Realizačná časť
Pre zabezpečenie, aby sa vízia, strategické priority a ciele programu rozvoja mesta mohli v praxi napĺňať, je aby nastavenie systému ich implementácie bolo nastavené komplexne a flexibilne. Mesto musí čeliť trendu rastúceho počtu zmien v systéme regulácie a financovania samosprávy vrátane trendu neustáleho poklesu výšky financovania zo štátneho rozpočtu a zvyšovania cien tovarov a služieb prakticky vo všetkých oblastiach vrátane tlaku na rast nákladov na zabezpečenie, rozvoj a udržateľnosť kvalitných ľudských zdrojov. To prináša do plánovania a vykonávania rozvoja vysokú mierou neistoty, rôzne riziká a komplikované situácie pri hľadaní rovnováhy medzi financovaním želaného rozvoja a zabezpečovaním vitálnych funkcií mesta.
Všetky tieto zmeny vyžadujú potrebu disponibility kvalitných strategicko-analytických, projektových, rozvojových a komunikačných kapacít mesta, špecificky aj v oblasti samotného inovatívneho finančného plánovania a riadenia. Naviac, v čase zrýchľujúcich sa globálnych zmien a navzájom previazaných environmentálnych, ekonomických, demografických, technologických a iných výziev, mesto už nedokáže bez zásadného prehĺbenia funkčnej spolupráce so sociálno-ekonomickými partnermi a samotnými občanmi v meste na takéto výzvy samé účinne reagovať. Okrem rozvojových potrieb mesto musí stále zabezpečovať aj základné vitálne funkcie mesta, kde sa taktiež každoročne zvyšuje tlak na ich financovanie a alokáciu vnútorných zdrojov samosprávy.
Pružné a adaptívne nastavenie implementačného systému umožní lepšiu pripravenosť, odolnosť a schopnosť prepájania strategických cieľov rozvoja s možnosťami vykonávania praktických činností - s prípravou a realizáciou rôznych akcií – vykonávaním aktivít rozvoja vrátane samotnej prípravy a realizácie investičných a neinvestičných projektov. Pre účely tohto strategického dokumentu, (ktorý je okrem priorizácie vyváženého a udržateľného strategického rozvoja zameraný na zásadné transformačné zmeny v systéme strategického plánovania) je dôležité navrhnúť systém, procesy a prvky vykonávania PRM tak, aby „na konci dňa“ boli nevyhnutné procesy a úlohy integrované, jednoduché a preväzovali výzvy a úlohy súvisiace s implementáciou stratégie rozvoja s denným operatívnym životom samosprávy a jej sociálno-ekonomických partnerov vrátane občanov. Pri dizajne implementačného systému sa vychádzalo z praktických skúseností úspešných miest a metodík renomovaných medzinárodných a rozvojových inštitúcií v EÚ a USA ako udržateľne rozvíjať mestá a ako naštartovať a udržať komplexné spoločenské zmeny.
Systém vykonávania programu rozvoja mesta je navrhnutý do 5 kľúčových pilierov:
• Agenda rozvoja
1. Systém monitoringu a hodnotenia
2. Systém územného partnerstva, spolupráce a participácie
3. Podporný systém kontinuálnej komunikácie
4. Budovanie kapacít, transfer a spravovanie znalostí
Mnohé intervencie navrhované v programe rozvoja majú charakter výziev ktoré reagujú na zložité a komplexné problémy a ktorých riešenie si vyžaduje prepájanie rôznych úrovní, sektorov a aktérov. Preto zabezpečenie funkčnosti všetkých 5 pilierov vrátane ich prvkov je nevyhnutných pre riešenie komplexných a previazaných problémov a zabezpečujú tak synergický efekt medzi všetkými zainteresovanými stranami. Zabezpečenie všetkých 5 oblastí je dôležitá pretože ich absencia môže viesť k zlyhaniu dopadu a uskutočneniu mnohých intervencií a nedosiahnutiu želaných cieľov.
Zdroj: vlastné spracovanie s využitím metodických zdrojov JRC, OECD, SSIR, FSG a Tamarack Institute.
Detailné rozpracovanie obsahu, procesov a organizačného zabezpečenia implementačného systému je predmetom návrhu indikatívnej akcie „Vypracovanie smernice MsÚ pre integrované strategické, finančné a projektové plánovanie...“ v rámci Špecifického cieľa 9.1.1. - Zavádzať systémový prístup k územnému, strategickému a finančnému plánovaniu.
Prvý pilier implementácie PRM preväzuje prvky – rôzne dokumenty strategického plánovania vrátane ich komponentov do logickej hierarchie ich vzťahov a základných procesov. Súčasťou piliera je aj rámcový harmonogram transformácie strategického plánovania, previazanie aktualizácie PRM a IÚS FMO BB s programovým cyklom Európskej únie a Slovenskej republiky (Partnerská dohoda)
Politiky, integrované stratégie a strategické intervencie
Nižšie uvedená schéma popisuje základnú hierarchickú štruktúru Programovej časti PRM, ďalej poskytuje prehľad existujúcich a budúcich mestských politík (koncepcií...). Počas rokov 2025-2026 sa navrhuje rozpracovanie existujúcich a dopracovane absentujúcich mestských politík do systému Integrovaných stratégií ktoré sú špecificky navrhované pri Strategických cieľoch. Indikatívne akcie, Integrované strategické intervencie a Akcie jednotlivých politík mesta sa premietajú do návrhu Akčného plánu PRM, ktorého finančné krytie je súčasťou schválenia Programového rozpočtu mesta.
Zdroj: vlastné spracovanie
V rámci programového obdobia 2021 – 2027 má územná samospráva na miestnej a regionálnej úrovni jednoduchší prístup k financovaniu svojich špecifických rozvojových potrieb v konkrétnom území prostredníctvom využitia integrovaného územného prístupu a špecificky miestneho prístupu. Hlavným účelom integrovaného územného rozvoja v mestských oblastiach je zabezpečenie realizácie intervencií vo forme cielených investícií v rámci viacerých špecifických cieľov Programu Slovensko, efektívne využitie rôznych finančných nástrojov, zdrojov a podporných programov EÚ.
Integrované územné investície sú definované prostredníctvom integrovaných investičných balíčkov ako zásobník zámerov investičných a neinvestičných akcií všetkých aktérov v konkrétne vymedzenom území FMO Banská Bystrica v strategickom dokumente Integrovaná územná stratégia FMO Banská Bystrica (IÚS FMO BB). Nové úlohy partnerov v programovom období 2021 – 2027 sú v území udržateľného mestského rozvoja FMO Banská Bystrica zabezpečené prostredníctvom Kooperačnej rady UMR Banská Bystrica ako riadiacej štruktúry koordinujúcej proces plánovania, implementácie a monitorovania IÚS BB.
Pretože zdroje, ktoré mesto bude čerpať prostredníctvom Integrovanej územnej stratégie FMO Banská Bystrica priamo súvisia aj s implementáciou PRM, veľká časť integrovaných strategických intervencií PRM predpokladá financovanie práve zo zdrojov IÚS FMO BB. Aj z tohto dôvodu je Kooperačná rada FMO Banská Bystrica je súčasťou systému územnej spolupráce s presahom na územie Funkčnej mestskej oblasti. Viď „Schéma – Systém územnej spolupráce – organizačný rámec vykonávania PRM“ v ďalšom texte tejto časti PRM.
Zdroj: vlastné spracovaie
Intervencie PRM sú koncentrované do „zastrešujúcich“ integrovaných strategických intervencií, ktoré prepájajú jednotlivé strategické oblasti a ich programové ciele, resp. navrhované indikatívne aktivity a tak vytvárajú rámec pre navzájom previazané akcie s ambíciou prispievať ku riešeniu komplexných i dlhodobých výziev rozvoja mesta. Návrh integrovaných strategických intervencií vychádza z tematickej koncentrácie a previazania sektorov a intervencií s najväčším vplyvom na zabezpečenie rozvoja strategických priorít v jednotlivých strategických oblastiach PRM.
Zdroj: vlastné spracovanie
Návrh integrovaných strategických intervencií vychádza z tematickej koncentrácie a previazania sektorov a intervencií s najväčším vplyvom na zabezpečenie rozvoja strategických priorít v jednotlivých strategických oblastiach PRM.
Akčný plán PRM a Programový rozpočet
Akčný plán PRM (AP) je krátkodobý plánovací dokument - pripravuje sa na 1 rok s výhľadom na ďalšie 2 roky (n+2). Akčný plán je spoločný dokument samosprávy (mesta) a aktérov územnej spolupráce (sociálno-ekonomickí partneri „SEP“) mesta.
AP je štrukturálne a procesne previazaný s prípravou Programového rozpočtu mesta. AP je plánovací dokument pre vykonávanie Akcií.
Akcie sú individuálne projekty alebo strategické projekty, investičné a neinvestičné projekty a aktivity mesta a aktérov územnej spolupráce pre realizáciu PRM, IÚS FMO BB alebo iných dokumentov strategického plánovania mesta Banská Bystrica.
Akčný plán kombinuje akcie samosprávy ktoré sú jednak schválené v programovom rozpočte mesta schválené zdroje a s akciami sociálnych a ekonomických partnerov mesta ktoré majú priamy alebo nepriamy dopad na implementáciu PRM. Jedná sa hlavne o verejné a súkromné investície realizované partnermi zo sektorov celoživotného vzdelávania, verejnej správy (napr. BBSK, FNSP), ďalej kľúčové investície súkromného sektora a akcie realizované organizáciami neziskového sektora. Akčný plán berie MsZ na vedomie (jeho finančná časť je schvaľovaná v rámci Programového rozpočtu.
Spoločný Akčný plán PRM, ktorý predstavuje súhrn akcií samosprávy a akcií sociálnych a ekonomických partnerov relevantných ku implementácii PRM schvaľuje Mestská rozvojová rada ako medzisektorová riadiaca skupina pre strategický rozvoj mesta a spoluprácu ktorá má byť vytvorená na princípe štvorpartity. (viď schéma - Systém územnej spolupráce – organizačný rámec vykonávania PRM + inštitucionálne zastúpenie.)
Zdroj: vlastné spracovanie
Implementácia PRM sa bude realizovať v ročných cykloch prostredníctvom krátkodobého plánovacieho dokumentu – Akčného plánu PRM (n+2). Nasledujúca schéma znázorňuje transformačný proces priemetu existujúcich tematických politík mesta do systému integrovaných stratégií PRM vrátane paralelného procesu vypracovania Dlhodobej vízie rozvoja mesta do roku 2050.
Zdroj: vlastné spracovanie
Medzi kľúčové činnosti a procesy nevyhnutné pre správne zabezpečenie implementácie PRM Banská Bystrica 2030 patria aj monitorovanie procesu realizácie a hodnotenie na úrovni strategického dokumentu a jeho cieľov i jednotlivých akcií/intervencií (investičného a neinvestičné ho charakteru). Základom nového strategického prístupu v oblasti monitoringu a hodnotenia pre programové obdobie 2024 - 2030 je dôraz kladený na jasné definovanie cieľov, orientácia na výsledky a dopad realizovaných intervencií.
Monitorovanie, ktoré je založené na monitorovaní merateľných ukazovateľov je zamerané predovšetkým na sledovanie dosahovania strategických a špecifických cieľov. Na rozdiel od vstupov a výstupov, skutočne dosiahnutý výsledok je okrem realizácie stratégie a intervencií daný aj externými faktormi mimo dosahu aktérov v území. Externé faktory môžu mať na dosahovanie výsledku minimálny alebo výraznejší vplyv, a preto sa už v procese tvorby návrhu strategického dokumentu venovala veľká pozornosť výberu ukazovateľov a stanoveniu ich plánovaných hodnôt. Z tohto dôvodu je určenie celkového skutočne dosiahnutého výsledku t. j. reálneho dopadu (dosahu) na zmenu sociálno-ekonomickej situácie územia možné len na základe vykonania hodnotenia dopadov. Súbor systému ukazovateľov a indexov je podrobnejšie opísaný v prílohe tohto dokumentu. Vzhľadom na to, že dokument je cieľovo a výsledkovo orientovaný, ku každému strategického a špecifickému cieľu je priradený minimálne jeden ukazovateľ.
• ukazovatele výstupu (O - output), ktoré je možné dosiahnuť aj na úrovni aktivity, a tieto ukazovatele budú sledované na úrovni intervencií (aktivity a projekt),
• ukazovatele výsledku (R - result), ktoré sa dosahujú najmä na úrovni intervencií, a tieto budú sledované na úrovni sektorových stratégií a koncepcií,
• ukazovatele dopadu (ktoré sa dosahujú cielenou kombináciou a integráciou intervencií v dlhodobom horizonte (I - impact), sledované najmä na úrovni strategického dokumentu.
Úlohou miestnej samosprávy je pravidelné monitorovanie a vyhodnocovanie plnenia PRM mesta Banská Bystrica s cieľom pravidelného sledovanie realizácie cieľov a intervencií programu rozvoja s využitím súboru merateľných ukazovateľov. Výstupy z procesu monitorovania zabezpečujú pre mesto vstupy pre rozhodovanie za účelom zlepšenia implementácie, finančného plánovania a riadenia prostredníctvom vývoja monitorovacieho systému previazaného na finančné ukazovatele a ukazovatele relevantné pre hodnotenie dosahovania pokroku, ktoré budú základom pre vypracovanie Správy o plnení PRM, ktorá sa bude pripravovať vo väzbe na Záverečný účet. Monitorovacie ukazovatele sú previazané s ukazovateľmi v rámci finančného plánovania samosprávy a vytvoria predpoklady pre spoločné hodnotenie úspešnosti plnenia Akčného plánu a Programového rozpočtu v časti rozvojových aktivít, budú východiskom pre tvorbu a aktualizáciu integrovaných hodnotiacich a výberových kritérií pre plánovanie akcií a výber operácií AP.
Monitorovanie a hodnotenie zabezpečujú všetky subjekty zúčastnené na riadení PRM Banská Bystrica 2030 v rozsahu zadefinovaných úloh a zodpovedností (akcie/intervencie uvedené v Akčnom pláne) a iné úlohy / akcie dohodnuté v rámci systému územnej spolupráce ako inštitucionálneho rámca vykonávania PRM.
V súvislosti s implementáciou PRM Banská Bystrica je monitorovanie na úrovni jednotlivých intervencií (akcií, projektov) zabezpečované zodpovednými projektovými manažérmi (projektový manažér, poverený zástupca zodpovedný za realizáciu projektu). Na úrovni úradu to bude previazané na navrhovaný systém garantov jednotlivých politík a gestorov jednotlivých akcií (projektov, aktivít...).
V súlade so systémom riadenia, definovaným v PRM, hodnotenie predstavuje proces, ktorý systematicky skúma prínos z realizácie intervencií v súlade s PRM a ich súlad s cieľmi stanovenými v strategickom dokumente a priebežne analyzuje účinnosť realizačných procesov a vhodnosť nastavenia jednotlivých intervencií a skupiny aktivít/akcií aj vo vzťahu k programovému rozpočtu mesta, obsahuje odporúčania na zvýšenie ich efektívnosti. Počas programového obdobia (roky 2024 – 2030) sa odporúča vykonávať priebežné hodnotenia a po ukončení programového obdobia, tzv. následné hodnotenie.
Proces hodnotenia z hľadiska jeho vykonávania je rozdelený na interné a externé hodnotenie. Pri internom hodnotení bude proces hodnotenia realizovaný vlastnými (internými) kapacitami mesta Banská Bystrica zodpovednými za administratívne zabezpečenie realizácie PRM, naopak na externom hodnotení sa bude podieľať externý subjekt (iná právnická alebo fyzická osoba). Priebežné komplexné hodnotenie sa bude realizovať v súlade s vypracovaným Akčným plánom raz za 3 roky a v prípade potreby na požiadanie mestského zastupiteľstva v inom intervale (dôvodom aktualizácie môžu byť významné legislatívne alebo politické zmeny).
Široká verejnosť bude informovaná o procese monitorovania a hodnotenia PRM prostredníctvom digitálnej platformy tvormespolu.banskabystrica.sk, web stránky mesta a ďalšími komunikačnými kanálmi mesta. Za prípravu podkladov a za zverejňovanie monitorovacích a hodnotiacich správ je za konkrétnu politiku / strategický cieľ zodpovedný príslušný garant resp. gestor na úrovni MsÚ.
Proces monitorovania a hodnotenia zabezpečuje naplnenie definovanej vízie, strategických a špecifických cieľov PRM Banská Bystrica 2030 až po konkrétne intervencie stanovenej rozvojovej stratégie. Tento proces spoluvytvára jasný kontrolný mechanizmus reprezentujúci spätnú väzbu znázorňujúcu priebeh implementácie, jej aktuálny stav a jeho porovnanie s plánovaným harmonogramom. Získané informácie umožňujú vykonanie intervencií vedúcich buď k zosúladeniu skutočných akcií s plánom a programovým rozpočtom alebo k nevyhnutnej revízii dokumentu. Proces monitorovania a proces hodnotenia sa budú realizovať spravidla paralelne.
Pre vytvorenie flexibilného systému údajovej základne mesta ako nástroja pre monitorovanie a hodnotenie pre PRM, jeho víziu, koncepcie, integrované stratégie a akčné plány sa navrhuje vytvorenie integrovanej dátovej a hodnotiacej platformy (napr. v službe Power BI). Platforma bude prepájať dáta a ukazovatele v oblasti územného, strategického a finančného plánovania. Umožní prepájať externé a interné kvalitatívne a kvantitatívne dáta a bude poskytovať digitálnu podporu pre celý integrovaný systém strategického plánovania nielen exekutívnej a politickej zložky miestnej samosprávy ale aj pre sociálnych a ekonomických partnerov a občanov mesta. Umožní tvorbu, vykonávanie a hodnotenie politík na základe dôkazov. Hodnotenie a výber intervencií Nižšie je uvedené grafické znázornenie základného integrovaného hodnotiaceho rámca intervencií a akcií politík PRM. Účel hodnotiacich kritérií je spojený s účelom hodnotenia. Má umožniť lepšie určenie podstaty, hodnoty alebo významu intervencie (hodnotenej politiky, stratégie, akcie, projektu, aktivity...). Kritériá sa využijú na stanovenie hodnotiacich otázok, pričom každé kritérium poskytuje iný pohľad na intervenciu, jej jej realizáciu a výsledky. Kritériá zohrávajú normatívnu úlohu. Spoločne opisujú požadované vlastnosti intervencií: všetky intervencie by mali byť relevantné v kontexte, byť v súlade s inými intervenciami, dosiahnuť svoje ciele, dosiahnuť výsledky efektívnym spôsobom a mať pozitívne výsledky a pozitívne účinky, ktoré pretrvávajú.
Spracované podľa dokumentu „Applying Evaluation Criteria Thoughtfully“ (OECD, 2021)
Pri tvorbe systému hodnotenia je vhodné brať do úvahy aj iné, širšie súvislosti ovplyvňujúce reálne možnosti územnej samosprávy uskutočňovať a financovať intervencie. Jedným z koncepčných rámcov je aj rozhodovanie o širšom dopade „želanej“ intervencii v kontexte jej pákový efektov na financovanie.
Zdroj: vlastné spracovanie, inšpirácia základnej schémy je na internete bez autora
V hodnotiacom procese prípravy Akčného plánu môže zohrávať svoju úlohu aj multikriteriálna priorizácia kritických investícií, tzv. „Semafor financovania“, kde sa čiastočne priorizujú pragmatické kritérií ako pripravenosť a financovateľnosť z hľadiska disponibilných verejných zdrojov a miery projektovej prípravy.
Zdroj: vlastné spracovanie
Spoločné hodnotenie je kľúčovým procesom, ktorý umožňuje samospráve mesta a jej kľúčovým sociálnym a ekonomickým partnerom (vrátane organizácií zastupujúcich záujmy občianskej spoločnosti a rôznych mestských komunít) koordinovane pracujúcim na spoločných cieľoch PRM merať pokrok a hodnotiť účinnosť ich aktivít. Tento prístup je základom efektívnej koordinácie a vychádza z princípu, že všetci zainteresovaní aktéri musia vyhodnocovať svoje výsledky na základe jednotného súboru ukazovateľov a spoločnej metodológie. Význam spoločného hodnotenia spočíva v zjednotení úsilia ktoré vytvára spoločný rámec na zber dát, analýzu a hodnotenie, čo umožňuje, aby všetci partneri pracovali smerom k rovnakým cieľom a mali rovnaké vnímanie a pochopenie čo bude považované za dosahovanie progresu. Dobrá koordinácia poskytne priestor na konkrétnu identifikáciu oblastí, kde sú potrebné zmeny alebo kde by mohlo dôjsť k duplicite, čo zlepší efektivitu a koordináciu aktivít a služieb v prospech aktérov a obyvateľov mesta. Uplatnenie princípu transparentnosti prinesie rast dôvery, pretože vďaka navrhovanej integrovanej dátovej a hodnotiacej platforme budú mať všetci majú prístup k rovnakým údajom, čo umožní objektívnejšie vidieť dosahovaný pokrok. Platforma napomôže aj lepšiemu rozhodovaniu na základe dôkazov pretože bude poskytovať spoľahlivé a relevantné údaje o vplyve jednotlivých opatrení na dosahovanie spoločných cieľov. Digitálna hodnotiaca platforma s prepojením na digitálnu participatívnu platformu mesta umožní aj lepšie zapájanie občanov a mestských komunít pretože budú môcť lepšie vidieť svoje potreby v rámci systéme aj v širších celomestských súvislostiach
Základné prvky spoločného hodnotenia:
• stanovenie spoločných cieľov a metrík – dohoda na merateľných cieľoch a ukazovateľoch, ktoré sa budú sledovať,
• zber a analýza údajov - dáta sa zhromažďujú jednotne a spracúvajú podľa dohodnutej metodiky,
• pravidelná spätná väzba - výsledky hodnotenia sa zdieľajú medzi partnermi, aby mohli priebežne prispôsobovať svoje aktivity,
• učenie sa z praxe – spoločné hodnotenie pomáha identifikovať úspechy, neúspechy a príležitosti na zlepšenie
III. ÚZEMNÉ PARTNERSTVO
Tretím pilierom systému vykonávania Programu rozvoja mesta je vytváranie a budovanie silného územného partnerstva. Efektívne riešenie komplikovanejších a komplexných spoločenských výziev (napr. mestská chudoba – potreba inklúzie napr. riešeniami pomocou sociálnej ekonomiky, adaptácia na dopady zmeny klímy...) vyžaduje primárne koordináciu viacerých aktérov na miestnej (komunitnej alebo mestskej) úrovni so špecifickým presahom na vyššie úrovne. Vytváranie územného partnerstva prinesie mobilizáciu zdrojov územia napr. zdieľaním zdrojov a odbornosti kde rôzne organizácie, inštitúcie a komunity prinášajú jedinečné schopnosti, skúsenosti a zdroje ktoré samospráva nevie bez ďalšieho veľkého úsilia a využitia zdrojov získať. Partnerstvo umožní aj systémové riešenia kedy bude možné začať riešiť témy, ktoré presahujú hranice jednotlivých organizácií alebo oblastí. Zapojenie miestnych aktérov prináša zároveň riešenia prispôsobené konkrétnym potrebám daného miesta alebo sektoru a dávajú príležitosť na dlhodobú udržateľnosť (napr. komunitná starostlivosť o zeleň, vnútrobloky...). Spolupráca zlepší komunikáciu a napomôže zvyšovaniu dôvery vzťahy medzi aktérmi. Návrh organizačného rámca vykonávania PRM reflektuje vytvorenie integrovaného, transparentného a flexibilného systému územnej spolupráce ktorá prepája aktérov kľúčových sektorov, témy a jednotlivé územné úrovne.
Zdroj: vlastné spracovanie
Pretože financovanie rozvoja je v praxi previazané na využívanie verejných zdrojov, zvlášť štrukturálnych fondov Európskej únie, organizačný rámec systému územnej spolupráce je vytváraný v súlade so zásadami Kódexu pre partnerstvo v EŠIF a vychádza aj z uplatňovanie princípov Iniciatívy otvoreného vládnutia ku ktorej sa mesto Banská Bystrica prihlásilo.
Zdroj: vlastné spracovanie
Pre dôsledné uplatnenie zásady viacúrovňového riadenia – subsidiarity alebo prístupu „zdola“ a zásady medzisektorovej spolupráce. Nasledovná schéma načrtáva jednotlivé územné a tematické dimenzie pre vytváranie integrovaného systému územnej spolupráce.
Zdroj: vlastné spracovanie s využitím iniciatívneho materiálu “Otvorené dáta a plánovanie rozvoja mesta”, Ing. Arch. Peter Rusnák, Komisia MsZ pre modernú samosprávu, Banská Bystrica, September 2024
• Identifikácia zainteresovaných strán – detailné zmapovanie všetkých aktérov územnej spolupráce, ktorí majú záujem a schopnosti prispieť k riešeniu problému a zaistenie, aby boli zastúpené rôzne sektory (verejný, súkromný, občiansky) a jednotlivé vnútromestské a interkomunálne úrovne
• Stanovenie spoločných cieľov - spoločná identifikácia hlavných výziev a vytváranie jasných a merateľných cieľ partnerstva, ktorý je zrozumiteľný všetkým stranám, partneri musia považovať ciele ako relevantné a prospešné.
• Vytvorenie riadiacej štruktúry – zriadenie koordinačného tímu v rámci systému územnej spolupráce, ktorý bude podporovať jednotlivé úlohy v témach vytvárania systému vykonávania PRM.
• Stanovenie pravidiel spolupráce a rozdelenie zodpovednosti
• Zabezpečenie zdieľaných zdrojov – Identifikácia finančných, ľudských a technických zdrojov potrebných na fungovanie územného partnerstva. Vytvorenie systému zdieľania zdrojov medzi partnermi bude predchádzať duplicite resp. prekrývaniu medzier v rozvoji. (napr. územné presahy v rámci pôsobnosti VÚC, Krajského mesta BB a FMO )
• Budovanie dôvery – organizovanie pravidelných stretnutí, kde sa aktéri môžu lepšie spoznať, diskutovať o cieľoch a zdieľať úspechy i výzvy.
• Zavedenie spoločného hodnotenia – vytvorenie mechanizmu na zber a zdieľanie údajov, ktoré umožnia merať pokrok voči dohodnutým spoločným cieľom.
• Zapojenie komunity - aktívne zapojenie obyvateľov takým spôsobom, aby boli spolutvorcovia riešení
IV. PODPORA KOMUNIKÁCIE
Štvrtou oblasťou vytvárania udržateľného systému vykonávania programu rozvoja mesta je vytvorenie udržateľných mechanizmov kontinuálnej komunikácie, aby všetci partneri územnej spolupráce mali jasné, efektívne a priebežné informačné kanály. Tento systém zahŕňa kľúčové oblasti a prvky:
Interná a externá komunikácia a systém vytvárania mechanizmov spätnej väzby, aby priebežné získavanie a integrácia návrhov a názorov partnerov, cieľových skupín a komunity bolo pravidelne a transparentne vykonávané. Základnými prvkami bude vypracovanie plánu komunikácie PRM ako štruktúrovaného dokumentu s cieľmi, cieľovými skupinami, kanálmi a frekvenciou komunikácie. Komunikačný systém bude podporený technologickými nástrojmi akými je napr. digitálna participatívna platforma tvormespolu.banskabystrica.sk a ďalšie podporné nástroje ako web stránka mesta, mobilná aplikácia mesta a iné.
Dôležitými súčasťami komunikácie budú pravidelné stretnutia aktérov podľa štruktúry navrhovaného systému územnej spolupráce, t.j. fyzické alebo virtuálne stretnutia, kde sa budú zdieľať informácie, riešiť problémy, koordinovať spoločné akcie, prepájať zdroje a plánovať ďalší postup. Súčasťou plánu komunikácie bude aj popis jednotlivých štandardov komunikácie a technicko-organizačné aspekty komunikačnej podpory systému vykonávania PRM.
V. KAPACITY A ZNALOSTI
Piaty pilier systému vykonávania programu mesta je budovanie a rozvoj dostatočných kvalitných kapacít podporený systém spravovania znalostí.
Analyticko-strategické kapacity umožňujú získať presné údaje, analyzovať trendy a identifikovať kľúčové výzvy. Slúžia na vytváranie dlhodobej vízie a strategických plánov pre udržateľný rozvoj. Medzi ne patria aj kapacity súvisiace so strategickým finančným plánovaním a zavádzaním nových inovatívnych foriem financovania vrátane vytvárania verejno-súkromných partnerstiev pre implementáciu vybraných strategických intervencií a projektov. Podporujú aj tvorbu politík, ktoré reagujú na aktuálne a budúce výzvy.
Rozvojové, koordinačné a projektové kapacity zabezpečujú plánovanie a praktickú prípravu implementácie rozvojových akcií (projekty a aktivity) s dôrazom na implementáciu strategických priorít, strategických a špecifických cieľov.
Projektové kapacity podporujú efektívne riadenie projektov od plánovania cez implementáciu až po monitorovanie a hodnotenie. Zabezpečujú tiež získavanie externých finančných zdrojov, napr. z fondov EÚ.
Koordinačné kapacity pomáhajú zlaďovať činnosti rôznych aktérov (samospráva, občania, podniky, subjekty občianskej spoločnosti, komunity). Umožňujú efektívne riadiť a prepájať zdroje a procesy v rámci rozvoja mesta. Významnou úlohou je podporovať vytváranie systému územnej spolupráce a podpora procesov všetkých prvkov systému vykonávania programu rozvoja mesta.
Komunikačné kapacity posilňujú prepojenie medzi mestom, partnermi územnej spolupráce a občanmi prostredníctvom otvorenej a transparentnej komunikácie. Zvyšujú zapojenie komunity a budujú dôveru v rozvojové procesy.
Transfer know-how zo siete miest na Slovensku a v zahraničí prináša osvedčené postupy z iných miest alebo regiónov, čím šetrí čas a zdroje. Podporuje inovácie a aplikáciu moderných technológií v rozvoji mesta.
Dobré spravovanie znalostí umožňuje systematické zhromažďovanie, organizovanie a zdieľanie odborných poznatkov a informácií potrebných pre rozhodovanie. Zaisťuje kontinuitu systému a znižuje závislosť od zmien v personálnom obsadení dôležitých odborných pozícií. Podporuje lepšie využívanie zdrojov a identifikáciu efektívnych riešení.
Zdieľať