bystrica
- +Existujúce príklady inovácií, zahraničných investícií a investícií z EÚ fondov v rokoch 2014-2020 na území mesta Banská Bystrica poukazujú na fakt, že územie má potenciál prilákať nových investorov do územia aj v nových odvetviach s vyššou pridanou hodnotou a využívajúcich nové technológie ako je oblasť zelených technológií, digitalizácie v zdravotníctve a verejnej správe, využitie umelej inteligencie v personalizovaných službách a umiestnenie týchto investícií vo vybraných mestských častiach a zónach, územie však nemá spracovanú komplexnú analýzu konkurenčných výhod a ani stratégiu pre získavanie nových investícií do územia vrátane využitia domáceho súkromného kapitálu, pričom samospráva by mohla zohrať významnejšiu úlohu využitím miestneho kontextu a maximalizovať tak dopad realizovaných i plánovaných investícií v území.
- +Dobré spravovanie územia mesta Banská Bystrica a efektívne využívanie európskych zdrojov si vyžaduje zvýšenú pozornosť
- +Počas období umožňujúcich čerpanie finančných prostriedkov EÚ sa územiu mesta Banská Bystrica ako súčasti regiónu BBSK nepodarilo dosiahnuť mieru čerpania štrukturálnych fondov porovnateľnú s podobnými mestskými územiami v EÚ. Najdôležitejšou rozvojovou príležitosťou mesta Banská Bystrica ako jadrového mesta mestskej funkčnej oblasti by malo byť vytvorenie dostatočnej odbornej a absorpčnej kapacity územia a maximalizácia využívania existujúcich miestnych zdrojov a odborných kapacít, podpora zdieľaných verejných služieb (optimalizácia, nové modely poskytovania verejných služieb ) a výrazné posilnenie spolupráce a kooperácie v území na základe jasnej územnej dohody.
- +Strategický výhľad pre rozvoj mesta Banská Bystrica
- +Strategický výhľad pre rozvoj mesta Banská Bystrica vychádza zo simulácie základného scenára a troch variantných scenárov budúceho možného vývoja na základe trendov a dostupných štatistických údajov vrátane posúdenia možných významných externých vplyvov.
- +Základný scenár predpokladá najpravdepodobnejší vývoj v meste Banská Bystrica bez výrazných výkyvov. Hlavnými faktormi ovplyvňujúcimi vývoj bude demografická prognóza a snaha o politiku súdržnosti s výrazne proklamatívnym charakterom (výdavky v budú mať mierne kohézny charakter s priemernou mierou integrácie). Ostatné faktory sa budú zhodovať so všeobecne očakávaným vývojom.
- +Variantný scenár číslo 1 bude orientovaný na silnú politiku súdržnosti mesta smerom k rýchlemu znižovaniu rozdielov na území mesta, jednak využitím podporných fondov EÚ, tak aj prerozdelením verejných financií v rámci programového rozpočtu. Tento variant očakáva najmä mierny rast počtu pracujúcich a zvyšovanie ekonomickej aktivity obyvateľstva, nízku dynamiku demografického vývoja a významnejšie investície do tzv. neproduktívnych činností mesta.
- +Variantný scenár číslo 2 bude orientovaný na podporu rozvoja mesta ako regionálneho centra spolu s miernou politikou súdržnosti hlavne prostredníctvom využitia podporných prostriedkov. V tomto scenári sa uvažuje s efektívnejšou alokáciou finančných prostriedkov ako v prvom scenári do tzv. prioritných projektov a produktívnych investícií. Očakáva sa priemerná pozitívna dynamika demografického vývoja, mierny nárast zvýšenia dopytu po kvalifikovanej pracovnej sile, vyššia atraktivita mesta pre investorov a talenty a dodatočné príjmy do rozpočtu mesta.
- +Variantný scenár číslo 3 bude vychádzať z variantu č. 2, pričom bude dochádzať k súčinnosti využitia podporných prostriedkov s vyššou efektivitou prostredníctvom miestnej a regionálnej samosprávy ich využitia (predpokladaný synergický efekt). Očakáva sa priemerná pozitívna dynamika demografického vývoja, mierny nárast počtu pracujúcich, zvýšenie ekonomickej aktivity a dodatočné príjmy do rozpočtu mesta a zároveň najvyšší dopad na súdržnosť územia.
- +Hodnotenie jednotlivých scenárov bude k dispozícii začiatkom roka 2025 po zverejnení štatistických dát za rok 2024 (vylúčenie dopadu pandémie COVID-19). Návrh strategicko-programovej časti vychádza zo základného scenára – aktualizovaná demografická prognóza, nižšia miera uplatňovania integrovaného prístupu a vyšší podiel neproduktívnych investícií .
- +Ako ukazujú analytické zistenia a možné scenáre budúceho vývoja, medzi významné podmienky udržateľného rozvoja územia mesta Banská Bystrica patria:
- +• kvalita dostupných kvantitatívnych a kvalitatívnych dát (správne nastavenie procesu monitorovania a hodnotenia PRM Banská Bystrica 2030) pre strategické plánovanie a rozhodovanie,
- +• odstraňovanie zbytočnej byrokracie, administratívnej záťaže pre územných partnerov a pracovníkov MsÚ,
- +• zverejňovanie dát a podkladov pre verejnosť, informovanosť a transparentnosť voči verejnosti,
- +• zvyšovanie spoluzodpovednosti aktérov za rozvoj mesta,
- +• budovanie kapacít mesta a vlastníctvo plánovaných a realizovaných intervencií,
- +• udržateľné financovanie (vrátanie krytia budúcich výdavkov, optimálny mix zdrojov) a zvyšovanie podielu produktívnych investícií,
- +• uplatňovanie princípu “výrazne nenarušiť”
Zdieľať