Pripomienkovací proces finálneho návrhu PRM 2030
Pripomienkovací proces Programu rozvoja mesta Banská Bystrica 2030
Changes at "Zdroje Európskej únie "
Telo
- -["Aj napriek nepriaznivo nastaveným podmienkam externého financovania z eurofondov a vlastnej alokácie mesta Banská Bystrica ako jadrového mesta FMO Banská Bystrica má čiastočné možnosti financovania. V závislosti od konkrétneho fondu môže EŠIF (Európsky štrukturálny a investičný fond) financovať len určité tematické oblasti a výber z cieľov Programu Slovensko prostredníctvom finančného nástroja pre udržateľný mestský rozvoj (UMR).\nNa základe čl. 11, ods. 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2021/1058 o Európskom fonde regionálneho rozvoja a Kohéznom fonde bude mestu Banská Bystrica alokovaná časť z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (EFRR), ktorá bude rozdeľovaná v rámci tzv. Kooperačnej rady Udržateľného mestského rozvoja. Funkčná mestská oblasť je v prípade Banskej Bystrice vymedzená územím jadrového mesta Banská Bystrica a 17 obcí s „pridelenou“ alokáciou . Tieto prostriedky by mali pokryť výdavky na infraštruktúru a služby celomestského významu - konkrétne investície v súlade s podmienkami poskytnutia nenávratného finančného príspevku najmä v oblasti adaptácie na zmenu klímy, ekologickej mobility, podpory mestských inovácií a ďalších (detailné informácie v samostatnom strategickom dokumente Integrovaná územná stratégia FMO Banská Bystrica). \nZdrojom financovania akcií/strategických projektov PRM Banská Bystrica 2030 môžu byť aj investície financované zo zdrojov na subregionálnej (SPR – alokácia BBSK), regionálnej (alokácia BBSK) a národnej úrovni prostredníctvom spoločných integrovaných investícií, dopytových projektov a národných projektov.\nĎalším zdrojom financovania v období 2022 – 2026 je Plán obnovy a odolnosti SR, ktorý je špecifickým nástrojom EÚ určeným na obnovu hospodárstva po pandémii Covid-19. Časť prostriedkov plánu obnovy je určená aj pre samosprávy. Osobitne ide o financovanie cyklotrás, energetickú obnovu verejných budov, e-nabíjačky, deinštitucionalizáciu sociálnych zariadení či digitálne verejné služby. Miera a rozsah financovania je však daná úspešnosťou mesta Banská Bystrica v dopytových výzvach a k dátumu schvaľovania strategického dokumentu malo mesto Banská Bystrica podpísaných v celkovej výške a pred podpisom \nMedzi doteraz málo využívané zdroje sú finančné prostriedky komunitárnych programov EÚ v oblasti digitalizácie, mestských inovácií, vzdelávania a energetiky. \nĎalšie zdroje financovania \nPodpornými zdrojmi financovania sú finančné výsledky mestských podnikov a príspevkových organizácií. Príspevkové organizácie zo svojej podstaty nemôžu z vlastnej činnosti pokryť všetky svoje náklady, avšak z podnikateľských činností môžu mať zisk, ktorý ďalej používajú v rámci podnikateľskej činnosti. Iné mestské podniky môžu veľkú časť svojich investičných aktivít hradiť z podnikových ziskov. Príspevkové organizácie používajú zisk z podnikateľskej činnosti na prevádzku svojej podnikateľskej činnosti v nasledujúcom roku, ziskové obchodné spoločnosti platia mestu dividendy, ktoré sú súčasťou bežných príjmov obce a sú využívané na krytie bežných výdavkov činností obchodných spoločností, ktoré sú dotované mestom (plaváreň, zimný štadión). Tieto dividendy nie sú postačujúce na pokrytie dotácií pre subjekty v zakladateľskej pôsobnosti mesta (teda obchodnú spoločnosť)\nNa zabezpečení zdrojov by sa mali podieľať predovšetkým tie subjekty, ktoré majú benefit z realizácie.\nĎalšími komplementárnymi zdrojmi sú spolupráce so súkromným sektorom prostredníctvom programov spoločenskej zodpovednosti podnikov, či ďalším prepojením súkromnej, verejnej a akademickej sféry pri realizácii spoločných investičných a neinvestičných akcií. \nAkcie/strategické projekty navrhnuté v tomto strategickom dokumente so sebou nevyhnutne prinášajú aj vplyvy na rozpočet mesta Banská Bystrica. Jednotlivé akcie, ktoré riešia identifikované problémy a prispievajú k strategickým a špecifickým cieľom, majú alebo nemajú rozpočtový vplyv. Tieto vplyvy môžu byť ako na strane výdavkovej, tak na strane príjmovej. Pre účely dokumentu bol pre väčšinu akcií spracovaný odhad rozpočtového vplyvu danej akcie. Pri niektorých vplyvoch bol stanovený interval, v ktorom sa dané vstupy môžu pohybovať (minimum a maximum). \nOdhady boli pripravené na základe expertných hrubých odhadov expertov berúc do úvahy vstupy ako náklady z obdobných realizovaných akcií/projektov v minulosti, mzdové náklady či odhadovaný rok, kedy budú vznikať operačné náklady z akcie. Sú tu vyjadrené operačné aj kapitálové náklady. Nižšie sú vyjadrené vplyvy jednotlivých akcií kumulatívne podľa cieľov, na ktoré sa viažu. Nachádzajú sa tu rozpočtové odhady na úrovni minimálneho aj maximálneho intervalu.\nOkrem investícií z EÚ fondov bude mesto Banská Bystrica realizovať investície aj z iných interných a externých zdrojov. Nasledujúca tabuľka ukazuje hrubý odhadovaný rozpočtový vplyv podľa jednotlivých špecifických cieľov PRM Banská Bystrica 2030. "]
-
+["
Aj napriek nepriaznivo nastaveným podmienkam externého financovania z eurofondov a vlastnej alokácie mesta Banská Bystrica ako jadrového mesta FMO Banská Bystrica má čiastočné možnosti financovania. V závislosti od konkrétneho fondu môže EŠIF (Európsky štrukturálny a investičný fond) financovať len určité tematické oblasti a výber z cieľov Programu Slovensko prostredníctvom finančného nástroja pre udržateľný mestský rozvoj (UMR). Na základe čl. 11, ods. 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2021/1058 o Európskom fonde regionálneho rozvoja a Kohéznom fonde bude mestu Banská Bystrica alokovaná časť z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (EFRR), ktorá bude rozdeľovaná v rámci tzv. Kooperačnej rady Udržateľného mestského rozvoja. Funkčná mestská oblasť je v prípade Banskej Bystrice vymedzená územím jadrového mesta Banská Bystrica a 17 obcí s „pridelenou“ alokáciou . Tieto prostriedky by mali pokryť výdavky na infraštruktúru a služby celomestského významu - konkrétne investície v súlade s podmienkami poskytnutia nenávratného finančného príspevku najmä v oblasti adaptácie na zmenu klímy, ekologickej mobility, podpory mestských inovácií a ďalších (detailné informácie v samostatnom strategickom dokumente Integrovaná územná stratégia FMO Banská Bystrica). Zdrojom financovania akcií/strategických projektov PRM Banská Bystrica 2030 môžu byť aj investície financované zo zdrojov na subregionálnej (SPR – alokácia BBSK), regionálnej (alokácia BBSK) a národnej úrovni prostredníctvom spoločných integrovaných investícií, dopytových projektov a národných projektov.
Ďalším zdrojom financovania v období 2022 – 2026 je Plán obnovy a odolnosti SR, ktorý je špecifickým nástrojom EÚ určeným na obnovu hospodárstva po pandémii Covid-19. Časť prostriedkov plánu obnovy je určená aj pre samosprávy. Osobitne ide o financovanie cyklotrás, energetickú obnovu verejných budov, e-nabíjačky, deinštitucionalizáciu sociálnych zariadení či digitálne verejné služby. Miera a rozsah financovania je však daná úspešnosťou mesta Banská Bystrica v dopytových výzvach a k dátumu schvaľovania strategického dokumentu malo mesto Banská Bystrica podpísaných v celkovej výške a pred podpisom Medzi doteraz málo využívané zdroje sú finančné prostriedky komunitárnych programov EÚ v oblasti digitalizácie, mestských inovácií, vzdelávania a energetiky.Ďalšie zdroje financovania
Podpornými zdrojmi financovania sú finančné výsledky mestských podnikov a príspevkových organizácií. Príspevkové organizácie zo svojej podstaty nemôžu z vlastnej činnosti pokryť všetky svoje náklady, avšak z podnikateľských činností môžu mať zisk, ktorý ďalej používajú v rámci podnikateľskej činnosti. Iné mestské podniky môžu veľkú časť svojich investičných aktivít hradiť z podnikových ziskov. Príspevkové organizácie používajú zisk z podnikateľskej činnosti na prevádzku svojej podnikateľskej činnosti v nasledujúcom roku, ziskové obchodné spoločnosti platia mestu dividendy, ktoré sú súčasťou bežných príjmov obce a sú využívané na krytie bežných výdavkov činností obchodných spoločností, ktoré sú dotované mestom (plaváreň, zimný štadión). Tieto dividendy nie sú postačujúce na pokrytie dotácií pre subjekty v zakladateľskej pôsobnosti mesta (teda obchodnú spoločnosť) Na zabezpečení zdrojov by sa mali podieľať predovšetkým tie subjekty, ktoré majú benefit z realizácie. Ďalšími komplementárnymi zdrojmi sú spolupráce so súkromným sektorom prostredníctvom programov spoločenskej zodpovednosti podnikov, či ďalším prepojením súkromnej, verejnej a akademickej sféry pri realizácii spoločných investičných a neinvestičných akcií. Akcie/strategické projekty navrhnuté v tomto strategickom dokumente so sebou nevyhnutne prinášajú aj vplyvy na rozpočet mesta Banská Bystrica. Jednotlivé akcie, ktoré riešia identifikované problémy a prispievajú k strategickým a špecifickým cieľom, majú alebo nemajú rozpočtový vplyv.
Tieto vplyvy môžu byť ako na strane výdavkovej, tak na strane príjmovej. Pre účely dokumentu bol pre väčšinu akcií spracovaný odhad rozpočtového vplyvu danej akcie. Pri niektorých vplyvoch bol stanovený interval, v ktorom sa dané vstupy môžu pohybovať (minimum a maximum). Odhady boli pripravené na základe expertných hrubých odhadov expertov berúc do úvahy vstupy ako náklady z obdobných realizovaných akcií/projektov v minulosti, mzdové náklady či odhadovaný rok, kedy budú vznikať operačné náklady z akcie. Sú tu vyjadrené operačné aj kapitálové náklady. Nižšie sú vyjadrené vplyvy jednotlivých akcií kumulatívne podľa cieľov, na ktoré sa viažu. Nachádzajú sa tu rozpočtové odhady na úrovni minimálneho aj maximálneho intervalu. Okrem investícií z EÚ fondov bude mesto Banská Bystrica realizovať investície aj z iných interných a externých zdrojov. Nasledujúca tabuľka ukazuje hrubý odhadovaný rozpočtový vplyv podľa jednotlivých špecifických cieľov PRM Banská Bystrica 2030.
"]