Pripomienkovací proces finálneho návrhu PRM 2030
Pripomienkovací proces Programu rozvoja mesta Banská Bystrica 2030
Changes at "Rozvojová stratégia mesta "
Telo
- -["Po zohľadnení všetkých zistení z analytickej časti, scenárov budúceho možného vývoja a hodnotení špecifík územia mesta Banská Bystrica s cieľom dosiahnutia vyváženého udržateľného rozvoja územia mesta. Rozvojová stratégia mesta predstavuje kolektívnu cestovnú mapu do roku 2030 zahŕňajúcu konkrétne strategické a špecifické ciele. \nÚzemie mesta Banská Bystrica patrí medzi mestské regióny so sídlom krajského mesta a aglomerácie využívajúcej svoj rastový potenciál, pre ktoré je v nasledujúcom období najvhodnejšia ofenzívna stratégia založená na kombinácií existujúcej konkurenčnej výhody a silných stránok územia využití príležitostí v navrhovaných troch prioritách a 11 strategických oblastiach. Stratégia vychádza z predpokladu, že existujúci inštitucionálny rámec na národnej, regionálnej a miestnej úrovni zabezpečí koordinovaný a partnerský prístup pri realizácii intervencií na území.\nStrategický intervenčný rámec \nZákladným východiskom pre navrhovanie strategického intervenčného rámca sú výstupy z analýzy východiskovej situácie zohľadňujúc aktuálne trendy, scenáre budúceho možného vývoja a celospoločenské výzvy. Dizajn nadväzujúcej programovej časti programu rozvoja reflektuje aj súčasnú finančnú situáciu samosprávy so zatiaľ nepriaznivými finančnými vyhliadkami do blízkej budúcnosti, preto je dôležité, aby napriek tomu, že mestská samospráva funguje v regulačnom a kompetenčnom rámci, ktorý vytvoril štát, reagovala aj na nepriaznivý vývoj miestnej hospodárskej situácie vrátane príjmov obyvateľstva, čo sa priamo odráža na výške podielových daní tvoriacich jadro príjmov mestskej samosprávy. \nBerúc do úvahy aj nepriaznivý demografický vývoj a predpokladané zvyšovanie podielu obyvateľov v poproduktívnom veku - čo na jednej strane predznamenáva potenciálny pokles podielových daní - a na strane druhej zvyšovanie finančného tlaku na samosprávu v podobe zvyšovania nákladov na zabezpečovanie sociálnych, zdravotných a iných služieb pre starnúcu časť obyvateľstva mesta. \nToto má priamy negatívny dopad na finančnú kapacitu mesta zachovávať vitálne funkcie mesta a zabezpečovať primeranú kvalitu mestského prostredia, kvalitu a dostupnosť verejných služieb. Aktuálne trendy naznačujú, že samosprávy na Slovensku budú mať čoraz menej vlastných disponibilných finančných zdrojov pre investovanie do rozvoja a budúcnosti mesta a budú pre zabezpečenie investícií v tejto oblasti čoraz viacej odkázané na iné, externé verejné alebo aj súkromné zdroje. \nÚlohou samosprávy v zmysle platnej legislatívy je zabezpečovať vyvážený a udržateľný rozvoj, ktorý predpokladá rovnováhu medzi výdavkami a príjmami samosprávy, čo si vyžaduje reagovať zmenou priorizácie politík a prístupov k spravovaniu územia, tak aby nedochádzalo ku ďalšiemu oslabovaniu miestnej ekonomiky a znižovaniu reálnych príjmov obyvateľstva. \nJednou z ciest, hoci samospráva nie je oproti štátu motivovaná priamymi nástrojmi odmeňovania za produktivitu ekonomiky, je z úrovne mestskej samosprávy vyvinúť maximálnu snahu a úsilie o zvrátenie negatívnych trendov a to predovšetkým pozitívnym stimulovaním oblastí života mesta ktoré majú najvyšší dopad na ekonomický rast a prosperitu podnikateľov a zamestnancov v perspektívnych odvetviach miestnej ekonomiky. \nTento aspekt potreby rastu produktivity miestnej ekonomiky je kľúčovým impulzom pre návrh intervenčného rámca ďalšieho rozvoja mesta a vytvoriť v rámci kompetencií a možností samosprávy umožniť podmienky pre rast ekonomiky a rast príjmov obyvateľstva. \nNavrhovaný intervenčný rámec je tvorený troma základnými zložkami udržateľného rozvoja – ekonomikou oblasťou, sociálnou oblasťou, oblasťou životného prostredia a je rámcovaný transformáciou a modernizáciou spôsobu výkonu miestnej správy vecí verejných. Investície do prvej strategickej priority rozvoja mesta – PROSPERUJÚCE MESTO ako cielené intervencie do podpory inovácií, podnikania, kvality a atraktivity vzdelávania i udržateľnej mobility, oživenia mestskej miestnej ekonomiky, zvýšenie atraktivity vzdelávacieho systému a rozvoja podnikania. \nTo by v strednodobom horizonte malo priniesť viac kvalitných pracovných príležitostí s vyššou pridanou hodnotou a prejaviť , sa v raste miestnych investícií a miestnej spotreby, ale aj na konci dňa na raste výšky podielových a iných daní pre financovanie vitálnych funkcií a samotného rozvoja mesta. \nDruhá strategická priorita – ODOLNÉ MESTO reaguje na súčasné globálne výzvy a vyváženými intervenciami prispeje k rozvoju dvoch oblastí - kvalite mestského prostredia, infraštruktúry mesta a kvalite prírodného prostredia vrátane environmentálnej udržateľnosti a zachovania kvality verejných služieb pre obyvateľov s priamym dopadom na kvalitu života a celkové blaho obyvateľov. \nTretia strategická priorita DOBRE SPRAVOVANÉ MESTO má transformačný a motivačný charakter spôsobu vykonávania správy vecí verejných a reaguje na súčasné trendy vyspelých miest v Európe a vo svete, kde práve spôsob výkonu verejnej správy môže výrazným spôsobom ovplyvniť efektívnu spoluprácu všetkých relevantných aktérov v území a prinášať výsledky v podobe prosperity územia, organizácií a zabezpečenia blaha obyvateľov. \nPriority a strategické oblasti intervenčného rámca sú znázornené na nasledujúcej schéme: \nZdroj: vlastné spracovanie"]
-
+["
Po zohľadnení všetkých zistení z analytickej časti, scenárov budúceho možného vývoja a hodnotení špecifík územia mesta Banská Bystrica s cieľom dosiahnutia vyváženého udržateľného rozvoja územia mesta. Rozvojová stratégia mesta predstavuje kolektívnu cestovnú mapu do roku 2030 zahŕňajúcu konkrétne strategické a špecifické ciele. Územie mesta Banská Bystrica patrí medzi mestské regióny so sídlom krajského mesta a aglomerácie využívajúcej svoj rastový potenciál, pre ktoré je v nasledujúcom období najvhodnejšia ofenzívna stratégia založená na kombinácií existujúcej konkurenčnej výhody a silných stránok územia využití príležitostí v navrhovaných troch prioritách a 11 strategických oblastiach.
Stratégia vychádza z predpokladu, že existujúci inštitucionálny rámec na národnej, regionálnej a miestnej úrovni zabezpečí koordinovaný a partnerský prístup pri realizácii intervencií na území.
Strategický intervenčný rámec
Základným východiskom pre navrhovanie strategického intervenčného rámca sú výstupy z analýzy východiskovej situácie zohľadňujúc aktuálne trendy, scenáre budúceho možného vývoja a celospoločenské výzvy. Dizajn nadväzujúcej programovej časti programu rozvoja reflektuje aj súčasnú finančnú situáciu samosprávy so zatiaľ nepriaznivými finančnými vyhliadkami do blízkej budúcnosti, preto je dôležité, aby napriek tomu, že mestská samospráva funguje v regulačnom a kompetenčnom rámci, ktorý vytvoril štát, reagovala aj na nepriaznivý vývoj miestnej hospodárskej situácie vrátane príjmov obyvateľstva, čo sa priamo odráža na výške podielových daní tvoriacich jadro príjmov mestskej samosprávy.Berúc do úvahy aj nepriaznivý demografický vývoj a predpokladané zvyšovanie podielu obyvateľov v poproduktívnom veku - čo na jednej strane predznamenáva potenciálny pokles podielových daní - a na strane druhej zvyšovanie finančného tlaku na samosprávu v podobe zvyšovania nákladov na zabezpečovanie sociálnych, zdravotných a iných služieb pre starnúcu časť obyvateľstva mesta. Toto má priamy negatívny dopad na finančnú kapacitu mesta zachovávať vitálne funkcie mesta a zabezpečovať primeranú kvalitu mestského prostredia, kvalitu a dostupnosť verejných služieb.
Aktuálne trendy naznačujú, že samosprávy na Slovensku budú mať čoraz menej vlastných disponibilných finančných zdrojov pre investovanie do rozvoja a budúcnosti mesta a budú pre zabezpečenie investícií v tejto oblasti čoraz viacej odkázané na iné, externé verejné alebo aj súkromné zdroje. Úlohou samosprávy v zmysle platnej legislatívy je zabezpečovať vyvážený a udržateľný rozvoj, ktorý predpokladá rovnováhu medzi výdavkami a príjmami samosprávy, čo si vyžaduje reagovať zmenou priorizácie politík a prístupov k spravovaniu územia, tak aby nedochádzalo ku ďalšiemu oslabovaniu miestnej ekonomiky a znižovaniu reálnych príjmov obyvateľstva. Jednou z ciest, hoci samospráva nie je oproti štátu motivovaná priamymi nástrojmi odmeňovania za produktivitu ekonomiky, je z úrovne mestskej samosprávy vyvinúť maximálnu snahu a úsilie o zvrátenie negatívnych trendov a to predovšetkým pozitívnym stimulovaním oblastí života mesta ktoré majú najvyšší dopad na ekonomický rast a prosperitu podnikateľov a zamestnancov v perspektívnych odvetviach miestnej ekonomiky. Tento aspekt potreby rastu produktivity miestnej ekonomiky je kľúčovým impulzom pre návrh intervenčného rámca ďalšieho rozvoja mesta a vytvoriť v rámci kompetencií a možností samosprávy umožniť podmienky pre rast ekonomiky a rast príjmov obyvateľstva.
Navrhovaný intervenčný rámec je tvorený troma základnými zložkami udržateľného rozvoja – ekonomikou oblasťou, sociálnou oblasťou, oblasťou životného prostredia a je rámcovaný transformáciou a modernizáciou spôsobu výkonu miestnej správy vecí verejných. Investície do prvej strategickej priority rozvoja mesta – PROSPERUJÚCE MESTO ako cielené intervencie do podpory inovácií, podnikania, kvality a atraktivity vzdelávania i udržateľnej mobility, oživenia mestskej miestnej ekonomiky, zvýšenie atraktivity vzdelávacieho systému a rozvoja podnikania. To by v strednodobom horizonte malo priniesť viac kvalitných pracovných príležitostí s vyššou pridanou hodnotou a prejaviť , sa v raste miestnych investícií a miestnej spotreby, ale aj na konci dňa na raste výšky podielových a iných daní pre financovanie vitálnych funkcií a samotného rozvoja mesta.
Druhá strategická priorita – ODOLNÉ MESTO reaguje na súčasné globálne výzvy a vyváženými intervenciami prispeje k rozvoju dvoch oblastí - kvalite mestského prostredia, infraštruktúry mesta a kvalite prírodného prostredia vrátane environmentálnej udržateľnosti a zachovania kvality verejných služieb pre obyvateľov s priamym dopadom na kvalitu života a celkové blaho obyvateľov. Tretia strategická priorita DOBRE SPRAVOVANÉ MESTO má transformačný a motivačný charakter spôsobu vykonávania správy vecí verejných a reaguje na súčasné trendy vyspelých miest v Európe a vo svete, kde práve spôsob výkonu verejnej správy môže výrazným spôsobom ovplyvniť efektívnu spoluprácu všetkých relevantných aktérov v území a prinášať výsledky v podobe prosperity územia, organizácií a zabezpečenia blaha obyvateľov.
Priority a strategické oblasti intervenčného rámca sú znázornené na nasledujúcej schéme: (odkaz)
"]
Zdroj: vlastné spracovanie